<b>SKODA OCTAVIA: </b> Norges mest solgte stasjonsvogn, er et svært godt bruktkjøp. Foto: SKODA
SKODA OCTAVIA: Norges mest solgte stasjonsvogn, er et svært godt bruktkjøp. Foto: SKODAVis mer

Ti populære brukte stasjonsvogner

Hvorfor kjøpe ny stasjonsvogn når du kan gjøre et bruktbilkupp?

Stasjonsvogner selger ikke like mye som før, men har fortsatt en stor fanskare.

Ser man på de mest solgte stasjonsvognene i 2014, så har man også et godt utgangspunkt for å kjøpe seg brukt stasjonsvogn.

For hvorfor kjøpe den nye utgaven og få et voldsomt verditap de neste årene, når du kan kjøpe modellen pent brukt etter at andre har spist det største tapet?

Men det finnes fortsatt ting man bør se opp for.

Her er oversikten over de mest populære stasjonsvogner, og hvilke årsmodeller du skal gå for, når det gjelder å få mye bil for pengene:

Skoda Octavia (2004-2013):

SKODA OCTAVIA RS: Skoda Octavia kommer i flere varianter, inkludert råskinnet RS. Foto: SKODA Vis mer


Skoda Octavia var Norges mest solgte stasjonsvogn i 2014. Det er ikke uten grunn. Bilen har et godt kvalitetsrykte, og er fryktelig mye bil for pengene. Det gjelder også brukt. Modellen fra 2004-2013 er et bra bruktkjøp. Den er basert på VW Golf IV-plattformen, og motorene er fra 1,6 til 2-liter. Vi kalte den mye bil for pengene da vi testet den.

Pris: 50.000-250.000 kroner
+: Mye bil for pengene. Suveren plass i lasterommet.
- : Lite spennende bil.

Se opp for: Sjekk for ulyder fra bakakselen på modeller med firehjulsdrift (Haldex). Lister på siderutene tetter ikke ordentlig.

Toyota Verso (2009-2014):

TOYOTA VERSO: Da Toyota Auris kom, fantes den ikke som stasjonsvogn, så hva med en Verso-MPV? Foto: TOYOTA Vis mer


Toyota Auris er en av Norges mest solgte stasjonsvogner i dag, men da Auris kom i 2007, fantes den ikke som stasjonsvogn. Da er tipset å gå for kompakt-MPVen Verso som kom i 2009. Den har lite kjente feil, og har syv seter. De to dieselmotorene (2-liter og 2,2-liter) har hatt en del problemer, så gå for 1,6-bensin. Vi ble ikke helt overbevist da bilen var ny.

Pris: Fra 150.000 kroner
+: Syv seter. Oversett bil på bruktmarkedet.
- : Ingen ekte stasjonsvogn. En Avensis framstår som et mer logisk kjøp.

Se opp for: Styr unna dieselmotorene, igjensotede EGR-ventiler og frosne spjeldhus er vanlig.

VW Golf (2009-2012):

VW GOLF: Det norske folket elsker VW Golf, også som stasjonsvogn. Foto: VW Vis mer


Det norske folk har alltid elsket VW Golf, og stasjonsvognen er populær både som ny og brukt. Generasjon IV (2009-2012) er et fristende bruktkjøp, mens det store flertallet av biler har 1,6, 1,9 eller 2-liters diesel. En del 1,4 bensin finnes også. Styr unna biler med DSG7-kasser, som har hatt mye problemer. Vi syntes det var en gunstig stasjonsvogn i 2009.

Pris: 110-210.000 kroner
+ : Velprøvd produkt, kjøreglad bil.
- : En del alvorlige feil med girkasse og motor.

Se opp for: Registerkjeder på TSI-motorer kan rase før de har gått 10.000 km. DSG7-kasser et velkjent problemområde.

Volvo V70 (2008-2014):

VOLVO V70: Verdens mest komfortable bruktbilkjøp? Mange syns det. Foto: VOLVO Vis mer


Volvos evigpopulære stasjonsvogn blir aldri feil, uansett årgang. Svensken byr på premium-følelse, og komfort som få konkurrenter slår. I tillegg har den stor plass, er familievennlig og suveren hva angår sikkerhet. Tredje og siste generasjon kom i 2007 (som 2008-modell), og utvalget er enormt. Men prisene varierer stort, fra 100-250.000 kr for en 2008-modell. Så vær kritisk. Vi testet den billigste V70-utgaven i 2008.

Pris: Fra 100.000 kroner
+ : Uovertruffen på komfort og sikkerhet.
- : Forbruksmessig ikke så bra som konkurrentene.

Se opp for: Litt krøll med D5-motorene. V70 hadde noen tilbakekallinger, så sjekk hva som har vært gjort.

VW Passat (2006-2010):

VW PASSAT: Nå som nye VW Passat er ute på markedet, passer det godt å gjøre et godt kjøp på brukt Passat. Foto: VW Vis mer


Passat har alltid vært en stasjonsvognfavoritt, og hvor ny bil du ønsker å kjøpe avhenger av budsjettet ditt. Generasjon 6 som kom i 2005 (2006-2010 modell) er imidlertid et bra valg. Bilen er langt mer påkostet og gjennomført enn forgjengeren, og hadde litt Audi over seg i kvalitets-uttrykket. Kjøreglad er den også. Utvalget er enormt, mest med diesel. I 2006 testet vi bilen med 4Motion firehjulstrekk.

