<b>FIRE VARIANTER:</b> Du får Focus ST med bensin eller diesel, kombi eller stasjonsvogn. Foto: FORD
FIRE VARIANTER: Du får Focus ST med bensin eller diesel, kombi eller stasjonsvogn. Foto: FORDVis mer

Testet: Ford Focus ST

Konkurrenten til Golf GTI er blitt tøffere, bedre og tilgjengelig med dieselmotor.

Nye Ford Focus ST kan oppsummeres med to ord. Pur kjøreglede!

Konkurrenten til VW Golf GTI oppfyller nemlig ikke bare kravene om å være en bil som frakter deg fra A til B med nok av plass, sikkerhetsutstyr og det meste annet en kan være opptatt av ved kjøp av en ny bil.

Den har noe ved seg som vekker noe spesielt i en hver sjåfør med et snev av bilinteresse.

Les også: GTI eller GTD?

Først må vi nevne at det betinger litt hvilken variant du kjører. For som vi har nevnt tidligere, så får du nå Focus ST i to utgaver. En med 250-hesters bensinmotor og en med 185-hesters dieselmotor. Vi har et soleklart foretrukkent valg. Det kommer vi tilbake til.

BØTTESETER: Ford har valgt seter fra Recaro. Det var lurt! Eneste ulempen er at du kan bli litt klam på ryggen under aktiv kjøring. Foto: FORD
FRISKET OPP: Interiøret er fornyet, men touchscreen-løsningen er ikke vår favoritt. Foto: FORD
GREIT NOK: Bagasjerommet på kombi-utgaven er romslig nok til å romme et par kofferter. Foto: FORD
STORT: Bagasjerommet på stasjonsvognen tar nesten 500 liter før du legger ned setene. Foto: FORD

Se bilder av interiøret


Stivere og kvassere

I september kjørte vi faceliften av ordinær Focus, og det er i stor grad samme kur ST har vært gjennom. I tillegg til den åpenbart nye fronten er ST-utgaven blitt velsignet med nye fjærer og dempere samt kvassere styring. Støtfangerne er nye, det samme gjelder bakdøren med stor hekkspoiler.

I motsetning til hva tilfelle kan være med en del andre facelifter, er det lett å se at dette er en ny bil.

På innsiden fortsetter det med nytt sportsratt som nå har fått F1-utforming med flat bunn. Informasjonsskjermen er ny og større, det er færre knapper og jammen har ikke Ford fått plass til nytt oppbevaringsrom under klimabetjeningspanelet også.

Sitter som støpt

I Norge tas modellen kun inn med det som er topp utstyrsnivå. Det betyr solide elektrisk justerbare bøtteseter fra Recaro i skinn. De slutter godt om kroppen når G-kreftene presser på. Standardutstyrslisten er faktisk ganske bra på ST.

Les også: Sitter du riktig i bilen?

FAMILIEVENNLIG: Som stasjonsvognutgave er Focus ST plutselig en bil for familien. Foto: FORD
Foto: FORD
BIKUBE: Grillen er inspirert av en bikube, akkurat som på grillen til konkurrent Golf GTI. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
ESP-AV: ESP-systemet har tre trinn. På, av med anti-spinn og av med anti-spinn og stabilitetskontroll. Knappen er ikke tilfeldig plassert lett tilgjengelig. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN

Se flere detaljer:

Den leveres med ST-stylingpakke, ekstra instrumentpanel for olje- og turbotrykk samt oljetemperatur, adaptive bi-xenon-lys, sportspedaler, 18-tommers felger og mye mer. I tillegg kan du kline til med Førerassistanse-pakke (inkluderer blant annet nødbrems opptil 50 km/t, ulike førerassistanse-systemer og skiltgjenkjenning) til 8.300 kroner.

18-tommer standard

Er du mye på bane med bilen kan du oppgradere til 19-tommers felger og større bremser (335x25 mm) til prisen av 7.000 kroner. Navigasjon koster 9.000 kroner, oppvarmet ratt koster 1.500 kroner og ryggekamera 2.100 kroner.

