Foto: G-Power
Foto: G-PowerVis mer

Tidenes råeste BMW M3

BMW-spesialistene fra G-Power slår til igjen, og denne gangen er det M3 GTS som får gjennomgå.

BMW M3 GTS er en lettere og raskere versjon av M3 som har vært kjent et par år nå. Den viste seg imidlertid relativt skuffende når det gjelder ytelser da den fikk målt rundetid på Nürburgrings Nordschleife i fjor høst. Les mer om det her.

GTS fortsatt ganske tung

G-Power bestemte seg for å gjøre noe med det for å forbedre resultatene. Det hadde da også tunerne fra Aresing, mellom München og Ingolstadt, de beste forutsetningene for å få til. Her har de hentet frem sin velkjente kompressorløsning basert på ASA-kompressorer. G-Power forsynte seg med tre eksemplarer av den første, begrensede serien på 150 M3 GTS - som ble forsinket tilgjengelig først mot slutten av fjoråret - og opererte på dem. G-Power presiserer selv at standard-effekten på 450 hester er relativt sett utilstrekkelig. Selv om M3 GTS er 100 kilo lettere enn M3, veier den nemlig fortsatt 1.530 kilo, mens eksempelvis en Porsche GT3 RS bare veier 1.370 kilo.

Les også: En Tyfon på hjul: X6 Typhoon RS ultimate V10

635 hestekrefter

Det nevnte kompressorbaserte systemet, døpt "Sporty Drive", sammen med en del nennsomt utførte modifikasjoner på 4.4 V8-motoren og drivlinjen for øvrig, har medført en effektøkning på hele 185 hestekrefter til 635 hester. Også dreiemomentet blir kraftigere - en økning på 190 newtonmeter gir et totalt antall på 630 Nm.

Banker M3 GTS

Dermed kan G-Power M3 GTS påberope seg en 0-100-tid på 4,2 sekunder og en toppfart (ikke prioriteten her) på 323 kilometer i timen. Men det er når bilen er oppe i fart at det virkelig merkes forskjell, og fra 100 til 200 kilometer i timen er G-Power-versjonen 2,2 sekunder raskere enn standard M3 GTS og hele turen fra 0 til 200 km/t tar 11,9 sekunder.

G-Power har ikke funnet det nødvendig å modifisere understell eller hjul på bilen, hvilket betyr at BMW - eller rettere sagt M-GmbH - allerede hadde gjort en utmerket jobb på det området.

Bra rundetid

Noen tid fra Nordsløyfen har vi ikke, men "Sport Auto", det anerkjente tyske magasinet som står for mange av de offisielle fartsmålingene, har klokket bilen inn til 1.11,8 på Hockenheim - og det er en rundtetid det står respekt av, den slår nemlig dermed Porsche 911 Turbo med en tiendedel...

Prisen på G-Power-pakken for M3 GTS er cirka 190.000 kroner - som altså kommer i tillegg til de i underkant av 800.000 for donorbilen. Dertil kommer selvsagt de enkelte lands moms og avgifter. For Norge blir det... cirka tre millioner kroner alt i alt.

Spesialister

Foto: G-Power
Foto: G-Power
Foto: G-Power
Foto: G-Power
Foto: G-Power
Foto: G-Power
Foto: G-Power
Foto: G-Power
Foto: G-Power
Foto: G-Power
Foto: G-Power
Foto: G-Power
Foto: G-Power
Foto: G-Power
Foto: G-Power
Foto: G-Power
Foto: G-Power
Foto: G-Power
Foto: G-Power
Foto: G-Power

G-Power ble etablert i 1983 og har spesialisert seg på BMW-tuning. De tar på sett og vis på seg tilsvarende rolle som Brabus i forhold til Mercedes. Med sine Hurricane og Typhoon-versjoner av BMWs 5- 6-serier samt X6, har de gjort seg bemerket og har satt flere fartsrekorder; BMW M5 Hurricane RR innehar tittelen som raskeste sedan med sin toppfart på 372 kilometer i timen.