<b>LANGSTRAKT:</b> Nykommeren er blitt 9,5 cm lengre og fire cm bredere.  Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
LANGSTRAKT: Nykommeren er blitt 9,5 cm lengre og fire cm bredere. Foto: KNUT ARNE MARCUSSENVis mer

Testet: Mercedes-Benz C-klasse Coupé

For å danke ut Audi A5 og BMW 4-serie Coupé, velger Mercedes å spille fullt ut på følelser med nye C-klasse Coupé.

Coupé er en av de mest upraktiske karosseriformene du kan få deg til å velge på en bil. Slike biler har kun to dører og begrenset med plass.

Les også: Brukt coupé-duell mellom Audi og Mercedes

Det forhindrer likevel ikke Mercedes-Benz i å produsere mellomklasse coupé siden 1997. Den gang het den CLK, og vi har selvsagt testet den tidligere. Siden har det kommet flere etterfølgere som etterhvert har fått navnet C-klasse Coupé.

To klare konkurrenter

Nå er vi på plass i Spania for å kjøre 2016-utgaven. Bilen er helt ny og følger i hjulsporene til standarden C-klasse etablerte da den rullet ut i ny versjon i fjor.

Hovedkonkurrenten til Mercedesen er BMWs motstykke 4-serie Coupé. Audi A5 er også en konkurrent, men den begynner virkelig å trekke på årene, og er snart ventet å bli erstattet av en ny modell.

Se bilder av interiøret her

HUSKER DU? Akkurat som på den gamle Mercedes SEC fra 80-tallet, får du her hjelp til å få på deg setebeltet. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
SNASENT: Dette interiøret kan vi godt like. Mye er identisk med ordinær C-klasse. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
INTIMSONEN: Kortvokste har det helt greit her, og beinplassen er faktisk bra. Men takhøyden er såpass semmer at den ikke passer voksne. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
GREIT NOK: Her får du plass til 400 liter bagasje. Det burde holde til et par golfbager. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN



Det første som slår oss i møtet med C-klasse Coupé er at den er blitt enda vakrere i virkeligheten enn på bilder. Her har tyskerne vært usedvanlig heldige med designpennen! Bilen er som skåret ut av et såpestykke, og den bærer åpenbare trekk fra storebror S-klasse Coupé. Det er særlig synlig bakfra med de elegante lyktene og den smukke stussen.

Detaljen med en ørliten spoilerknekk er meget heldig. Taklinjen har den typiske coupé-formen og vinduene er nokså smale. Panseret strekker seg et stykke fram til den barske fronten med likheter fra både S Coupé, AMG-varianter av A-klasse og vanlig C-klasse.

Nye C Coupé er blitt 9,5 cm lengre og 4 cm bredere enn sin forgjenger, samtidig som akselavstanden er økt med rause 8 cm til 284 cm (kun tre cm kortere enn E-klasse).

Totalt sett er det ingen tvil om at bilen ser mer eller mindre ut som den er snytt ut av eksosrørene på S-klasse Coupé.

Interiøret er veldig likt C-klasse med den elegante midtkonsollen og store iPad-lignende info/navi-skjerm. Bakseteplassen er forbeholdt to personer og har så lav takhøyde at voksne har fint lite der å gjøre på lengre distanser. Forsetene er nye med integrert nakkestøtte.

Les mer: Vi har kjørt den ladbare utgaven av nye Mercedes CLC

Under panseret er det mulig å velge mellom to dieselmotorer (C 220d og C 250d) og tre bensinmotorer (C 180, C 200 eller C 250). Utover det kommer det naturligvis en AMG-utgave med bensinmotorer på enten 476- eller 510 hestekrefter. I Norge forventer Mercedes at flesteparten vil gå for C 200-versjonen.

Mye moment

Vi får prøve en C 300 (som altså ikke kommer til Norge) og C 250d. Vi heller mot at dieselalternativet er det lureste du kan velge til denne bilen, selv om den avgir en del dieselkakling hørt fra utsiden.

Mange vil nok også mene at diesel ikke kler en coupé, en biltype som tross alt bør innby til en mer aktiv kjørestil. Men da må du huske på at bensinmotorene er langt unna å matche det massive dreiemomentet du får med dieselmotorene.

C 250d byr på 500 Nm dreiemoment og skyver den 1645 kilo tunge bilen til hundre på 6,7 sekunder. Toppfarten er brukbare 247 km/t samtidig som snittforbruket ligger på 0,44 liter pr mil.

Les også: Vi har kjørt BMWs nye X1

Endringene i understellet ligner i stor grad på de samme endringer ordinær C-klasse fikk. Det betyr mye aluminium for å redusere vekten og stivere karosseri samt endret forstilling for en mer presis kjøreopplevelse.

Det er lett å trekke likheter med sedan- og stasjonsvognutgaven, for kjøreegenskaper har virkelig vært i fokus under utvikling av bilen. Og som på de nevnte versjoner, har Mercedes også her klart å kappe inn forspranget BMW har hatt på kjøreegenskaper betydelig.

Se flere bilder av bilen her

APPELLERER TIL HJERTET: Nykommeren spiller 100 prosent på følelser. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
FJONG: Også hekken er lekker. Det er særlig fra denne siden den ligner storebror. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
INGEN ÅPNING: Blant ulempene finner vi ut at du ikke kan åpne bagasjelokket fra utsiden på tradisjonelt vis. Med utstyret på plass kan du med nøkkelen i lomma åpne det ved å vifte med foten under hekken. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN



Styrefølelsen er blitt mer presis og direkte. Understellet er i utgangspunktet relativt komfortabelt satt opp, men kan bli temmelig sportslig om du ønsker det. Dette gitt at du har utstyrt bilen med luftfjæring, naturligvis. Men vi kunne gjerne sett at bilen var enda mer sportslig i det stiveste moduset.

Gunstig innstegspris

Pris er et sterkt kort for nye C Coupé. Den begynner på 419.000 kroner, noe som er 10.500 kroner rimeligere enn Audi A5 og 20.900 kroner under startprisen på BMW 4-serie. Ulempen er da at du må ta til takke med en 1,6-liters bensinmotor på 156 hestekrefter. Nå er ikke prestasjonstallene for den utgaven så ille takket være en turbo, men bilen fortjener stor motor.

Firehjulstrekk er noe særlig BMW selger mye av på sine modeller for tiden, og det kan Mercedes levere på denne modellen først en gang til våren. C-klasse Coupé ankommer Norge i desember.

Testresultat

Mercedes C-klasse Coupé

Rålekkert design, svært komfortabel og bedre kjøreegenskaper.

Liten innstegsmotor, kan ikke levere firehjulsdrift før til våren og kunne vært enda skarpere i sportsmodus.

Tekniske data
Pris fra:419.000 kr (testbil: fra 559.500 kr)
Motor:R4, diesel
Girkasse:Aut. 9-trinn
Effekt:204 hk/3.800 o/min
Dreiemoment:500 Nm/1.600-1.800 o/min
0-100 km/t:6,7 sekunder
Toppfart:247 km/t
Forbruk blandet:0,44 l/mil
CO2-utslipp:116 g/km
Lengde/bredde/høyde:469/181/141 cm
Drivhjul:Bak
Akselavstand:284 cm
Egenvekt:1.645 kg
Bagasjerom:400 liter





Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her