<B>S-KLASSE VERDIG?:</B> Mercedes-Benz skryter av å ha laget SUVenes S-klasse. Har de lyktes med oppgaven?  Foto: JAMIESON POTHECARY
S-KLASSE VERDIG?: Mercedes-Benz skryter av å ha laget SUVenes S-klasse. Har de lyktes med oppgaven? Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Testet: Nye Mercedes-Benz GLS

Har Mercedes-Benz lykkes i å lage SUV'enes S-klasse?

For å forstå Mercedes sin nye GLS må vi skule over til USA. Forgjengeren, som er den nåværende GL, solgte 4187 biler i Europa i 2014. I USA solgte de 26.597, eller seks ganger så mange.

Det er med andre ord ikke en bil som er skreddersydd for Norge, men det er mange som både ønsker god plass, og gjerne ispedd litt luksus her hjemme også - tross trange parkeringshus og smale svingete fjellveier.

For med en lengde på over fem meter, og en bredde på nesten to, så kan det være greit med egen gårdsplass.

Bare et nytt navn, eller mer?

Mercedes-Benz GL kom på markedet første gang i 2006. Siste generasjon GL kom i 2012, men en ny navnepolitikk har i mellomtiden fått rotfeste hos Daimler.

Siste bokstaven er en beskrivelse av størrelse og hvilket segment bilen faller i:

GLA - A-Klasse, GLC - C-Klasse, GLE - E-klasse, og så videre. Derfor er GL nå omdøpt til GLS, selv om dette faktisk bare er snakk om en såkalt facelift, en midtlivsendring.

Spørsmålet er om Mercedes-Benz har gjort nok til å heve bilen til et reelt S-Klasse nivå.

Utvendig er endringene diskret. De fleste endringene ligger i tilgjengelig ekstrautstyr, og endringer under panseret. I praksis er dette mye av de samme endringene vi så på den nye A-klassen.

Les vår test av Mercedes A-klasse her

Designen

Foran har GLS har fått nye lykter og stjernegrill tilsvarende det vi har sett på GLC og GLE. Den er dessuten blitt litt mer strømlinjeformet og mindre firkantet enn før. LED lysene kan nå bestilles som ekstrautstyr.

Baklyktene har samme utforming, men med ny innmat som gir samme lysdesign som de øvrige SUV-ene.

Eksospottene har ifølge Mercedes-Benz fått en «trapezoidal» design. For å forstå det best er det greiest å se på bildene, men på godt norsk betyr det firkantede rør istedenfor runde.

Selv om endringene ikke er spesielt store, synes vi likevel at detaljene har gitt bilen et mer moderne og mer eksklusivt preg.

Se flere bilder her:

VELLYKKET STYLING: 21 tommers felger fra AMG kler bilen godt og gjør ikke kjøreegenskaper til GLS mindre behagelig. Foto: JAMIESON POTHECARY
DISKRÉ OPPDATERINGER: Utvendige endringer er vanskelig å se uten å sammenligne direkte.Baklyktene har fått ny innmat og eksospottene er blitt firkantet. Foto: JAMIESON POTHECARY
NY INNMAT: Lyktene er formet likt fra før, med ny innmat layout og mulighet for LED lys. Foto: JAMIESON POTHECARY
FÅ KONKURRENTER: Må du ha sju seter og SUV er det bare Audi Q7 som kommer i nærheten av den opplevde kvaliteten til GLS. Likevel får vi ikke helt følelse av S-Klasse med GLS. Foto: JAMIESON POTHECARY
SOLID TERRENGBIL: Med DYNAMIC SELECT tilbyr GLS seks forskjellige kjøreinnstillinger. COMFORT, SLIPPERY, SPORT, INDIVIDUAL og OFFROAD og OFFROAD+. Med andre ord, de siste meterne til hytta skal ikke være noe problem. Foto: JAMIESON POTHECARY


Råsterk motor

I Norge blir GLS tilgjengelig først som 350 4MATIC diesel, og 500 4MATIC V8 bensin. Vi har også testet GLS 400 med V6 bensin, og kan bekrefte at det ikke er noen stor nedtur at den ikke tas inntil Norge.

Her til lands vil GLS 350 blir bestselgeren, og da er det godt å konstatere at den passer bilen svært bra.

For til tross for en vekt på hele 2.455 kilo, gjør dreiemomentet på 620 newtonmeter at det å ratte GLS 350 blir en behagelig opplevelse: Diesel-motoren er svært stillegående utenfra, og innvendig motorstøy er så godt som helt fraværende.

