<b>NYTT DESIGN:</b> Honda har valgt å ta Jazz-designet i en ny retning. Fronten ligner nye HR-V.  Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
NYTT DESIGN: Honda har valgt å ta Jazz-designet i en ny retning. Fronten ligner nye HR-V. Foto: KNUT ARNE MARCUSSENVis mer

Testet: Honda Jazz

Den er blitt større, bedre å kjøre og mer forseggjort. Men på et punkt låter det surt.

Honda Jazz har vært på markedet i Norge siden 2002. Den lille flerbruksbilen imponerte fra første stund med fremragende fleksibilitet og maksimal plassutnyttelse.

Den smarte bakseteløsningen «magic seats» (hvor sitteputen i baksetet kan vippes opp mot ryggen), ga plass til alt mulig fra jukkaplanter til sammenslåtte sykler.

Les mer: Dette er bilene med størst bagasjerom

I 2009 inntok andregenerasjon Norge. Bilen ble da skarpere i utseende og mer forseggjort. Nå er det igjen tid for en ny modell, og vi har vært på prøvekjøring i København.

10 cm lengre

Den mest åpenbare nyheten er at Jazz er blitt større. Nykommeren har vokst hele 10 cm i lengden, og bilen strekker seg nå til 4 meter. Hjulavstanden er økt med 3 cm og skulderbredden innvendig er blitt 3 cm bredere (2 cm i baksetet). Beinplassen bak er blitt hele 11,5 cm lengre.

Ifølge Honda har Jazz nå faktisk bedre plass mellom knær og forseterygg enn Mercedes-Benz S-klasse.

Utseendet er også tydelig endret for å gi bilen mer karakter. Frontpartiet har fått familietrekk fra HR-V, langs sidene har det kommet til noen ekstra skarpe hoftelinjer, og hekken preges av markerte detaljer. Den ser tøffere ut!

Den økte størrelsen bidrar til at bagasjerommet har vokst 17 liter til 354 liter. Legger du ned baksetet, har du nå fått 8 cm lengre gulv og det er plass til totalt 1314 liter.

Se bilder av detaljer og interiør her

FLEKSIBEL: I baksetet kan du plassere gjenstander opptil 128 cm høye. Foto: HONDA
BEDRE: Interiøret er blitt mer avansert og bedre. Foto: HONDA
NYE LØSNINGER: Infotainmentløsningen Honda Connect er kjent fra blant annet CR-V og HR-V. Midtkonsollen er vinklet mot fører for bedre ergonomi. Foto: HONDA
IT´S MAGIC: Bakseteløsningen kalles "magic seats". Sitteputen henges enkelt opp. Dette er mulig siden bensintanken ligger under forsetene. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
LAVTERSKEL-TILBUD Lav lasteterskel gjør det enkelt å ta bagasje inn og ut. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
STØRRE: Bagasjerommet er blitt lengre og tar nå i mot fra 354 til 1.314 liter. Foto: HONDA


De nevnte tallene gjør selvsagt nye Jazz enda romsligere og mer allsidig. Med baksetet oppe er det for eksempel nå plass til gjenstander på opptil 128 cm plassert på gulvet.

Interiøret er noe mer forseggjort og ser bedre ut selv om det er fortsatt er hardplast som råder rundt dashbordet. Midtkonsollen er vinklet ørlite mot føreren for å bedre ergonomien og infotainmentsystemet Honda Connect er kommet til. Det betjenes via berøringsskjermen på sju tommer. Setene er noe bedre å sitte i selv om sitteputen fortsatt er litt kort og det virker å helle litt fram og nedover.

Les også: Den beste GPS-appen er kåret

Jazz er bygget på en helt ny plattform den deler med HR-V. Jazz er fortsatt veldig lettkjørt, men kjørefølelsen er kvesset bra til, slik at den oppleves mer presis. Understellet er forbedret, karosseriet er blitt stivere og vekten er redusert med 12 prosent fra forgjengeren.

