Vis mer

Think med nye eiere

Elbilen Think har fått ny vind i seilene.

Den norske elbilprodusenten Think ble i juni begjært konkurs. Nå er Think tilbake – igjen. Et rettsoppnevnt organ har blant flere interessenter kommet til en enighet med den russiske investoren Boris G. Zingarevich, som har base i St. Petersburg, om kjøp av Think. Think skal fortsatt markedsføres som Think, og drives fra Norge gjennom et nytt selskap, Electric Mobility Solutions AS.

Les også: Think er konkurs - igjen

Tett samarbeid

Den amerikanske batterileverandøren Ener1 og finske Valmet Automotive, som har stått for produksjonen av Think, har vært to av Thinks viktigste samarbeidspartnere. Zingarevich har i den anledning også undertegnet en intensjonsavtale med disse partene om en relansering av Think. Både Ener1 og Valmet Automotive har vært prioriterte kreditorer i boet av konkursrammede Think, og denne gjelden skal nå restruktureres, blant annet ved at de to nevnte selskapene vil få eierandeler i det nyopprettede selskapet.

Alt om Think

Elektrisk russer

Det er ikke noe nytt for den russiske investoren å tenke elektrisk. Helt siden 2002 har han vært en stor investor i batteriprodusenten Ener1, og han skal sågar tidligere ha vært en brobygger mellom Ener1 og Think. Nå har eventyret om en norsk elbil tatt en ny vending, og denne gangen er det antagelig en større stabilitet og vilje rundt den aktiviteten den lille elbilprodusenten fra Aurskog noen gang har opplevd.

Nødvendig løsning

Slik viste Think seg frem på bilmessen i Geneve i 2008. Vis mer


I den siste tiden Think fortsatt var oppegående stod de i skvis mellom kunder og produsenter. Kunder ventet på biler, mens leverandørene ventet på penger. Mellom der satt Think uten økonomi til å løse ut bilene som kundene ventet på. Nå er floken løst, og kundene kan antagelig få de bilene de har bestilt. I tillegg kan løsningen være det påskuddet som skal til for å utløse en større kundemasse til å ta sjansen på å bestille en Think.

Hardere konkurranse

En viktig faktor i så måte er at det i mellomtiden er kommet nye konkurrenter på banen med attraktive priser, som med elbilen Nissan Leaf. Også trekløveret Mitsubishi, Peugeot og Citröen har lansert prisverdige biler. Prissettingen blir derfor en av de første nye utfordringene russiske Boris G. Zingarevich må ta stilling til, når Think igjen skal på markedet.