Ti brukte 4x4-kupp: Best for penga til fjells!

Er du fysen på en firehjulstrekker, har utvalget på bruktbilfronten aldri vært bedre enn nå. Her gir vi deg våre beste anbefalinger innenfor to attraktive prisklasser.

Andelen firehjulstrekkere i Norge stiger i takt med vår økende velstand.

Dermed bugner det også over på bruktmarkedet av bilene som «aldri» setter seg fast selv opp den siste kneika til hytta.

Faktisk er mer enn hver fjerde bil til salgs på finn.no en firehjulstrekker.

Her har vi plukket ut 10 biler Autofil anbefaler om du trenger en brukt hyttebil.

De er fordelt på to klasser – premiumbiler under 500.000 kroner og prisgunstige biler under 300.000 kroner.

LES OGSÅ: De beste og verste bruktbilene

1. BMW X5

Vis mer


Hva er dette?
I 1999 bestemte BMW seg for å ta opp kampen mot Mercedes ML om de lukrative SUV-kundene. I første rekke gjaldt dette i USA, men segmentet kom for fullt også i Europa. X5 er det kjøreglade SUV-alternativet med barskt utseende og høy snobbefaktor. Valgmulighetene er mange med tanke på motor og utstyr. X5 kan fort bli veldig dyr om du skal ha alt utstyr. Samtidig bør du finne ut hva den bør ha for å unngå for stort verditap. Forrige generasjon som kom i 2007 er nå tilgjengelig fra 350.000 kroner.

LES OGSÅ: Slik sjekker proffene bruktbilen

Se opp for:
Elektriske feil, knirking i interiør og slakk i forstilling.

Velg denne:
X5 3,0d med 235 hk med ”riktig” utstyr. 7-seter holder seg også bedre i pris.

Pluss:
Gode og sportslige kjøreegenskaper.

Minus:
Dyr i drift, ikke feilfri.

Dom:
Autofil tungvekter!

2. Land Rover Discovery 3

Foto: Autofil Vis mer


Hva er dette?
Land Rover er blant dem med lengst erfaring i å lage firehjulsdrevne farkoster, og Discovery 3 er en svært romslig, luksuriøs og solid skapning med avansert firehjulstrekksystem. Den er en direkte konkurrent til det ypperste av luksus-SUV-er som BMW X5, Mercedes ML og Range Rover. Prisen har falt kraftig på bruktmarkedet. Firehjulstrekksystemet tilpasser seg underlaget selv og låser og differensialsperrer ved behov. Tredje generasjonen gikk fra 2004 til 2009.

For dyr? Hva med en Discovery 2 i stedet?

Se opp for:
Sjekk for el-feil, lekkasje fra soltak, problem med luftfjæring, problem med firehjulstrekkprogram mm.

Velg denne:
Så ny som mulig 2,7 TDV6 HSE, helst med Premium Pack-utstyrsnivå.

Pluss:
Meget luksuriøs, romslig sjuseter og suveren fremkommelighet.

Minus:
Langt fra feilfri, delvis hardplast i interiør.

Dom:
Mye plass og luksus for penga

KALKULATOR: Sjekk hva bruktbilen din er verdt

3. Mercedes ML

Forrige generasjon ML er et svært attraktivt bruktbilkjøp takket være elegant design og gode motorer. Foto: Autofil Vis mer


Hva er dette?
ML-historien strekker seg tilbake til 1997, da de ville kuppe det amerikanske markedet for luksus-SUV-er. Generasjon to kom i 2005 og ble en oppstramming på alt fra utseende til kjøreegenskaper og kvalitet. Sju seter har den dessverre ikke, men plassen er meget bra for fem. Driftssikkerheten er relativt god og dette er en solid forbedring fra forgjengeren. AMG-versting med 510 hester var topputgaven. Modellen gikk fram til 2011. De billigste får du fra 270.000 kroner.

En faceliftet førstegenerasjons ML er heller ikke feil!

Se opp for:
Knirkefeil i interiør, noe ustabil elektronikk, rust på understell, slarkete understell.

Velg denne:
Nyest mulig 320 CDI med de riktige utstyrspakker og mest ekstrautstyr.

Pluss:
Høy trekkevne, god kvalitetsfølelse og fin luksus.

Minus:
Dyr i drift, lite standardutstyr

Dom:
Tysk spizenklasse!

