Ti nye RAV4-konkurrenter på trappene

Nesten samtlige japanske og koreanske bilprodusenter har vært fremsynte nok til å ha en folkelig firehjulstrekker i modellprogrammet. Dette i motsetning til europeiske produsenter, som har sovet i timen.

TOYOTA RAV4: Bildet viser tredje generasjon av Europas suverent mest populære folke-SUV. Vis mer


Det er ikke bare i Norge at de såkalte folke-SUVene selger godt. Stadig flere europeere har nemlig lagt sin elsk på folkelige firehjulstrekkere med høy bakkeklaring. I fjor ble det solgt 387.000 folke-SUVer i Europa, en fremgang på hele 15 prosent sammenlignet med 2004. Og ifølge Automotive News Europe er det ingen grunn til å tro at denne biltypen vil bli mindre populær i tiden som kommer. Tvert i mot regner analytikerne med at det vil bli solgt stadig flere rimelige firehjulstrekkerne utover mot 2010.

90 prosent valgte asiatisk

Dette er en utvikling de asiatiske bilprodusentene har stor grunn til å glede seg over. Hvis man kikker nærmere på tallene viser det seg nemlig at hele 90 prosent av de europeiske folke-SUV-kundene valgte en modell med asiatisk opphav (347.000).

Kun ett europeisk alternativ

LAND ROVER FREELANDER: I sin tid Europas mest populære folke-SUV og foreløpig eneste europeiske representant i klassen. Vis mer


Hvordan kan de ha seg at de japanske folke-SUVene så fullstendig dominerer det europeiske markedet? Jo, forklaringen er svært enkel. Mens hele seks japanske og to koreanske bilprodusenter har en folkelig firehjulstrekker i modellprogrammet, er det kun én europeisk produsent som faktisk har en slik bil på paletten.

Land Rover Freelander

Denne produsenten er Land Rover, som lanserte sin Freelander allerede i 1997. Freelander var en publikumstreffer og ble Europas mest solgte folke-SUV både i 1998, 1999, 2000 og 2001. I 2002 måtte imidlertid Freelander overlate tronen til Toyota RAV4. Og siden den gang har det bare gått én vei for Freelander - nedover. I 2004 ble Freelander også forbikjørt av Nissan X-Trail og Suzuki Grand Vitara, og i fjor hadde Freelander ramlet ned til en syvendplass på salgsstatistikken.

RAV4 og Tucson

KIA SPORTAGE: I praksis samme bil som Hyundai Tucson. Begge har gjort det svært godt i Europa. Vis mer


Til tross for en liten tilbakegang i 2005 er Toyota RAV4 fortsatt Europas overlegent mest populære folke-SUV, med nesten 88.000 solgte enheter. På andreplass finner vi koreanske Hyundai Tucson (57.700), som kom ved utgangen av 2004. Tucson har altså fått en knallstart i Europa.

X-Trail, Grand Vitara og Sportage

På bronseplassen finner vi Nissan X-Trail (51.800), etterfulgt av nok en japaner; Suzuki Grand Vitara (45.600 - tallet inkluderer også Vitara og XL7). Like bak Grand Vitara finner vi Honda CR-V (44.700), mens sjetteplassen innehas av Sportage (35.400), som er Kias versjon av Hyundai Tucson.

Hvis vi legger sammen Tucson- og Sportage-tallene kommer vi faktisk opp i over 93.000 biler, noe som betyr at de to modellvariantene samlet selger bedre enn Toyota RAV4.

Freelander, Outlander og Maverick

Den eneste europeeren i dette selskapet, Land Rover Freelander (34.900) ligger altså på syvendeplass, mens Subaru Forester (15.800) ligger på åttende. Mitsubishi Outlander (8.400) selger overraskende dårlig, men tar niendeplassen foran amerikanske Ford Maverick (5.300).

Fiat Sedici og Suzuki SX4: Til våren

FIAT SEDICI: Allerede introdusert på kontinentet, men usikkert om den kommer til Norge. I praksis samme bil som Suzuki SX4. Vis mer


Men nå ser det altså ut til at de europeiske bilprodusentene omsider har bestemt seg for å utfordre asiatene. Først ut er Fiat Sedici, som introduseres i Europa i disse dager. Det er imidlertid usikkert om den norske Fiat-importøren vil velge å satse på Sedici, som i praksis er samme bil som Suzuki SX4. Sistnevnte kommer i løpet av våren.

