<b>INGEN TVIL:</b> De aller fleste som møter denne for første gang vet likevel godt hva det er. Ford Mustang! Foto: Charlie Magee
INGEN TVIL: De aller fleste som møter denne for første gang vet likevel godt hva det er. Ford Mustang! Foto: Charlie MageeVis mer

Testet: Ford Mustang 2015

Dette er bilen det tok 50 år å lage, men så ble det også bra. Svært bra!

Ford Mustang har vært manges drømmebil. Den ble opprinnelig bygget for å være en rimelig sportsbil til folket, og har kanskje gledet flere bilentusiaster opp gjennom tidene enn noen annen bil.

Nå har den rukket å bli 50 år, og 2015-versjonen kan på mange måter sies å være bilen det tok 50 år å lage.

Rekordraskt salg av Mustang

I dag støvsuges markedet for objekter, og de eldste vil antagelig aldri synke i verdi, nå som også kineserne har fått øynene opp for de klassiske versjonene

Vi har tidligere testet flere Mustanger, sist gang landeveisbanditten Shelby GT500, en bil som er god for over 320 km/t.

Denne gang handler det først og fremst om muskelbilen jeg akkurat har parkert langs Sunset Blvd. i Los Angeles, den splitter nye 2015-modellen - sjette generasjon Ford Mustang.


På forskjermen står det et digert emblem som forteller hva som befinner seg under panseret. 5.0, verken mer eller mindre.

VELKJENT: Eplet faller ikke langt fra stammen, selv 50 år senere. Foto: CHARLIE MAGEE Vis mer


Tallene

Nye Mustang kommer i to karosseriversjoner, kabriolet og kupé.

Vi har ikke prøvd kabrioleten, men representanter fra Ford forteller at det bare skal ta syv sekunder å omvandle bilen fra å være åpen til lukket, eller motsatt.

Det er i så tilfelle markedets raskeste takløsning.

Mustang blir også å få med to forskjellige motoriseringer, et beist av en 5-liters V8, og en firesylindret 2,3-liters Ecoboost. Disse blir hektet opp mot en 6-trinns manuell kasse, alternativt en 6-trinns automat.

I Norge vil det definitivt bli sistnevnte som vil selges mest, i all den tid vi har dagens avgiftssystem.

Mustang leveres med et kjøreprogram med fire forskjellige chassisoppsett, og med tre separate program for styringen. Det kan også nevnes at bilen blir å få i ti alternative farger.

Hils på Ford Mustang -68 McQueen

Endelig

Jeg har kjørt flere av de forskjellige generasjonene tidligere. Alle har vært raske og sterke, med en sportsbils karosseri. Likevel har kjøreegenskaper alltid vært et fremmedord, men like fullt en bil som var proppfull av karisma.

Det er dette som er Mustangs hemmelige våpen, for kjøreegenskaper har den aldri hatt. Før nå.

Og det er der min forundring og beundring over den nye generasjonen stammer fra. Endelig har den fått de kjøreegenskapene den fortjener.

Er dette Mustangs største konkurrent?

Se flere bilder av Mustang utvendig:

VELKJENT: Eplet faller ikke langt fra stammen, selv 50 år senere. Foto: CHARLIE MAGEE
Foto: Charlie Magee
Foto: Charlie Magee
INGEN TVIL: De aller fleste som møter denne for første gang vet likevel godt hva det er. Ford Mustang! Foto: Charlie Magee
Foto: Charlie Magee
Foto: Charlie Magee


Vaskeekte amerikaner

I vår målestokk er nye Mustang stor, og framstår som en vaskeekte amerikaner.

I lengde måler den nesten 16 cm mer enn en Audi A5, som er en av dens europeiske konkurrenter.

Likevel er den både bredere og lavere enn sin forgjenger. Det er med andre ord mye bil.

Herlig

Med rumpa godt plassert i førersetet er det bare å trekke på smilebåndet. Innvendig er det fresht, ryddig, og alle knapper er logisk og ergonomisk plassert.

Girspaken - for anledningen manuell - er trukket enda lenger bak og litt opp for enda mer ergonomisk plassering enn tidligere.