4. Porsche Cayenne

Foto: Espen Stensrud Vis mer


Hva er dette?
Sportsbilmerket sjokkerte nærmest en hel bilverden ved å lansere SUV-en Cayenne i 2002. Utviklet i samarbeid med VW Touareg skulle Porsche 911-kunder nå også kunne kjøre Porsche til hytta. Resultatet er en råsprek firehjulstrekker med omdiskutert utseende og kjøreegenskaper som satte en helt ny standard i klassen. Sørg for riktig spesifikasjon, mange biler er USA-importert.
Prisene er blitt oppsiktsvekkende rimelige: Vi har sett en 2004 Cayenne S med V8 og 340 hester til 219.000 kroner. Da snakker vi også om en velholdt «Europa»-modell med 150.000 kilometer på klokka!

Til og med Cayenne Turbo begynner å bli rimelig. Se brukttest her!

Se opp for:
Rykkete automatkasse, kranglete klimaanlegg, defekte frontlys og andre el-feil.

Velg denne:
Cayenne S med luftfjæring, navigasjon, skinn og alt av det høyst nødvendige ekstrautstyret.

Pluss:
Klassens mest sportslige og sprekeste.

Minus:
Høyt bensinforbruk, dyre deler, dyr forsikring – og, ja, nevnte vi dyrt?

Dom:
Kostbar, men overlegen

5. Toyota Land Cruiser

Foto: Espen Stensrud Vis mer


Hva er dette?
Land Cruiser er sammen med Land Rover som en institusjon å regne blant firehjulstrekkere. Disse brukes verden over og er ofte så slitesterke at de må skytes for å dø. Kvaliteten er overlegen, det samme er fremkommeligheten med skikkelig firehjulstrekk montert på en primitiv rammekonstruksjon. Plassen er også blant de bedre med sitteplass for inntil åtte personer. Den aktuelle modellen var i produksjon fra 2003 til 2009.

Pris? En 2003-modell med fem seter får du fra 185.000 kroner.

LES OGSÅ: Dette bør du se etter når du kjøper bruktbil

Se opp for:
Problemer med luftfjæring, slitte bremseskiver, slitasje på drivverk etter hard bruk.

Velg denne:
3,0 D-4D GX med automatgir, luftfjæring, skinnseter, 8-seter-versjon, hengerfeste og det meste annet attraktive utstyret til denne modellen.

Pluss:
Evigvarende med en utrolig kvalitet, bra utenfor allfarvei.

Minus:
Litt daff, primitive kjøreegenskaper, ikke like luksuriøs som enkelte konkurrenter.

Dom:
Et arbeidsjern av de sjeldne

Folkelig: Brukt hyttebil fra 150.000-300.000 kroner

1. Honda CR-V

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer


Hva er dette?
Japanerne var tidlig ute med å fôre oss med SUV-er og blant de tidligste var CR-V. Den kom i 1996, og dagens modell er fjerde generasjon. Den solgte til gull i Norge og traff virkelig blink for dem som trenger en høyreist og oversiktlig bil med firehjulstrekk, som er lettkjørt og ikke alt for kostbar. Modellen er dessuten praktisk og fleksibel med blant annet lengdejusterbare bakseter. Kombinasjonen diesel og automat ble først tilgjengelig i 2010 - en bil du nå får fra 275.000 kroner. Dieselmotoren er blant klassens beste og det udiskutabelt beste valget.

Se brukttest av førstegenerasjons CR-V her!

Se opp for:
Problemer med bakluke, ujevn dekkslitasje, feil på klima og ulyd fra forstilling

Velg denne:
2,2 CDTI Executive med mest mulig utstyr.

Pluss:
Lettkjørt, bra komfort, god plass

Minus:
Enkelt firehjulstrekksystem, litt sært utseende

Dom:
En tidlig trendsetter

2. Mini Countryman

Foto: Autofil Vis mer


Hva er dette?
Mini bygger gradvis ut porteføljen og av de bedre er Countryman, som kom i 2010. Den er høyreist, litt større enn ordinær hatch-utgave, tilgjengelig med firehjulstrekk og gir deg fortsatt lekne kjøreegenskaper som merket er kjent for. Dette er blant de mest autofile hyttebilene, om du ikke er avhengig av mye plass. Firehjulstrekket er enkelt, men kan overføre så mye som 90 prosent krefter til bakhjulene ved behov. Den billigste firehjulstrekkeren som ligger ute til salgs nå, koster 210.000 kroner.

