<b>HELT LIK:</b> Det er ingen forskjeller på en ordinær Q7 og e-tron.  Foto: Fred Magne Skillebæk
HELT LIK: Det er ingen forskjeller på en ordinær Q7 og e-tron. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Testet: Audi Q7 i ladbar utgave

Audi har laget stor SUV med batteripakke og ladekabel. Det gjorde susen.

Store ladbare SUV-er er i vinden som aldri før, og har et salg som er i kraftig økning i de aller fleste markeder. Enkelte produsenter klarer ikke lage nok biler til å dekke Russland, Kina og andre nye markeder.

I mai fikk vi stifte bekjentskap med nye Q7 for første gang. Nå har vi også testet den ladbare versjonen, med etternavnet e-tron. De ladbare versjoene drar avgiftsgoder som gjør at de blir attraktive også her hjemme. Q7 er intet unntak, selv om den lander på 939.000 i startpris.

Testet: Standard Audi Q7

V6 og ladekabel

Under panseret på Q7 e-tron sitter det en 3,0 TDi som alene yter 258 hestekrefter. Elektromotoren byr i tillegg på en egen effekt på 94 kW, omregnet til 128 hestekrefter.

Den samlede kombinasjonseffekten er derfor kalkulert til 373 hestekrefter, og dreiemomentet oppgis til herlige 700 Nm.

Entusiastene vil sikkert glede seg over at kreftene kommer fra en 6-sylindret motor.

LADEKONTAKT: Q7 e-tron har påfylling for diesel på den ene siden, og ladekontakten på den andre. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


God rekkevidde

Hvor smart er det egentlig å putte en 6-sylindret motor i en bil som er tenkt å gå så energieffektivt som mulig? Det strider mot flere prinsipper, og Volvo er blant de som har kommet med bensinhybrid i XC90, etter at de kom med dieselhybrid i V60.

Men Audi har satt seg noen mål med Q7 som ingen av de andre produsentene har oppnådd med sine alternativer.

Q7 har nemlig 56 kilometer elektrisk rekkevidde, og en total rekkevidde på 140 mil, før tanken må fylles på nytt. Det er faktisk veldig bra, og overstiger konkurrentene med svært god margin. Batteriet har for øvrig en kapasitet på 17,3 kWh.

En ulempe med det store batteriet er at det stjeler muligheten for å få bilen med syv seter. Q7 e-tron fås derfor kun med to seterader og fem seter.

Duell: Volvo XC90 mot Audi Q7

Dieselhybrid?

Nær sagt alle store SUV’er som er solgt her til lands de siste ti årene er drevet av en dieselmotor. Dette fordi det byr på bedre drivstofføkonomi og lavere CO2-utslipp, sammenlignet med hva de ville hatt med tilsvarende bensinmotor.

Det er i utgangspunktet ingen ting som endrer dette prinsippet selv om bilen får en ladbar løsning i tillegg.

Med dette i minnet er det merkelig at de fleste konkurrentene viker fra dette prinsippet så snart de forvandler bilen til en ladbar hybrid.

Q7 er for øvrig utstyrt med en mer eller mindre standard 8-trinns tiptronic automatkasse, med en kløtsj som reagerer på bare 80 millisekunder.

OVERSIKTLIG: Førermiljøet i Q7 er svært oversiktlig og trivelig. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Skikkelig 4x4

Audi har her valgt å benytte et fullverdig mekanisk system, i motsetning til blant annet Volvo, som kun bruker en elmotor for å drive bakhjulene.

Felles for dem alle er at de leverer krefter i mengder og at de blir prisgunstige i innkjøp sammenlignet med tilsvarende rene bensin eller dieselmodeller med like mye krefter.

I Q7 har du et tilsvarende system på den ladbare hybriden som på versjone uten lademulighet.

Hvor ble den av? Range Rover Hybrid

Navigasjonen sover aldri

Q7 e-tron byr på en rekke funksjoner som bare finnes i denne. Lavt forbruk og lang rekkevidde er som sagt to viktige temaer, og for å få til dette har de implementert smarte funksjoner.

Blant annet går navigasjonssystemet i bakgrunnen selv om du ikke har plottet inn en eneste destinasjon. Dette gjør den for hele tiden å vite hvor du er, og hva slags veier som kommer opp foran deg. Den leser også skiltene, selv om ikke navigasjonen ikke er aktiv.

Informasjonen samler den inn for å bedre kunne utnytte de forskjellige drivlinjene og på den måten få et lavere forbruk.

Bruker du den adaptive fartsholderen i tillegg, skal den også ta hensyn til kommende svinger eller andre hendelser.

