<B>AKSELLERASJONSBOME: </B>Det er lite som viser at denne råtassen skiller seg nevneverdig fra den tohjulsdreven Model S. Helt til den sikker i fra... Foto: JAMIESON POTHECARY
AKSELLERASJONSBOME: Det er lite som viser at denne råtassen skiller seg nevneverdig fra den tohjulsdreven Model S. Helt til den sikker i fra... Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

TESTET: Avsindige Tesla Model S P85 D

Med to motorer og firehjulsdrift overgår bilen dine villeste fantasier.

La oss først roe oss ned litt, og ta noe av det elementære først. Tesla P85D er verdens raskeste serieproduserte sedan, og den klarer 0-100 km/t på 3,4 sekunder. Men det er på papiret. I praksis skal den være enda raskere.

I akselerasjonstestene ser det nærmest ut som om den tohjulsdreven Model S står stille i forhold.

Alt dette skyldes de enorme elektriske kreftene som plantes i bakken gjennom drift på alle fire hjulene. To elmotorer, en på hvert hjulsett, gir bilen tilsammen 700 hestekrefter.

Kommer: Dette er lillebror i Tesla-familien

Sinnsykt

I såkalt “Insane-modus” (fantastisk navn) får man testet denne tiden, og det er bare å bekrefte at kreftene kjennes ganske så spinnville ut.

EPLER FALLER... Det er lite som viser at denne råtassen skiller seg nevneverdig fra den tohjulsdreven Model S. Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary
ANONYM: En D bak den øvrige betegnelsen er alt som viser at dette er heftigste sort. Foto: Jamieson Pothecary
VIRKER, VIRKER IKKE: En liten og kledelig spoiler av karbonfiber er plassert på bakluken. Gjør den noe fra eller til? Foto: Jamieson Pothecary


Nå vil selvsagt fartsinntrykk være avhengig av hva man har kjørt før. Men selv for en blasert journalist med erfaring fra mange kjøretøy som klarer 0-100 på under 3 sekunder, føles P85D ekstremt rask.

I virkeligheten er den så rask at det kjennes ut som innvendige organer blir ommøblert. I papirene på bilen forteller Tesla at den generer 1 G under akselerasjon. Muntlig forteller de at de har målt opp mot 1,3 G. Jeg ble i hvert fall svimmel.

Hemmeligheten ligger selvsagt først og fremst i at en elbils motorer leverer maksimalt dreiemoment allerede fra stillestående.

UNDER SKALLET: Du må under huden på P85D for å finne forskjellene. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer


Og det fortsetter

Litt lenger opp i registeret går kvartmila på 11,8 sekunder (ned fra 12,6 sekunder). For de som kjenner litt til dragracing, viser kvartmilstiden at Teslaens akselerasjon begynner å falle en del etter 200 km/t. Toppfarten er forøvrig oppgitt til 250 km/t, noe vi ikke har hatt anledning til å teste ut enda.

3,4 sekunder til 100 km/t er uansett raskt nok til at den kan smykke seg med tittelen verdens raskeste sedan, og den parkerer alle de tyske konkurrentene, samt Dodge Charger Hellcat med sine 707 hester. Vel, i det minste i første del av akselerasjonen.

Barske Model S P85D kan skryte på seg 700 hestekrefter.

Tesla-sjefen på Norgesbesøk: Svarene alle ventet på

Galskap-modus

Bortsett fra Insane-modus (som er et Launch Control-system), kan bilen kjøres i Normal eller Sport. Den er ekstremt rask også i Normal, men her er gassresponsen elektronisk moderert, og det forbrukes dermed litt mindre strøm.

Alle bilene skal også bli utrustet med hardwaren til Teslas Autopilot-system, som vil gjøre at bilen både gasser og styrer seg selv gjennom svingene hvis man så ønsker.

Men merk deg at dette IKKE er tilgjengelig riktig enda.

ESP og antispinn er forøvrig ikke mulig å slå av, så skal du leke, så blir det med de elektroniske støttehjulene intakt. Det er nok ikke så dumt, når alt kommer til alt.