Se opp for:
Få kjente feil enn så lenge.

Velg denne:
Countryman Cooper All4 1,6D – sørg for mest mulig utstyr som Chilipakke, sportsseter, xenon og så videre.

Pluss:
Tøft utseende, gøy å kjøre.

Minus:
Trang, hjulstøy, lite standardutstyr, stivt priset ekstrautstyr.

Dom:
Det autofile valget

LES OGSÅ: 10 feil du bør unngå når du skal kjøpe bruktbil

3. Skoda Yeti

Foto: Autofil Vis mer


Hva er dette?
Basert på en avskyelig snømann, valgte Skoda å gi firehjulstrekkeren sin navnet Yeti. Men bilen er alt annet enn avskyelig. Konseptet er en mellomting av en SUV og en stasjonsvogn. Lengden er ikke særlig større enn en Golf, men innvendig er den meget romslig, noe som skyldes den svært praktiske utformningen på karosseriet. Smart er det også med bakseter som kan justeres hit og dit eller fjernes helt. Rikt med valgmuligheter av motorer og utstyr.

En 2010-modell med firehjulstrekk får du nå fra 170.000 kroner.

Se opp for:
Få kjente feil.

Velg denne:
Yeti 2,0 TDI Elegance eller Experience 4x4. Pass på å få med utstyr som hengerfeste, xenon, p-sensorer og Bluetooth.

Pluss:
Svært praktisk, omgjengelig og fin å kjøre.

Minus:
Ikke alle liker utseendet og litt liten størrelse.

Dom:
En god mellomting av SUV og stasjonsvogn

4. Nissan Qashqai

Foto: Jamieson Pothecary Vis mer


Hva er dette?
Crossoveren Qashqai kom i 2007 og ble raskt Nissans bestselger. De aller fleste bilene er i Norge faktisk solgt med forhjulstrekk. I firehjulstrekkutgaven kan du veksle mellom trekk på to og fire hjul, samtidig som du kan låse senterdifferensial i lave hastigheter. Qashqai er også trivelig å kjøre, oversiktlig og tøff å se til. Bilen er som en krysning av SUV, kombi og stasjonsvogn. Du får den også som sjuseter i den forlengete +2-versjonen.

En 2007-modell med 2-liters diesel, 4x4 og bra med utstyr får du fra 150.000 kroner.

Se opp for:
Feil på dørlåser, vindusheiser, klima og knirkete interiør.

Velg denne:
2,0 dCi 4x4 med Tekna-utstyrsnivå. Fra 2010-modell med facelift.

Pluss:
Gir kjøreglede, sterk motor.

Minus:
Skorter litt på interiørfinish og fleksibilitet.

Dom:
Et godt kompromiss

LES OGSÅ: Disse bilene blir eldst

5. VW Tiguan

Foto: Autofil Vis mer


Hva er dette?
VW kom sent på banen med en kompakt-SUV, men de kom svært godt. Tiguan ble fort bestselgeren i klassen, og kan kort oppsummeres som en Golf-SUV. Den er passe stor, passe grei å kjøre, har passe bra fremkommelighet og et ålreit nok utseende. Valgmulighetene er store når det kommer til motorer og utstyr. Tiguan er kompakt-SUV’en som frir til alle. Fås med to ulike fronter – Sport&Style og Track&Field.

Prisen starter på 170.000 kroner for en 2-liters diesel med 140 hk og 4Motion.

SKRIV KONTRAKT: Her finner du kontrakt for kjøp/salg av bruktbil

Se opp for:
Defekt klimavifte, sviktende hengerfeste-mekanikk, sviktende el-håndbrekk, kranglete dørhåndtak.

Velg denne:
Tiguan 2,0 TDI Sport med Sport&Style-front. Sørg for bil med utstyr som xenon, multifunksjonsratt, hengerfeste osv.

Pluss:
Finish, økonomi, kvalitet jevnt over.

Minus:
Høy lasteterskel, en del utstyrsforskjeller.

Dom:
Et meget sobert valg

BRUKTTEST: Skoda Octavia eller Toyota RAV4?