Ti feil du bør unngå ved bilkjøp

Unngå de klassiske feilene som er så lett å gjøre. Vi viser deg hvordan.

Bilkjøp er spennende og det er en kompleks prosess som kan ende med et godt kjøp man er fornøyd med, eller man sitter med en kvalmende følelse av at man har betalt for mye for noe som ikke er verdt pengene.

Under finner du listen over tabber du bør unngå:

1. La følelsene hvile

Når du kanskje skal svi av noen hundretusener lønner deg seg ikke å bli revet med. Det er fort gjort å bli blendet av en blank, lekker og tiltrekkende doning i et utstillingslokale som kanskje ikke er det beste kjøpet for deg. Gjør deg kjent med bilens kvalitet, sikkerhet, butikkens service og omtalene bilen har fått i tester. Gjør hjemmeleksen din og sammenlign bilen med andre modeller og tenk etter om dette er den bilen du virkelig trenger. Selgeren gjør ikke denne jobben for deg. Han vil selge akkurat denne bilen.

Regn ut: Hva er bilen egentlig verdt?

2. Ikke hopp over prøvekjøringen

Vis mer


Testkjøringen er en av de viktigste tingene du gjør i kjøpsprosessen. Så å si alle biler ser bra ut i brosjyrer og testkjøringen vil for alvor avsløre om dette er den bilen du og familien er på jakt etter. Kjøpe bil fra et brosjyrebilde kan bli en stor overraskelse den dagen bilen dukker på tunet hjemme. Kanskje er den for liten, kanskje går den for sakte, vonde seter, dårlige kjøreegenskaper osv.

Den store bilvelgeren

3. Pruting

Bilbransjen jobber hele tiden med å dressere bilkjøpere til at prisen i vinduet er den som gjelder. Internett er den perfekte arena for å kartlegge priser. Sørg for å ha hele listen med aktuelle kandidater med deg og argumenter med selger om at hans pris er for høy. Ikke slå deg til ro med prisen på ruta og første tilbud! Finn en tilsvarende bil til samme pris med litt lavere kilometerstand og bruk det i argumentasjonen. Ring også en annen forhandler og spør hva en tilsvarende bil du ser på er verdt i innbytte. Da får du en indikasjon på hva selgeren din har betalt for bilen.

Søk på merke: Alle DinSides biltester

4. Ikke la deg lure av fiffige finansieringer

Selgere vil kanskje appellere til dine månedlige kostnader og foreslå finansieringsløsninger lenge før dere er enige om den endelig prisen. – Du klarer helt klart 3.000 per mnd, sier selgeren. Det høres jo kanskje ikke så galt ut, hvis du for eks, har gått i felle nummer én og blitt forelsket i bilen. Her gjelder det å huske alle nevnte punkter over. Bli enige om en pris først, både på den skal kjøpe og eventuelt den som skal byttes inn, og deretter kommer finansiering inni i bildet.

5. Se opp for åpenbare tilbud som kanskje ser bedre ut enn de egentlig er

La proffe gjøre denne jobben. Foto: Per Ervland. Vis mer
Ikke bli glad i bilen før du har kjøpt den. Foto: Per Ervland. Vis mer


Utgående modeller, ukurante varer og biler som generelt er vanskelig å selge blir gjerne tilbudt til svært gode priser, og gjerne med masse ekstra utstyr. Et firma som har levert tilbake ti hvite leasingbiler er ikke en bilbutikks drømmesituasjon. Disse kan fremstå som svært gunstige med nye felger, skiboks og navigasjon med i prisen. Ikke la deg lure. Butikken gjør ikke dette for å være snill mot deg. De forsøker bare å bli kvitt sin egen hodepine. Dette blir ditt problem i neste omgang.