Amerikanerne altså kan fint beholde GLS 400, for GLS med 350 dieselmotor er en mye mer vellykket ekteskap.

Skulle du likevel savne en grom brumming fra en V motor under panseret, så har du som sagt GLS 500 bensin med V8. Men det koster. Dagens GL 500 koster cirka 700.000 kroner mer enn 350, og har et bensinforbruk på 1.09 l/mil, kontra 0.71 på dieselen.

Nå må vi ta et forbehold om at prisene for bilene ikke er klare, men lite tyder på at forskjellene blir mindre enn før.

For de som synes GLS 500 med 0-100 på 5,3 sekunder og 455 hestekrefter er litt pysete, så kan du glede deg til AMG GLS 63 kommer tidlig neste år. Da får du hele 585 hestekrefter, og 0-100 km/t på 4,6 sekunder å rutte med, om du takler prishoppet dette vil medføre.

SOLID TERRENGBIL: Med DYNAMIC SELECT tilbyr GLS seks forskjellige kjøreinnstillinger. COMFORT, SLIPPERY, SPORT, INDIVIDUAL og OFFROAD og OFFROAD+. Med andre ord, de siste meterne til hytta skal ikke være noe problem. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Behagelig, men tung

Tross størrelsen og en egenvekt på over 2.400 kilo opplever vi GLS som ekstremt lettkjørt, behagelig og stillegående på veien. En samtale mellom sjåføren og de på tredje seterad går fint med med normal innestemme.

Luftfjæringssystemet AIRMATIC har nå blitt oppdatert sammen med demperne, og stabiliseringsstaget har fått ACTIVE CURVE SYSTEM, som endrer stivheten etter behov.

Og dette merkes. GLS er nemlig stabil i svingene, selv om vi selvsagt merker at den er en stor bil.

Vi syns likevel at konkurrenten Audi Q7 er hakket mer inspirerende å kjøre aktivt.

Vi følte også at bremsene kunne hatt bedre respons og følsomhet. De var ikke så aktive som vi skulle ønske da vi trengte dem som mest, og det hjelper ikke på selvtilliten i en så svær doning.

Styrefølelsen er direkte og presis. Responsen imponerte mest på landvei, for på motorveien føltes den litt for lett og nervøs, selv i sport modus. Oppturen er klart GLS sin 9G-TRONIC automatkasse. Den gir tilnærmet perfekte og sømløse girskift.

Om de siste meterne til hytta er ekstra utfordrende, så tilbyr Mercedes-Benz en OFF-ROAD+ pakke med lavserie gir og differensiallås, i tillegg til COMFORT, SLIPPERY og SPORT kjøreinnstillinger.

SKUFFENDE INTERIØR: Nytt ratt, betjeningspanell og flere matrialvalg. Likevel er ikke GLS i samme klasse som S-Klasse når det gjelder interiøret. Vi savner litt "wow" faktor. Foto: JAMIESON POTHECARY
SPORTSLIGE DETALJER: Karbon paneller og rutete instrumenter gir interiøret en sportslige preg, men GLS er ingen sportsbil. Da må du vente til AMG GLS 63 kommer til neste år. Foto: JAMIESON POTHECARY
UTDATERT: Skjermen er klønete plassert og har en avrundet ramme som ligner en gammel TV. Ikke helt 2015 synes vi ... Foto: JAMIESON POTHECARY
KOMFORTABEL MEN TRANG: Setene er behagelig og av god kvalitet, med masse takhøyde. Beinplassen er begrenset og forbeholdt de under 170 cm høyde. Foto: JAMIESON POTHECARY
SUPER-ENKELT: Bakerste seterad felles opp og ned med disse betjeningsknappene bak. Dette liker vi! Bare synd at det samme ikke gjelder for midterste seterad. Foto: JAMIESON POTHECARY
KJIP JUSTERING: Setene felles ned elektronisk, men muskelkraft og en kjip plastspak må til for å justere de. Ikke et flaggskip verdig. Foto: JAMIESON POTHECARY
ENKEL LØSNING: For å få opp setene bakfra må du fiske frem og dra opp denne spaken selv. Tungt og klønete. Foto: JAMIESON POTHECARY
LETT ANKOMST: Det er lett selv for en voksen å kom seg inn og ut av det bakerste seterad. Foto: JAMIESON POTHECARY
LITE PLASS: Med tredje seterad i bruk er det lite plass til bagasje. Foto: JAMIESON POTHECARY
SMART: Drikkene kan både kjøles og oppvarmes i koppholderne. Foto: JAMIESON POTHECARY
TRANG BETJENING: Her styrer du alt fra infotainment systemet til DYNAMIC SELECT kjøreinnstillinger. Det kan bli litt mye på et sted,og det tar tid å lære systemet uten å kløne mye. Foto: JAMIESON POTHECARY
FLERE VALG: Materialvalgene har blitt flere. Her med karbon finish på interiørpanelene, som en del av AMG pakken. Foto: JAMIESON POTHECARY
MEST TILTENKT USA?: Mercedes solgte nesten seks ganger flere GL biler i USA enn i Europa. Kanskje derfor giringen finnes fortsatt fra en spak bak rattet? Foto: JAMIESON POTHECARY
KONSERT LYD:Bang & Olufsen musikk anlegg levere førsteklasse lyd og ser skikkelig tøffe! Foto: JAMIESON POTHECARY