FLERE MÅLERE: Både turbotrykk, oljetrykk og oljetemperatur har egne målere. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


Penger rett i avgiftskassa

Ford tror 70 prosent av kundene vil velge ST med dieselmotor. Årsaken er åpenbar ettersom den koster fra 373.000 kroner kontra bensinutgaven fra 451.000 kroner. 78.000 kroner ekstra er sviende mye penger som går rett til statskassa.

Les mer: En ekte avgiftsvinner!

Ford Focus ST er herlig presis, fast og sportslig. Den lystrer et hvert lille touch på gasspedalen med et nokså brutalt skyv. Sjelden har det vært morsommere å traktere fjellveiene utenfor Barcelona. Men kjører du bensinutgaven først er overgangen til dieselutgaven drepende.

Det er som å gå fra tidenes fest til å havne på et heller dølt nachspiel uten tegn til samme sprell.

Dieselmotoren på 185 hestekrefter kan vise til et høyere dreiemoment på 400 Nm mot bensinmotorens 345 Nm. I tillegg har den lavere CO2-utslipp og forbruk. Men der slutter også fordelene. For selv om den oppleves som sterk, er den ikke i nærheten av å ha samme moro-faktor som de 250 bensinhestene gir deg.

DØNN LIKE: Bensin- og dieselutgaven er identiske. Selv ikke eksospottene sladrer om at dette faktisk er dieselutgaven. Foto: FORD Vis mer


Klar favoritt

Dieselen kler best langstrekker, men ST er som skapt for svingete veier. Har du råd er derfor anbefalingen å gå for bensinversjonen. Lyden er i tillegg helt rå! Det til tross for at den er kunstig fremstilt, slik vi er kjent med fra blant annet Lexus IS 300h.

Til dere som måtte savne det lille smellet første generasjon Focus ST ga oss i det vi gikk av gasspedalen etter akselerasjon, så kan vi opplyse at det ble droppet tidligere av hensyn til miljørestriksjoner. CO2-fokuset er skjerpet betydelig siden.

Les også: Stasjonsvognduell: Ford Focus ST mot Skoda Octavia RS.

Ford Focus ST vil uansett bli et sjeldent syn på norske veier. Importøren anslår et salg på 100-150 biler, hvor flesteparten altså er diesel og hvor stasjonsvogn utgjør rundt 40-45 prosent.

Testresultat

Ford Focus ST

Kompromissløs, kvassere og morsom.

Svingdiameter som danskebåten og mindre brukervennlig touchscreen enn de beste konkurrentene

Tekniske spesifikasjoner
Merke og modellFord Focus ST 2,0 EcoBoost (bensin)Ford Focust ST 2,0 TDCi (diesel)
Pris fra451.000 kr373.000 kr
Motor:R4, bensin, turbo, 2-literR4, diesel, 2-liter
Girkasse:Man. 6-trinnMan. 6-trinn
Effekt:250 hk/5.500 o/min185 hk/3500 o/min
Dreiemoment:360 Nm/2.000-4.500 o/min400 Nm/2000 o/min
0-100 km/t:6,5 sekunder (stv: 6,7 sek.)8,1 sekunder (stv: 8,3 sek.)
Toppfart:248 km/t217 km/t
Forbruk blandet:0,68 l/mil0,42 l/mil
CO2-utslipp:159 g/km110 g/km
Lengde:436 cm (stv: 456 cm)436 cm (stv: 456 cm)
Bredde:182 cm182 cm
Høyde:147 cm (stv: 149 cm)147 cm (stv: 149 cm)
Akselavstand:264 cm264 cm
Egenvekt:1.437 kg (stv: 1.461 kg)1.464 kg (stv: 1.488 kg)
Bagasjerom:363/1.262 liter (stv: 490/1.516 liter)363/1.262 liter (stv: 490/1.516 liter)




Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her