Det er lett å finne en optimal arbeidsstilling for det som er i ferd med å komme. I USA får du bilen både med og uten Performance Pack, mens denne pakken blir standard i Europa.

Innvendig vises dette først og fremst ved at du har to virkelig gode Recarostoler, og det er plassert to instrumenter mellom luftedysene i miten av dashbordet.

Det ser unektelig frekkere ut enn bilene uten denne pakken, i tillegg til at du sitter bedre.

Se flere bilder innvendig:

GOD TRADISJON: Interiøret har med seg familietrekk fra tidliger modeller. Foto: Charlie Magee
FOR EUROPA: Med Performance Pack er de to midterste luftedysene byttet ut med instrumenter. I Europa er dette standard. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
SIGNATUR: Det skal ikke være noen tvil om at Mustang har eksistert noen år. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
VALGFRITT: Et par tastetrykk endrer oppsett av understell eller styring. Du velger. Foto: Fred Magne Skillebæk


Populær strekning

Vi har en liten transportstrekning foran oss før vi når frem til Angels Crest Highway, en godt kjent fjelletappe nord for Los Angeles. Bilen viser seg fra en svært komfortabel side.

Den er støysvak, faktisk litt for støysvak, for vi kunne gjerne ønsket litt mer flærr fra 5-literen under panseret.

Her virker det som om Ford har pakket inn villdyret godt med viten og vilje. De skal tross alt lansere heftigere versjoner senere.

Sprinten til hundre tar bare sekunder, og det stopper på ingen måte der. Vi er likevel forsiktige, for vi ønsker ikke å ende en ellers fin tur med et besøk i kasjotten.

GOD TRADISJON: Interiøret har med seg familietrekk fra tidliger modeller. Foto: Charlie Magee Vis mer


Drømmeforhold

I utgangspunktet burde bilen være fremtung, med en diger klump av en 5-liter sittende der fremme. Men nei da. Her stikker fronten inn så snart du ber den om det, og den gir ingen signaler om at den sliter med å forflytte vekten. Den er rett og frekt satt opp, selv i denne 5-liters versjonen.

Etter hvert som veiene blir morsommere, og det endelig begynner å svinge, så viser nye Mustang seg fra en side jeg aldri før har opplevd i en Mustang.

Det er heller ikke ofte jeg er entydig positiv til elektroniske endringer av verken chassisoppsett eller styrefølelse. Her er særlig sportsmodus på styringen til det absolutt bedre.

Den endrer utveksling og moment, og blir så nær optimalt jeg personlig kan be om å få det, men dette har også en smule innslag av smak.

Endelig riktig chassis

Tidligere har Mustang vært belemret med en stiv bakaksel, men i den nye har den fått uavhengig fjæring på alle hjul - for første gang på femti år.

Ford forteller at dette også la press på fronten. Den måtte også oppgraderes kraftig underveis for ikke å bli det svakeste leddet.

Dette merkes, for det er virkelig i svingene Mustang nå viser seg fra sin beste side. Fronten stikker kjapt inn, og det finnes ingen tegn til understyring, noe jeg i forkant kunne satt penger på at den ville.

Faktisk tåler den å provoseres kraftig, og det er først dersom vi bevisst gjør typiske førerfeil at den viser unoter. Det gjør alle biler.

Siste nytt: Den nye Ford Mustang GT350

Den viktige vekten

Nå er det uansett ikke 5-literen som kommer til å selge best i Norge. Vi kan egentlig ikke forvente at noen av verjsonene blir storselgere, men med 2,3-literen er det håp, og den setter slettes ikke skam på nye Mustang.

Faktisk er jeg usikker på om 5-literen er særlig raskere rundt en bane, rett og slett fordi 2,3-literen er så potent som den er, og at vekten er holdt nede på et moderat nivå. Eneste ulempe er lyden, som er som en Mondeo.

Men ikke la deg lure av lyden. 2,3 literen har klare fordeler fremfor 5-literen. Den er merkbart lettere, både i front og totalt. Dette gjør bilen enda mer dynamisk, og den takler sportslig kjøring på en fantastisk måte.