Det skal imidlertid understrekes at Sedici/SX4 bare er 411 centimeter lange og dermed er mindre enn de typiske folke-SUVene.

Opel Antara og Chevrolet Captiva: Til høsten

CHEVROLET CAPTIVA: Bak emblemene er Captiva i praksis samme bil som Opel Antara. Begge vil bli bygget i Korea og begge kommer til høsten. Vis mer


Nestemann ut blir den mye større Opel Antara, som blir 464 centimeter lang. Antara vil sannsynligvis bli introdusert førstkommende høst.

Fiat samarbeider altså med Suzuki og heller ikke Opel ser ut til å klare seg uten asiater i ryggen. Antara skal nemlig bygges av GM-Daewoo i Korea. Årsaken er at Antara i praksis er samme bil som Chevrolet Captiva, som også vil være på plass kommende høst.

Komplisert? Ja, det er ikke bare-bare å følge med i dagens bilverden. Bakgrunnen er imidlertid at General Motors eier både Opel, Daewoo og Chevrolet. Og som mange andre produsenter satser også GM at samarbeid ulike datterselskaper i mellom skal gi lavere utviklingskostnader. Årsaken til at merkevaren Chevrolet kommer inn i bildet, er at Daewoo siden i fjor har vært solgt med Chevrolet-emblemer i Europa.

Jeep Compass: Til høsten

Vis mer


Men også amerikanerne vil tydeligvis ha en del av den voksende små-SUV-kaken. Til høsten kommer nemlig også 440 centimeter lange Jeep Compass, som får et særegent utseende. Compass vil blant annet vil være tilgjengelig med en 2,0-liters dieselmotor fra Volkswagen.

Ford: 2006/2007?

Ford har allerede i dag, i hvert fall i teorien, en folke-SUV på paletten, nemlig Maverick. Denne amerikanske, Ford Escape-baserte folke-SUVen mangler imidlertid konkurransekraft, noe som viser seg gjennom svært lave salgstall. Ford arbeider derfor med en helt ny Focus-basert firehjulstrekker, som vil være utrustet med siste generasjon Haldex firehjulsdrift. Det er foreløpig ikke klart hva modellen vil hete eller når den vil bli introdusert, men vi regner med at bilen vil bli vist frem på Paris-utstillingen kommende høst.

Renault: 2007

OPEL ANTARA: Kommer til høsten, her i forkledning. Vis mer


Renault prøvde seg i sin tid med Renault Scenic RX4, men denne ble tatt ut av produksjon i sammenheng med introduksjonen av dagens Scenic i 2003. I dag står Europas nest mest populære bilmerke (etter Volkswagen) uten en eneste SUV. Neste år vil imidlertid Renault være på banen med en folke-SUV. Navnet er foreløpig ikke avslørt, men det som er klart er at dette blir en virkelig internasjonal bil. Renault-SUVen skal nemlig baseres på japanske Nissan X-Trail og bygges av koreanske Samsung.

Citroën og Peugeot: 2007

SUZUKI SX4: Kommer i løpet av våren. Vis mer


Til tross for at Citroën og Peugeot er to av Europas største bilprodusenter, mangler begge merker en folke-SUV. Ja, de to franske søsterselskapene har faktisk ikke noen høy firehjulstrekker i det hele tatt. Ifølge Automotive News Europe vil imidlertid begge merker introdusere folkelige firehjulstrekkere i 2007. Også denne gangen er en asiatisk produsent dypt involvert. De to "franske" folke-SUVene vil nemlig være basert på Mitsubishi Outlander og skal bygges i Japan.

Volkswagen: 2008

VOLKSWAGEN: Vil den hete Cross-Golf? Mange er spente på denne bilen, som kommer i 2008 (bildet er manipulert). Vis mer


Volkswagen har allerede en høy firehjulstrekker - Touareg. Dette er en solid og god bil, men kan knapt kalles folkelig, i hvert fall ikke her i landet. Volkswagen arbeider imidlertid på spreng med en Golf-basert firehjulstrekker, som sannsynligvis vil være i handelen i løpet av 2008.

  • De europeiske salgstallene for 2005 og 2004 finner du her.
  • Store bilder av Europas ti mest solgte folke-SUVer finner du her.
  • Store bilder av fremtidens folke-SUVer finner du her.
  • Kilde: Automotive News Europe