<b>ENDRET SYN:</b> Tanken på en SUV-Kabriolet var ikke spesielt romantisk, men etter å ha testet den viser den sider som gjør at romantikken mellom sjåfør og bil blomstrer. Foto: MAGNUS GULBRANDSEN ARNKVÆRN
ENDRET SYN: Tanken på en SUV-Kabriolet var ikke spesielt romantisk, men etter å ha testet den viser den sider som gjør at romantikken mellom sjåfør og bil blomstrer. Foto: MAGNUS GULBRANDSEN ARNKVÆRNVis mer

Testet: Range Rover Evoque Cabriolet

Konseptet er artig og stilig, men hvor mye er du villig til å betale for å se fet ut?

Vi har tidligere trillet terning for Range Rover Evoque, den gang med tak. Nå har vi testet kabrioleten på norsk jord, men faller dieselbilen i smak hos folket?

Det var ikke rent få hoder som snudde seg etter oss da vi kjørte over Majorstua og videre til Frogner med kabrioleten.

For selv om Oslos gater stadig får oppleve både gamle, nye og merkelige hjemme-modifiserte biler, er ikke en SUV-kabriolet noe en ser daglig.

Range Rover er riktig nok ikke først ute med en SUV-Kabriolet. Nissan Murano Cross-Cab hadde en kort levetid mellom 2010 og 2012, men det ble ikke solgt noen i Norge, så vidt vi vet.

Trang SUV

Selv om Evoquen har en total lengde på 4,37 meter og føles enormt stor, er det ikke store plassen å oppdrive i kupeen.

TRANGT: Det er trangt om plassen i baksetene om sjåføren er over 185 centimeter og vil sitte komfortabelt. Foto: MAGNUS GULBRANDSEN ARNKVÆRN Vis mer


Jeg er 189 centimeter lang, og når jeg sitter behagelig i førersetet er det ikke plass til annet en barneseter i baksetene. Skal det være beinplass til dem bak, sitter jeg limt opp i rattet.

Det samme gjelder på passasjersiden, men der funker det selvsagt litt bedre da en som passasjer ikke har et ratt foran seg.

Med sin høyde på 1,609 meter er det en høy bil, som er behagelig å stige inn og ut av, og med en bredde på 2,085 meter skulle en tro at det var rom for plass. Det får oss til å undre litt over hvor plassen er blitt av.

Mye av plassen går vekk med oppholdsrommet til taket, men som en vanlig Evoque er også kabrioleten dårlig på plassløsninger.

Gode kjøreegenskaper

På veiene viser kabrioleten seg som en veldig god kjøremaskin. Kabrioleter har med årenes utvikling mistet veltebøylen som hjalp til med å stive opp karosseriet og vridsningsstabiliteten betydelig.

Nå har dog rammene blitt kraftigere, og selv med en vekt på 1.967 kilo føles bilen god på veien. Den er forøvrig 280 kilo tyngre enn broren med tak.

I landlige omgivelser, som på motorveien, er kjørekomforten god. Vi kjører 2-literen med diesel og 150 hestekrefter, det holder for bilens bruk.

EKSTRA OPPBEVARING: Er dere to som skal på tur og ønsker å ha med ekstra småtterier, kan det være kjekt å ha vindfangeren nede. Da unngår du faren for at bagasjen blåser avsted. Foto: MAGNUS GULBRANDSEN ARNKVÆRN Vis mer


Du sitter dypt nok i bilen til at det å kjøre med håret i det fri er deilig - selv om gradestokken ikke er på sitt høyeste. Og selv med taket nede er varmeapparatet en god venn i nøden.

Likevel, vi bor i Norge. Det å måtte kjøre med taket oppe fra tid til annen, er dessverre ikke til å unngå. Selv om bilen starter på 766.900 kroner, leveres den ikke med godt vær.

Velutstyrt og med kjent motorisering

Kabrioleten kommer med de samme motoralternativene vi kjenner fra før. Toliters Ingenium diesel på 150- eller 180 hestekrefter, eller en turboladet toliters Si4-bensinmotor på 240 hestekrefter.

Vårt førstevalg er bensinmotoren, men den har en innstegspris på drøye 150.000 kroner mer. Prislappen blir med andre ord begrensningen.