VIRTUELL KNAPP: Skyv knappen fra Sport til Insane, og du har alle rettigheter. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer


Alt dette er nytt på alle Model S-modeller

Alle Model S er nå oppgraderte, uavhengig om den har to- eller firehjulsdrift. Det betyr blant annet nye seter, med bedre sidestøtte. Dette er nemlig et av områdene bilen har fått kritikk på.

Med drift på alle fire har bilen også også fått en ny funksjon på displayet, i form av Insane-knappen. Den bruker du når Sport ikke er sporty nok. Da er det Insane som gjelder.

Er Tesla model S sikker nok?

For et år siden stilte vi spørsmål om hvorvidt Model S er sikker nok.

Amerikanske tester viste at den var svært god i forhold til amerikanske krav.

Spenningen var derfor som i forkant av kvinnestafetten i ski-VM da bilen skulle testes av Euro NCAP. Resultatet ble absolutt akseptabelt, med 5 klare stjerner som resultat.

TESTER FIREHJULSDRIFT: Jo da, systemet virker, og det biter seg fast på alle fire. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer


En ertekrok

Bilens introduksjon kom for noen måneder siden, da Tesla-sjef Elon Musk la ut en mystisk tweet, hvor han kun skrev “D”. Mange spekulerte i hva det kunne bety, og svaret var D. Som i Dual (dobbel), og som betyr at Teslaen har to motorer.

Den nye motoren på 224 hk driver forhjulene, og sammen med de 476 hestene som finnes fra før, blir sluttresultatet både firehjulstrekk og mektige 700 hk.

Modellen har navnet P85D og er toppmodellen av Tesla Model S. En ekstra motor og firehjulstrekk betyr selvsagt mer vekt, så P85D veier derfor solide 2191 kg. Rekkevidden er oppgitt til 48 mil. Denne skal med senere programvareoppdateringer kunne økes ytterligere.

Tesla lager Gigafabrikk

Hva nå?

Det store spørsmålet er jo hvordan det vil gå med Tesla videre. Denne modellen har sørget for mye oppmerksomhet, og med firehjulstrekk og en vanvittig akselerasjon vil den bli en drømmebil for mange nordmenn. Men hva med det større bildet?

Kan man trekke tråder helt tilbake til den geniale mannen som har gitt navnet sitt til bilen?

Nikola Tesla var interessert i elektrisitet fra han oppdaget hvordan kattehårene reiste seg på grunn av statisk elektrisitet da han strøk katten.

Cadillac lover Tesla-konkurrent

FYSISK VONDT: Akselerasjonen er så brutal at skiltplaten løsnet. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer


Enstøing med vekselstrøm

Tesla foretrakk for det meste å jobbe alene med sine tanker og ideer. I motsetning til sin sjef Edison, satset Tesla på vekselstrøm, selv om Edison fortalte ham: “Vekselstrøm har ingen fremtid, og alle som roter rundt på det feltet kaster bort tiden”.

En liten profeti med tanke på Elon Musk og hans tanker om elbil?

For det er nok av dem som har dømt både bilen Tesla og elbiler generelt nord og ned som noe som ikke er verdt å kaste bort tiden på.

Vi har testet budsjettutgaven av Model S

Hvem får bank?

Nikola Tesla fikk rett om vekselstrøm, og Edison måtte i 1895 innse at hans satsing på likestrøm hadde slått feil. Tesla ble vinneren i strømkrigen. Men det tekniske geniet Tesla mistet helt realitetssansen på sine eldre dager.

Han bodde alene på et hotell, og brukte tiden på å snakke med en hvit due. Da duen døde, uttalte Tesla: “Jeg elsket den duen. Ja, jeg elsket henne slik en mann elsker en kvinne, og hun elsket meg.”

Er også denne historien en liten profeti? Om at bileventyret Tesla kommer til å gå over i historiebøkene som et lovende prosjekt som endte fullstendig galt?

Det vil tiden vise. Inntil videre kan alle som kjøper seg verdens raskeste sedan nyte synet av hvordan deres Tesla vil banke enhver konkurrent i alle lyskryss.

Akkurat som Tesla banket Edison.

Hva med terningkast og konklusjon? Vi har kun kjørt bilen en kort stund, så vi avventer endelig dom til vi har fått kjørt Model S P85 D gjennom våre vanlige testrutiner.