Vis mer

Tidenes sykeste BMW?

Nå skal vi snart besøke Essen Motor Show og håper vi får se denne galskapen der.

Interiør i signalrødt og hvitt skinn. Eksteriør i hvitt og sort. Aerodynamisk optimisert for å greie en toppfart på nær 370 km/t. Hva i huleste er dette...?

Jo en unik versjon av BMW M5 signert Lumma Design.

For arabisk kongelig

Men ikke nok med det. Dette unike kjøretøyet som etter bildene å dømme er spesiallaget for en viss kongelig høyhet ved navn Saad Bin Abdullah Bin Abdulaziz al Saud, har en meget spesiell motor under panseret.

Bi-kompressor

Den tyske supertrimmeren G-Power har vist hva de duger til de seneste årene. Dette er ikke enkle harrytasser som skremmer ut 1.000 hk+ av motorene bare for å røyklegge banene, legge sorte spor på asfalten og få fjortisene til å hvine (for så å måtte bygge opp motoren igjen etterpå). Nei, her er det presisjon og ingeniørkunst som råder og det må sies at å ha fått ut 730 durabelige hestekrefter av M5-motoren takket være bikompressor-teknologi, er noe det står respekt av. Hvis effekttallet minner om noe er ikke det så rart; Brabus har satt benchmark her og har fortsatt en unik posisjon som produsent av de ultimate Mercedes-råtassene. Brabus Rocket basert på Mercedes CLS produserer da også temmelig nøyaktig 730 hestekrefter.


Under 30 sek til 300

Toppfarten oppgis til 367,4 kilometer i timen. 0-100 tar 4,2 sekunder - noen av disse går nok med bare i oppstartsfasen til dette bakhjulsdrevne monsteret. Etter 10 sekunder er 200 km/t nådd og Lumma CLR 730 RS skal klare 300 på under 30 sekunder.

Individuell stil

Lumma forteller for øvrig at bilen er utstyrt med et multi-regulerbart sportsunderstell og spesialutviklede hjul (255/30-21 foran, 295/25-21 bak). Lumma har utstyrt bilen med et eget bremsesystem med seks stempler foran og fire bak; 405 mm skiver foran og 380 mm bak. Interiøret er et kapitel for seg og det kan diskuteres hvor smakfullt det er; i likhet med bilens ytre er stilen her høyst... individuell. Leseren kan selv bedømme ut fra bildene.