Ikke best i klassen

En S-Klasse skal levere komfort i førsteklasse, en opplevelse som skal nytes. Motoren og girkassen innfrir, men dessverre føler vi ikke at interiøret leverer på samme nivå.

Og her er det bare å si det rett ut: Vi ble faktisk litt skuffet.

Multifunksjonsrattet er oppdatert sammen med instrumentpanelet som igjen er mer i stil med det vi har sett på GLE. Det er med andre ord ingen direkte feil, men det bærer stort preg av at bilen bare er en oppgradering - og her var den ikke stor.

Materialkvaliteten på interiøret er på topp, setene er superkomfortable og du kan krysse av for alt fra integrerte DVD-skjermer til massasjeseter og drikke kjøle/oppvarmere på lista over ekstrautstyr.

Konkurrenten Range Rover leverer en betydelig mer eksklusiv og luksuriøs opplevelse. Klarer du deg uten sju seter, er det altså engelskmannen du skal velge

TEESTt: Nye Range Rover

Veldig stor

Plassen er god for de som sitter foran eller i midten. Tredje seterad betjenes elektrisk, men anbefales ikke til folk over 160.

Verken midterste eller bakerste seterad kan skyves på eller fjernes, noe som gir begrenset fleksibilitet for passasjerer. Sitter du på helt bakerste rad må du dra i en manuell hendel for å vippe opp setet foran, noe vi synes var klønete og lite elegant. Midterste seterad har 30/60 splitt, og den største delen var mildt sagt tungt å løfte på plass. Med alle seter oppe blir det naturligvis begrenset plass til bagasje.

Da er det greit med tillhengervekt på 3500 kilo, mer enn nok til å dra bagasje til sju passasjerer på tur.

GLS har fått de nødvendige oppdateringer for å unngå å se utdatert ut i forhold til konkurrentene. Velger du AMG stylingpakke er den fortsatt diskret, men barskt.

Kjøreegenskapene har blitt bedre, med er fortsatt ikke inspirerende. Mercedes kunne gitt bedre fleksibilitet innvendig for å gjøre den mer praktisk i bruk, og for å gi bedre plass til voksne i bakerste seterad.

Prisen er høy, og det kunne vi akseptert hadde den levert S-Klasse nivå. Men det synes vi altså ikke at den gjør.

Audi Q7 med sjuseter har en startpris på 861.000 kroner, tilbyr nesten like mye plass og er mer inspirerende å kjøre. Årets bil Volvo XC 90 er mindre, men med en startpris på 736.000,- kan du spekke den rimelig heftig før du bikker en million.

MERCEDES-BENZ GLS
  350 d 4MATIC 500 4MATIC
Motor:2.987 ccm V6 Diesel4.663 ccm V8
Girkasse:9G-TRONIC9G-TRONIC
Effekt:258 hk @ 3.400 omdr455 hk @ 5.250-5.500 omdr
Dreiemoment:620 nm @ 1.600-2.400 omdr700 @ 1.800-4.000 omdr
0-100 km/t:7,8 sek5,3 sek
Toppfart:222 km/t250 km/t
Forbruk blandet:0, 71 l/mil1,09 l/mil
CO2-utslipp185 g/km255 g/km
L/B/H:513/193/185 cm513/193/185 cm
Drivhjul:4MATIC firehjulsdrift4MATIC firehjulsdrift
Akselavstand:307 cm307 cm
Bagasjerom min/maks:680/2.300 liter680/2.300 liter
Egenvekt:2.455 kg2.445
Hengervekt:3.500 kg3.500 kg
Svingdiameter12,412,4
Pris fra:Ikke klarIkke klar

Da skal du være rimelig glad i å ha stjerne i grillen for å velge en GLS.