Testkjøring av C63 AMG

Mercedes hiver seg med i kampen mot RS4 og M3. For å være sikre på å bli lagt merke til har de dyttet på plass den største motoren de fikk plass til.

FRANKFURT (DinSide Motor): Mercedes markerer 40 år med AMG når de lanserer C63. C63 er flaggskipet i denne femte generasjonen C-klasse, og er også i besittelse av klassens største motor. Bare for å advare leserne: Så mye fort har vi aldri kjørt før ...

Knuser konkurrenter på papiret

Til tross for at Mercedes kjører hardt på 6,3-liters slagvolum er det fortsatt 6,2 liter som er det riktige. C63 yter 457 hestekrefter ved 6.800 omdreininger og dreiemomentet er 600 newtonmeter ved 5.000 omdreininger. Vel så spennende er det at motoren leverer over 500 newtonmeter fra 2.000 til 6.250 omdreininger. I forhold til Audi RS4 og BMW M3 er dette på papiret ren knusing. Sprinten fra 0 til 100 går unna på 4,5 sekunder.

Brølet

Vis mer

Testkjøring av C63 AMG

  1. Store bilder
Vis mer
6,2 liter! Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Alle AMG-motorer bygges av en mann som til slutt signerer en plakett på toppen av motoren. Hvis en av motorbyggerne blir syke, settes motoren vekk og blir tatt frem igjen når rette vedkommende er tilbake på jobb. Det gjør sikkert byggingen mer komplisert og tidkrevende, men nå er ikke dette akkurat volumprodukter heller.

Bilene har særpreg og utstråling, og både utseende og lydnivå er i en klasse for seg. Det kjente AMG-brølet ved oppstart av motor er på plass, og når en klynge med disse bilen gir gass ut fra rødt lys er ikke det direkte diskret. Snarere tvert i mot, det høres godt og lydbildet blir svært dominerende i bygatene.

Lykke

Vi kjørte denne bilen i Tyskland den 3. oktober. Denne dagen markeres gjenforeningen av Øst- og Vest Tyskland. Svært få jobber denne dagen, og så romslige forhold har vi ikke vært i nærheten av på tyske motorveier noen gang.

Over hele testruten lyste det opp lekre skilt som opphever alle fartsgrenser, og den nye AMG-vogna fikk virkelig slippe til med kreftene sine. Så mye fort har vi aldri kjørt før, og lange etapper ble tilbakelagt med 260 på fartsmåleren (sperra ligger på 250, men nåla ligger på 260). Vi fikk gjort mange fine akselerasjoner fra 100 til 200 og fra 200 til 250.

6,2-literen jobber ekstremt godt, og fremstår som svært ressurssterk. Akselerasjonen er sterk helt til toppfart, og når du treffer 260 girer den opp til syvende gir og turtelleren faller ned til cirka 4.300 omdreininger i denne farten. Det er en litt rar følelse faktisk. Når man kjører en bil på full fart har man en forventning om at turtelleren burde ligget i nærheten av maksimalt nivå, men her ligger den på et normalt turtall, takket være syv gir.

Bra girkasse

C63 AMG er utstyrt med en syvtrinns kasse som girer fort, og som til en viss grad tilpasser seg kjørestilen til sjåføren. På denne bilen heter den AMG Speedshift, og den kan opereres både manuelt og automatisk. Koseprogrammet C (Comfort) brukte vi ikke noe særlig. Det passet liksom ikke til dagen.

S-programmet (Sport) girer 30 prosent kjappere. Dette fungerte bra. Raske girskift og sensasjonelle nedgiringer ved aktiv kjøring. Antagelig noe av det beste vi har vært borti av automatkasser. Med slike automater trenger man ikke dobbelkløtsjkasser ala Volkswagens DSG.

I M-programmet girer man med hendler på rattet. Girene smeller inn og det minner nesten litt om BMWs SMG-kasse. Den sjalter 50 prosent raskere nå enn i C, og du har full kontroll. Ingen automatiske innblandinger.

ESP på

C63 er selvsagt ustyrt med elektronisk stabilitetsprogram (ESP). Til daglig bruker man det alltid, og som dere kan se av et bilde i slutten av fotoalbumet er det også lurt. Det er fort gjort at det går galt med såpass mye krefter under panseret.

Men dette er en bil som også skal tiltrekke seg ektremkjørere som forlanger full kontroll selv. Derfor finnes det noe som heter ESP Sport. Dette programmet tillater mer slipp, og gir en mye sportsligere og friere følelse. Holder du knappen inne lyser det ESP OFF. Da kan man glede seg over totalt hjulslipp og anledning til å bedrive harrykjøring, da fortrinnsvis på en eller annen bane. Trykker man på bremsen er ESP fullt aktiv uansett hvilket ESP-program du har valgt.

Lettkjørt

Til tross for god motoreffekt er bilen lettkjørt og enkel å ha med å gjøre. Setene er de dypeste i klassen, og tåler lange dager bak rattet. Den har sidevanger som virkelig holder deg på plass, og fine motorveisvinger som ble unnagjort i godt over 200 kilometer i timen var ikke noe problem. I fart er også bilen svært tillitvekkende og trygg. Den går som på skinner, og bremsene er lettdoserte og kraftige.

Hva er så best av denne og de andre?

Denne skiller seg fra M3 og RS4 på flere områder. For det første har den en glimrende automatgirkasse. De andre har manuell kasse. Denne har desidert sterkest motor og bunndrag de andre kan se langt etter. Audi har firehjulsdrift og det har verken BMW eller Mercedes. Vi mener heller ikke det er nødvendig, og at det ikke bør være avgjørende. BMW er den livligste å kjøre, mest overstyrt og fremstår mer som en herjebil enn Mercedes.

Neste år er også Lexus IS F på plass med en 8-trinns automatgirkasse. Den får 423 hestekrefter og 505 newtonmeter.

Vi kan ikke si noe helt bastant i en konklusjon siden det er en stund siden vi har kjørt konkurrentene, men det er mulig at RS4 og M3 vil stå som de mest sportslige med manuell kasse, mens Mercedes og Lexus vil regjere automatklassen og være utstyrt med mye mer dreiemoment.

Mercedes C63 AMG med 6,2 liters motor ble kjørt på en god dag i Tyskland, og sjarmerte oss rett i senk. Dette var moro!

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder