Foto: Brabus
Foto: BrabusVis mer

Tidenes monster-Mercedes

OK, raffinert og rått virker kanskje som en selvmotsigelse. Men Brabus forener de to begrepene.

Brabus er en tysk bilprodusent som også driver med tuning og trimming av Mercedes' svært brede modellspekter. Om en uke i Frankfurt kommer de til å vise denne syke, syke Mercedesen. Dette overgår selv deres tidligere produkter som vi har omtalt her: Brabus Rocket og Brabus Bullitt. Bilen heter Brabus SV12 R.

Dette er business-klasse, ifølge Brabus. Klasse vet vi ikke helt, men "I mean business" er tydelig uttrykket denne bilen har.

Arbeidsplass

Dette monsteret presenteres uansett som et rullende kontor, med sin komfortable arbeidsplass som inkluderer et ultra-raffinert interiør med de mest behagelige seter man kan tenke seg, Internett-tilgang via UMTS og medhørende Brabus-laptop som kan dockes og brukes med bilens egne TFT-skjermer - en 15,1-tommer foran og en i hver hodestøtte for bakseteplassene. Fargeprinter og to ekstra USB-porter hører med til utstyret.

Verdens raskeste

Akkurat det er jo ikke så spesielt i seg selv. Nei, det spesielle med dette "kontoret på hjul" er at det er verdens raskeste. Ja, Brabus hevder selv at dette er verdens raskeste luksussedan, og vi er tilbøyelig til å tro dem på deres ord. La oss ta en titt på motoren først.

Foto: Brabus
Foto: Brabus


6.3 V12 biturbo

Utgangspunktet er velkjent; det dreier seg om Mercedes' egen V12-motor med 5,5 liter slagvolum som Brabus har utvidet til 6,3 ditto. Veivaksel, stempler og kamaksler er modifisert. De to standardturboene er blitt erstattet med to større ladere og hjernen er programmert om både for høyere ytelser og for utslippsnivå som kan slippe gjennom nåløyet hos europeiske instanser for typegodkjenning. Bilen har fått et spesialutviklet eksossystem for høyere ytelser.

1.350 Nm

Totalpakken gir en maksimal effekt på gedigne 750 hestekrefter og et helt vanvittig dreiemoment på 1.350 newtonmeter ved 2.100 omdreininger. Da dette blir i meste laget selv for den bunnsolide femtrinns-automaten som skal overføre kreftene til bakhjulene, er dreiemomentet i bilen begrenset til 1.100 newtonmeter via elektronikken.

Supersportsytelser

På veien gir dette heseblesende ytelser: En maksfart på 340 kilometer i timen (elektronisk begrenset!) og 0 til 100 på 4,0 sekunder. Her snakker vi altså om en luksussedan som kan holde følge med Ferrarier, Lamborghinier og Porscher... Selv SLR McLaren er bare tidelen raskere fra 0 til 100.

Selvsagt er understell og rulleutstyr utviklet for å gjøre det mulig å utnytte potensialet til Brabus SV12 R. Spesialutviklede bremser med 12-stempelkalipere foran og kryssdrillede, ventilerte skiver på 380x36mm hører med. Hjulene kan velges i ulike dimensjoner og mønstre; standard kommer 265/30-21 foran og 295/30-21 bak. Se for øvrig forskjellige varianter i fotoalbumet.

Nå gjenstår bare å ta monsteret nærmere i øyesyn, om en uke, i Frankfurt. Vi gleder oss!