Porsche 911 GT2 RS: Den nye bilen er tidenes kraftigste utgave av klassikeren 911. Foto: Porsche
Porsche 911 GT2 RS: Den nye bilen er tidenes kraftigste utgave av klassikeren 911. Foto: PorscheVis mer

Porsche 911 GT2 RS

Tidenes kraftigste Porsche 911

Den raskeste og kraftigste 911 – gjennom alle tider – er lansert. Dette er 911 GT2 RS.

- Vi skulle gjerne hatt rundt 20 stykker til landet, men vi får nok ikke mer enn litt over halvparten. Vi jobber med å overtale fabrikken nå.

Det sier administrerende direktør i Porsche Norge, Morten Scheel, entusiastisk til Dinside.

Han prater om den store snakkisen blant Porsche-entusiastene, Porsche 911 GT2 RS. Bilen med en 3,8-liters motor, med 700 gamper (750 Nm) og som gjør 0-100 km/t på 2,8 sekunder. Topphastigheten skal være 340 km/t. Vi snakker om den kraftigste Porsche 911 noensinne.

TIDENES KRAFTIGSTE: Porsche 911 GT2 RS. Foto: Porsche
TIDENES KRAFTIGSTE: Porsche 911 GT2 RS. Foto: Porsche
TIDENES KRAFTIGSTE: Porsche 911 GT2 RS. Foto: Porsche
TIDENES KRAFTIGSTE: Porsche 911 GT2 RS. Foto: Porsche
TIDENES KRAFTIGSTE: Porsche 911 GT2 RS. Foto: Porsche
TIDENES KRAFTIGSTE: Porsche 911 GT2 RS. Foto: Porsche
EKSKLUSIV: Om du får fingrene i en Porsche 911 GT2 RS, får du også mulighet til å kjøpe denne klokka. Den er ikke priset i norske kroner, men skal ifølge Porsche Norge koste rundt 90.000, pluss MVA. I USA er prisen 10.000 dollar. Foto: Porsche

Dyr euro = dyrere bil

Prisen er den samme i hele Europa. Da er det naturligvis dumt at euroen er såpass dyr (9,48 kroner, i skrivende stund). Her til lands vil det si at vi havner på 3,45 millioner norske kroner, etter at skatter og avgifter er tatt med.

Likevel vil bilen bokstavelig få hjul å gå på ut fra norske forhandlere, når den kommer til landet på våren 2018 - i hvert fall om vi skal tro den norske importøren.

- Etterspørselen er større enn hva vi får tildelt. Det er kult at vi har et så stort Porsche-marked i Norge, sier Scheel fornøyd.

Og det er han, til tross for valutakursen.

- Prisen treffer riktig. Men vi skulle gjerne hatt en lavere euro-pris. Jeg tror imidlertid ikke det gjør så mye for salget, presiserer Scheel.

KRAFTPLUGG: Porsche 911 GT2 RS. Foto: Porsche Vis mer

- Kamp om å få kjøpe

Denne gangen har ikke Porsche oppgitt hvor mange biler det skal produseres. Scheel bekrefter imidlertid at det ikke er snakk om noen begrenset, nummerert produksjon.

Porsche 911 GT2 RS

Effekt700 hk (515 kW) v/ 7000 o/min
Akselerasjon (0-100 km/t2,8 sek
Topphastighet340 km/t
Drivstofforbruk (blandet)11,8 l/100 km
CO2-utslipp269 g/km
Vekt1.470 kg
Mål (l/b/h)4,549m/x/1,297m
Akselavstand2,453 m
Pris3.545.000 kroner
Kilde:Porsche

Likevel skal det godt gjøres å få tak i et eksemplar - selv om du har nok penger på kontoen.

- Sånn er det med denne typen biler. Etterspørselen er stor. De tåler å bli brukt, og de holder seg godt i pris.

- Hvem er det som «får lov» til å kjøpe denne bilen i Norge?

- Det er det forhandlerne som bestemmer. De har dialog med kundene. Det er en vanskelig øvelse.

- Er det «store navn» som står først på listen?

- Nei, det er heller entusiastene. Men dette blir opp til forhandlerne.

Lavere vekt

TIDENES KRAFTIGSTE: Porsche 911 GT2 RS. Foto: Porsche
TIDENES KRAFTIGSTE: Porsche 911 GT2 RS. Foto: Porsche
TIDENES KRAFTIGSTE: Porsche 911 GT2 RS. Foto: Porsche
TIDENES KRAFTIGSTE: Porsche 911 GT2 RS. Foto: Porsche
TIDENES KRAFTIGSTE: Porsche 911 GT2 RS. Foto: Porsche
TIDENES KRAFTIGSTE: Porsche 911 GT2 RS. Foto: Porsche
TIDENES KRAFTIGSTE: Porsche 911 GT2 RS. Foto: Porsche
TIDENES KRAFTIGSTE: Porsche 911 GT2 RS. Foto: Porsche
TIDENES KRAFTIGSTE: Porsche 911 GT2 RS. Foto: Porsche
TIDENES KRAFTIGSTE: Porsche 911 GT2 RS. Foto: Porsche
TIDENES KRAFTIGSTE: Porsche 911 GT2 RS. Foto: Porsche
TIDENES KRAFTIGSTE: Porsche 911 GT2 RS. Foto: Porsche

For å nå topphastigheten på 340 km/t har GT2 RS gått «kraftig» ned i vekt. Ikke det at den forrige versjonen var laget av tungt skrapmetall, men nå har Porsche også redusert ytterligere vekt ved å ta i bruk mer titan, karbonfiber og magnesium i vesentlig omfang, ifølge egen pressemelding.

Bare eksosanlegget i titan sparer bilen for 7 kilo. I tillegg er firehjulsdrift og bakseter historie.

Synes du 1.470 kilo er for mye for sportsbilen? Da kan du få vekten redusert ytterligere 17 kilo, for et «lite tillegg» på 312.000 kroner for bur i titan, i den såkalte Weissach-pakken. Uten titan koster det 278.300 kroner.

PS: Det er ikke mer enn et par måneder siden Porsche produserte 911 nummer én million - et høyt tall for en sportsbil.

LES OGSÅ:
To av tre mener BMW-sjåførene er frekkest i trafikken
Slik skal du lukeparkere med bil
Tolv billogoer vi ikke kjente bakgrunnen til