Pris: 70-270.000 kroner
+ : Tysk kvalitetsfølelse. Gode kjøreegenskaper.
- : Veldig anonym uansett hvilket nabolag du bor i.

Se opp for: Rust ved bakluken, varsellamper som lyser uten grunn, DSG7-kassen plaget med ulike problemer.

Volvo V60 (2011-2014):

VOLVO V60: Ikke den største stasjonsvognen, men definitivt blant de mest komfortable. Foto: VOLVO Vis mer


Volvo V60 er stasjonsutgaven av S60, og debuterte i 2010 som 2011-modell (før det var V70 stasjonsvognutgaven av S60). Sikkerhet og komfort er i toppklasse, men baksetefolket har begrenset takhøyde. Lasteplassen er heller ikke spesielt imponerende. Bilen har hatt noen tilbakekallinger, men mekaniske problemer er ytterst sjelden. Vi mente bilen hadde mange gode egenskaper da vi testet den ny.

Pris: Fra 200.000 kroner
+ : Komfort, sikkerhet, lite feil.
- : Ikke spesielt drivstoffgjerrige motorer.

Se opp for: En del software feil på de første modellene, men det skal være fikset på service.

Audi A4 Avant (2001-2007):

AUDI A4 AVANT: En svært oppnåelig drømmestasjonsvogn fra tidlig 2000-tall. Foto: AUDI Vis mer


Mange nordmenn drømmer om Audi, og A4 Avant er en fin inngangsbillett. I 2000 kom den såkalte B6 (som 2001-modell), og gikk til 2007. Stasjonsvognen kom til forhandlerne i september 2001, og solgte godt. Utvalget er stort, og mange av bilene er trimmet og stylet på ulikt vis, for den som har slike lyster. Firehjulstrekk en grei investering. Vi syntes bilen var svært komfortabel da vi testet den i 2002.

Pris: 30-200.000 kroner
+ : Rikt utvalg, Quattro verdt litt ekstra
- : En del feil, bytt olje ved 20.000 km (i stedet for 30.000 km)

Se opp for: Coilene var katastrofalt dårlige på de første modellene, det samme gjelder mange hjullager.

Toyota Avensis (2009-2014):

TOYOTA AVENSIS: Et av de tryggeste stasjonsvognkjøp man kan gjøre. Foto: TOYOTA Vis mer


Dagens Avensis har hengt med oss siden 2009, og er fortsatt en av Norges ti mest solgte stasjonsvogner. Det er ikke uten grunn. Bilen er kanskje ikke så spennende, men byr stort sett på problemfritt bilhold. Baksetet er svært romslig, og førermiljøet er logisk og enkelt å forholde seg til. Vi syntes Avensis var hakket bedre enn Passat i 2009.

Pris: Fra 150.000 kroner
+ : Trofast sliter, enkel og grei.
- : I overkant A4 for noen, CVT-kassen ikke etter alles smak.

Se opp for: Rust på bremseskivene bak. Diesel mer utsatt for problemer enn bensin.

BMW 3-serie Touring (2005-2011):

BMW 3-SERIE TOURING: En stasjonsvogn som byr på dynamiske kjøreegenskaper. Foto: BMW Vis mer


Mange drømmer om en BMW 3-serie, og E91 Touring fra 2005-2011 byr nå på mye kjøreglede til en hyggelig pris. 316i eller 316d med 122 hk er inngansbilletten, men er egentlig litt for lite for et så bra chassis. Grunnet uhorvelige mengder med potensielt utstyr bør du sette deg godt inn i hva du ønsker deg.Vi lot oss imponere stort over 325iA Touring i 2005.

Pris: 100.000-400.000 kroner
+ : Kjøreegenskaper, velbygd
- : Bagasjerom og baksete ikke spesielt stort

Pass opp for: Elektroniske feilmeldinger, 2-liter bensin og diesel fra 2007-2009 kan ha registerkjede-feil.

Subaru Forester (2008-2012):

SUBARU FORESTER: Med en Forester er du sikret å komme deg fram på dårlig vinterføre. Foto: SUBARU Vis mer


Subaru Forester er vel i grenseland for å kunne kalles en stasjonsvogn, men siden OFV gjør det, så må det være greit. Modellen fra 2008-2012 er et godt bruktkjøp med permanent 4x4 og boxermotor. Ingen slår Subaru på fremkommelighet, og 2-liters dieselen er drivstoffgjerrig.
Vi syntes bilen manglet litt identitet da vi testet den i 2008.

Pris: 250.000-350.000 kroner
+ : Suveren fremkommelighet, pålitelig bil
- : Plastinteriør, generelt lite påkostet uttrykk

Se opp for: Dieselen skal ikke trimmes, flere motorer har havarert etter chiptrimming.