INGEN TVIL: Er du i tvil før du åpner døra levnes ingen tvil. I listen lyser Range Rover opp i store bokstaver. Foto: MAGNUS GULBRANDSEN ARNKVÆRN
GOD LYD: Skal du vise deg frem på vei til stranda er det gull å ha Meridian-anleggspakke. Veldig god lyd både med og uten taket på.
MEKTIG: De klare luft inntakene definerer den nye generasjonen Range Rover. Foto: MAGNUS GULBRANDSEN ARNKVÆRN
SUKKERBIT?: Kabrioleten ser kanskje noe klumpete ut uten taket, men så fort du setter deg inn i den, mister du inntrykket. Foto: MAGNUS GULBRANDSEN ARNKVÆRN
OPP OG NED: Kjører du ut av tunnelen i styrtregnet redder den deg på 21 sekunder, skulle solen titte frem igjen kan du sole deg etter 18 sekunder. Foto: MAGNUS GULBRANDSEN ARNKVÆRN
GODT TAK: Taket er relativt frekt, og gir Evoquen en stilig look, selv i regnet. Foto: MAGNUS GULBRANDSEN ARNKVÆRN
MEKTIG: De klare luft inntakene definerer den nye generasjonen Range Rover. Foto: MAGNUS GULBRANDSEN ARNKVÆRN


Kalesjen som sikrer deg fra vind, kulde, snø og regn er laget av polyakryl i fem lag for å kunne gi god isolasjon.

Her er har ingeniørene gjort en kjempejobb, og vi opplever at det nærmest er så lydløst som en helt vanlig Evoque. Det er imponerende.

Kjører du ut av tunnelen i styrtregnet redder den deg på 21 sekunder, skulle solen titte frem igjen kan du sole deg etter 18 sekunder.

I tillegg er Evoque utstyrt med skjulte veltebøyler som skal skyte i været på under et tiendels sekund i tilfelle bilen er i ferd med å tippe rundt.

De kan være kjekke å ha om du beveger deg utover de 45-graders stigningene den skal kunne takle.

Konklusjon


Kabrioletversjonen av Range Rover Ecoque er absolutt ingen familiebil, og vil trolig ikke selge voldsomt i Norge. Antagelig er det større interesse i de sørligere strøk.

Har du penger til overs er det definitivt en kul bil å ha, men ikke regn med å kunne ta med hele kompisgjengen til hytta i Hemsedal, med mindre dere skal leie alt utstyr der oppe.

Du får dog garantert mengder med blikk, og bilen er veldig god å kjøre både på landevei og motorvei. I tillegg har du mulighet til å velge det aller meste av ekstrautstyr som er på markedet.

Den er utstyrt med tidsriktig multimedialøsning kalt InControl Touch Pro med en helt ny 10,2-tommers høyoppløselig skjerm.

Denne skal være raskere og bedre en hva den ordinære Evoque har vært utstyrt med til nå, og bilen utstyres med 3G-basert hotspot trådløst nett.

Testresultat

Range rover Evoque Convertible

Ser veldig bra ut, er kul og sportslig. Veldig unik og har mye trekkraft. Den tåler kraftige hellinger og er sterk.

Skal du bruke denne på fjellet er du nødt til å ha alt utstyret du trenger der allerede. Dyr lekebil. Trangt for passasjerer og liten bagasjeplass.


Tekniske data
    
    
MotorR4 turbo bensin 240 hkR4 turbo diesel 180 hk2,0 litre TD4 Diesel 150 hk
GirkasseAut 9Aut 9Aut 9
Slagvolum1.999 ccm1.999 ccm1.999 ccm
Effekt240 hk180 hk150 hk
ved o/min.5.8004.0004.000
Dreiemoment340 Nm430 Nm380 nm
ved o/min.1.7501.7501.750
0-100 km/t8,6 sek10,3 sek10 sek
Toppfart209 km/t195 km/t180 km/t
Forbruk - blandet0,86 l/mil0,57 l/mil0,57 l/mil
CO2-utslipp201 g/km149 g/km149 g/km
Lengde437 cm437 cm473 cm
Bredde208 cm208 cm208 cm
Høyde161 cm161 cm161 cm
Akselavstand266 cm266 cm266 cm
Egenvekt1.936 kg1.967 kg1.967 kg
Tilhengervekt1.500 kg1.500 kg1.500 kg
Bagasjerom251 liter251 liter251 liter
Pris:951.900 kr803.900 krFra: 766.900 kr / 992.700 kr (testbil)




LES OGSÅ: Sjekk også ut disse 10 stasjonsvognene
LES OGSÅ: Eller disse firehjulstrekker kuppene
LES OGSÅ: Her er sannheten om dieselbiler og utslipp