Men aller mest effektivt blir det selvsagt dersom du tar deg bryet med å plotte inn hvor du skal.

Da legger den opp det mest drivstoffgjerrige løpet for akkurat den turen, basert på terrenget og veiene som benyttes for den ene turen. Alt for å kunne kjøre så effektivt som mulig med de midler den har til rådighet.

TETTPAKKET: I motorrommet er det tettpakket, som vanlig. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Forbløffende

Den ladbare Q7 har et oppgitt forbruk på 0,17 liter diesel per mil, noe som genererer et CO2-utslipp på bare 46 gram per kilometer.

Det er lavest av alle i dette segmentet, men spørsmålet er hvor langt dette ligger unna virkeligheten.

Under lanseringen gjorde vi unna en 10 mils testrunde. Den første halvdelen gikk bilen i hybrid-modus, og siste halvdel tvang vi den over i elektrisk drift, slik at vi akkurat skulle komme frem til endelig stoppested, bare på strøm.

Resultatet ble et totalt forbruk på 0,45 liter per mil på disse 10 milene, noe som må sies å være veldig bra tross alt. Enhver kortere tur ville gitt et lavere forbruk, så lenge man har mulighet til å lade før man setter av sted.

Og det er dette som er sakens kjerne med slike biler. Hvordan vil det endelige bruksmønsteret vise seg å være?

Med diesel som energibærer blir forbruket lavere enn med bensin, og nettopp på slike store biler er jeg litt forundret over at ikke flere konkurrenter velger nettopp diesel.

GOD OVERSIKT: Mange forskjelige bilder gir deg god oversikt over forbruket av de forskjellige energikildene. Vis mer


Smarte funksjoner

En ladbar drivlinje krever nøye termisk kontroll. Den må varmes opp eller kjøles ned for å oppnå best mulig effekt, alt etter omgivelsene.

Varmepumpen i Q7 gjør derfor en dobbeltfunksjon, for den bruker overskuddsvarmen i el-pakken til å varme kupéen. Det samme dersom det blir overskudd av kjøling på varme dager.

Q7 er også utstyrt med aktive motorfester, som demper vibrasjoner fra dieselmotoren betraktelig. Disse er alltid aktive når forbrenningsmotoren går, men skrus av når bare elmotoren er i drift. Dette for å spare energi, selvfølgelig.

BESTEM SELV: Instrumentpanelet foran rattet kan settes opp til å vise det du selv ønsker. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Fortsatt stor og tung

Q7 måler så mye som 5,05 meter i lengden og veier over 2,4 tonn.

Dette gir seg også utslag innvendig, hvor det er svært god plass til fem i de to første seteradene.

Ettersom Q7 er laget fra bunnen av for å takle hybridlinjen, så er batteriet plassert veldig lavt helt bakerst.

Bagasjerommet er med andre ord ikke berørt i nevneverdig grad, og den har derfor like stort bagasjeromvolum som sin hel-fossile slektning. Litermålet sier 650/1.835 liter. Også lastehøyden forblir normalt lav.

I Q7 e-tron er den virtuelle løsningen med konfigurerbart display foran rattet standard, noe det ikke er i ordinære Q7. Her kan du selv velge hvilken informasjon du ønsker å prioritere.

Konklusjon

Med en startpris på 939.000 kroner legger Audi Q7 e-tron seg midt blant konkurrentene.

Likevel er den snillest av alle i både forbruk og utslipp, og den har et fullverdig quattro-system. Og et fullverdig bagasjerom. Og en elektrisk rekkevidde de andre bare kan drømme om. Og den kjører veldig godt.

Det gjør Q7 e-tron til en av de aller beste ladbare SUV-ene på markedet. Kanskje den aller beste.

HVILKEN MOTOR: Illustrasjonen viser bensinmotoren med rødt, og elektromotoren med grønt. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer



Teknsike spesifikasjoner
  
Motor:3,0 TDI, V6, 24V
Effekt258 hk
Dreiemoment600 Nm
Batteri:17,3 kWh lithium-ion
Elmotor effekt:128 hk
Elmotor dreiemoment350 Nm
Kombinasjonseffekt:373 hk
Kombinasjonmoment:700 Nm
Elektrisk rekkevidde:56 km
Total rekkevidde:1400 km
0-100 km/t:6 sek.
Toppfart:225 km/t
Oppgitt forbruk:0,17 l/mil
Oppgitt CO2-utslipp:46 g/km
Bagasjerom:650/1835 liter
LxBxH (cm):505x197x174
Vekt:2.445 kg
Pris fra:939.000 kroner