6. Velg rett finansiering

Etter at dere er enige om prisen gjelder det å finne den beste finansieringen. Sjekk dette på forhånd. Sjekk banker og låneinstitusjoner og skaff deg et lånebevis på den finansieringen som er best for deg. Da slipper du si ja til noe bilselgeren trekker ut av skuffen. Normalt vil et økt boliglån for å finansiere bilen resultere i en forholdsvis lav ekstrakostnad per måned, men totalprisen til slutt blir høyere enn ved å ta opp et vanlig billån. I forbindelse med tidligere lån på bilen kan den være belastet med heftelser. Sjekk det med Brønnøysund (www.brreg.no).

7. Sikkerhetsutstyr

Det er viktig å få med seg alle de nye sikkerhetssystemene når man kjøper bil. På nye biler er dette stort sett i orden, med det er fortsatt noen som jukser i faget. For eksempel skal alle biler være utstyrt med elektronisk stabilitetskontroll (ESP) og vi anbefaler ikke biler som ikke har det. Det er også viktig med flest mulig kollisjonsputer og ikke minst sidekollisjonsputer som redder hodet ved påkjørsel fra siden. Sjekk dette nøye når du kjøper bruktbil og særlig om den har ESP. For noen år siden var ikke det så vanlig, og bruktbiler uten ESP er på vei til å bli svært ukurante.

Her sjekker du heftelser

8. Unngå dyrt ekstrautstyr.

Det er viktig å ikke bli lurt til å kjøpe masse utstyr som du ikke trenger og som ikke er viktig for bilens annenhåndsverdi. Det er viktig å få med seg komfort- og sikkerhetsutstyr når du kjøper bil og riktig utstyr kan være verdt pengene. Tenk deg om før du kjøper følgende utstyr som kan være behaglig for deg, men som du ikke nødvendigvis har noe igjen for når bilen skal selges igjen. Unngå ting som heter røykepakke, lyspakke, oppgradert skinnkvalitet, velourmatter, kraftige stereoanlegg, setemassasje, pynt og fjas uten betydning, påkostede felger osv. Listen over slike ting er lang det kan heve prisen med flere hundre tusen. Vi har kjørt mange biler fra Audi, BMW og Mercedes som etter prislisten har masse utstyr som er svært dyrt og som vi knapt merker er tilstede.

Spør bildoktoren

9. Sjekk verdien på din nåværende bil.

Det er mulig å komme gjennom et bilkjøp med både økonomi og humør i behold. Foto: Per Ervland. Vis mer


Hvis du skal bytte inn en bil hos en forhandler gjelder det å passe på. Bytter du inn en Toyota hos en Toyota-forhandler går det kanskje fint, men sjekk uansett innbytteprisen i mange butikker. Det kan svinge veldig og ikke regn med at en Volkswagen-forhandler er veldig begeistret for en gammel Hyundai. Da blir verdien satt lavt og du lærer den harde veien hvordan man takserer en bil. Da får du høre hvor tragisk din bil er og hvor lite den er verdt. Lakken blir saumfart med lupe og en hver mikroskavank gir store kroneavskrivninger (Har du fulgt listen over vil denne påkjenningen bli mindre). Det er verdt å vurdere å selge bilen selv. Hvis en takst hos et par forskjellige bilbutikker for eksempel sier at bilen din er verdt 100.000 kroner innbytte, si til butikken at du vil forsøke selge den selv. Kanskje du kan få 110.000? Butikken skal uansett ha en grei fortjeneste på bilen, kanskje også stå for en bruktbilgaranti. Det må du betale for.

10 Vedlikehold og servicehistorikk

Når du skal kjøpe bruktbil gjelder det å sjekke alt som har med vedlikehold og servicehistorikk. Selv en kvalitetsbil vil bli et elendig bekjentskap hvis den ikke har fått jevnlig vedlikehold. Sjekk serviceboken og sjekk at alt er gjort riktig. Husk at et stempel fra den lokale bensinstasjonen ikke er det samme som et stempel fra merkeforhandler. Merkeverksteder koster penger, men er også verdt en del når bilen skal selges igjen. Det er også et stort pluss at bilen nylig er EU-godkjent og/eller NAF-testet.

Test deg selv: Klarer du førerprøven?

[Ugjyldig objekt (debatt)]

Saken ble første gang publisert 15. mai 2007