Aldri før har Mustangen vært så viril som nå, og når 2,3-literen likevel har 314 hestekrefter å by på, så er det ikke et umiddelbart savn av krefter som er utfordringen.

VALGFRITT: Et par tastetrykk endrer oppsett av understell eller styring. Du velger. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Elektroniske hjelpere

Understellet har fire forskjellige oppsett. Posisjonene er «Normal, Sport +, Track, og Comfort», og vi brukte stort sett de to første. Normal under normal kjøring, og Sport+ når vi ville ha litt ekstra morsomt langs de svingete fjellveiene.

Den virkelig store oppturen kom først når vi valgte posisjoner for styringen. De tre posisjonene for styringen er «Normal, Sport og Comfort», men også her var det de to første som ble brukt.

Utvekslingen ble endret, momentet ble strammet opp, og tilbakemeldingene fra underlaget var veldig bra, til elektrisk servostyring å være. Rett og slett veldig bra, noe vi sjelden sier om konfigurerbare løsninger, som ofte får for mange filtre mellom underlag og hender.

Se Mustang-klubbens utrolige invitasjon

Børnefunksjon

Mustang er dessverre ikke utstyr med en lauch-control, som flere av dens europeiske muskel-konkurrenter. Derimot har den en typisk amerikansk funksjon, en såkalt Line-lock.

Dette er rett og slett en børnefunksjon. Aktiver Line-lock, og den låser fremhjulene før du kjører igang. Rus opp motoren, slipp kløtsjen, og du brenner gummi så røyken står.

Alternativt kan du se på det som dekkvarming, som er en mer legitim forklaring på hvorfor man skal stå og brenne gummi på bakhjulene til omgivelsene er tåkelagt. Men morsomt er det.

Bare rosenrødt?

Ikke alt er bare fryd og gammen. Interiøret kunne absolutt bestått av enda mindre plast av billigste sort. Mye er forsøkt pakket inn med trekk av skinnimitasjon, men mye av det du kommer til å ta i er fremdeles av rimeligste sort.

I de europeiske utgavene er Performance-Pack standard, hvilket også innebærer Recaro sportsseter.

Disse har derimot manuell justering, og denne justeringen havner bak setebeltet når du har dette på. For de storfingrede betyr dette at beltet må av for å få justert seteryggen.

De kunne også kostet på seg en liten endring i lydbildet når du velger sportslig oppsett i kjøreprogrammene, men disse gir ingen endring i forhold til i komfortposisjon.

En god oppskrift

Da Ford lanserte Mustang for 50 år siden skulle den være en sporty bil for entusiastene. Samtidig skulle den være prismessig oppnåelig.

Nå, 50 år senere, gjør Ford det samme igjen for sjette gang. Så sant ikke avgiftsnivået for slike biler blir kraftig endret, så vil ikke denne visjonen bli oppfyllt for Norge sin del.

Men Mustang er Mustang, og entusiastene har aldri før hatt bedre grunn til å betale hva det måtte koste.

Dette er rett og slett bilen det tok 50 år og lage, men så ble det også veldig bra til slutt.

Prisen kommer vi tilbake til i god tid før bilen dukker opp på markedet en gang i juni/juli.

Ford Mustang 2015
 2,3 Ecoboost5.0 V8 GT
   
Motor:R4, 2.300 ccmV8, 4.951 ccm
Effekt @ o/min:314 hk @ 5.500413 hk @ 6.500
Dreiemoment @ o/min:434 Nm @ 3.000524 Nm @ 4.250
0 - 100 km/t:5,9 sek.4,8 sek.
Toppfart:259 km/t248 km/t
Forbruk:Ikke klartIkke klart
CO2-utslipp:Ikke klartIkke klart
L x B x H (cm):478 x191 x 138478 x191 x 138
Akselavstand:272 cm272 cm
Bagasjerom:408 liter332 liter
Tankvolum:59 liter61 liter
Dekkdimensjon:255/40 R19255/40 R19 - 275/40 R19