Ny girkasse

Girkassen er endelig blitt sekstrinns, og den er lettsjaltet og presis. CVT-girkasse er også tilgjengelig, men den er fortsatt slitsom og støyende under akselerasjon. Støynivået i bilen generelt skal være redusert, noe som virker å stemme på vår kjørerute i området rundt København.

Les også: Vet du hva disse varsellampene betyr?

Honda har kuttet ut både motoren på 1,2-liter og 1,4-liter til fordel for en 1,3-liter på 102 hestekrefter. Den er sterkere enn de den erstatter.

Samtidig representerer den det store svakhetspunktet med nykommeren.

For mens andre bilprodusenter utvikler nye krympete motorer med alskens moderne teknologi for å oppnå lavest mulig forbruk- og utslippstall, kjører Honda videre med en ny tradisjonell bensinmotor. Her er det ikke færre sylindre eller turbo for å øke ytelsene.

Det betyr en motor du må jage mye på turtallet, som ikke har særlig til dreiemoment (123 Nm v/5.000 o/min!) og et CO2-utslipp som ikke imponerer i 2015. Med CVT-girkasse ligger utslippet på 106 g/km mens det manuell kasse ligger på 116 g/km. Det burde ligget godt under 100 gram for en ny bil i denne klassen.

Les også: Mazda vil fjerne tennpluggen

På spørsmål om hvorfor Honda, som for øvrig er verdens største motorprodusent, har valgt en slik løsning, får vi svar om at det hele er et kostnadsspørsmål. Det er også grunnen til at det ikke foreligger noen planer om en form for ladbar hybrid-utgave eller videreføring av den tradisjonelle hybriden, som ble tilgjengelig på forrige generasjon. Den fås nå kun i USA og Japan.

Se bilder av eksteriør og detaljer her

SKARPERE: Jazz har vært en typisk suksess hos de eldre. Dette designet kan kanskje også tekkes yngre kjøpere? Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
BESPARELSE: Her ser du et typisk eksempel hvor produsenten sparer inn penger. Det lakkeres ikke under panseret. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
TØFFERE: Også hekken er blitt litt tøffere på nye Jazz. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN


Der Honda har lagt inn penger, er derimot på sikkerhet. Aktiv bremsehjelp i lavere hastigheter (under 32 km/t) blir standardutstyr. Videre får du bilen med fem nye sikkerhetsinnretninger som kollisjonsvarsling, intelligent fartsbegrenser, skiltgjenkjenner, filskiftevarsler og fjernlysassistent.

Les mer: De beste filskiftevarslerne er testet

Honda Jazz har opp gjennom tidene mottatt 70 utmerkelser for alle mulige bragder. En smart og praktisk bil er blitt enda bedre, men Honda burde gitt den en bedre motor når de først har satt i gang. Nå imponerer den ikke voldsomt mot de typiske konkurrentene Kia Venga og Toyota Verso S.

Vi testet hybriden i Japan allerede for to år siden

Prisen begynner på 180.000 kroner og bilen er i Norge i løpet av kort tid.

Testresultat

Honda Jazz

Tøffere utseende, enda romsligere og mer praktisk.

Litt svak motor med forholdsvis høyt CO2-utslipp, fortsatt mye hardplast innvendig.

Tekniske data
 1,3
Pris fra:180.000 kroner
Motor:R4, 1,3-liter
Effekt:102 hk/6.000 o/min
Dreiemoment:123 Nm/5.000 o/min
Toppfart:190 km/t
0-100 km/t:11,2 sek
Snittforbruk:0,50 l/mil
CO2:116 g/km (CVT: 106 g/km)
Lengde/bredde/høyde:400/169/155 cm
Drivhjul:Foran
Bagasjeromsvolum:354/1.314 liter
Akselavstand:253 cm
Egenvekt:1.066 kg




Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her