Teståret 2001

Ett nytt år er omme. Et år som for vår del innebar over 100 biltester – her er en liten kavalkade.

I Mitsubishi L200 double cab kan du holde gassen i bunn i 18,4 sekunder uten å bli lovbryter. Det er nemlig tiden det tar for årets tregeste testbil å nå 100 kilometer i timen fra stillestående.

Hadde vi holdt flatt jern like lenge i årets raskeste bil ville vi ha blitt omtalt på Dagsrevyen og fått lese om oss selv i de større avisene mens paller hadde blitt spikret i Hof. Ferrari 360 Modena F1 har på denne tiden nemlig passert 200 kilometer i timen for lenge siden. Den gjør jo tross alt akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,5 sekunder.

Ikke for vanlige lønnsmottakere

Ikke bare var Ferrarien den raskeste bilen vi kjørte i 2001, den var også den dyreste. Hele 1.798.000 kroner koster den. Billigste bil, Renault Clio med 1,2-liters motor, koster til sammenlikning 164.900 kroner. Det gir en prisforskjell på billigste og dyreste testbil på 1.633.100 kroner.

Når størrelsen er viktig

Men verken Ferrari eller Renault kan hamle opp med Mitsubishi L200 dersom størrelsen er viktig. Med en lengde på 5.145 millimeter er L200 den suverent lengste bilen vi fikk stifte bekjentskap med i 2001. At Mini var minst var kanskje ikke noen bombe.

Minst trykk på asfalten ga Audi A2 1.2 TDi, bare 855 kilo veide aluminiumsbilen. Med Mercedes ML 270 CDi fikk imidlertid asfalten mer å bære på. Hele 2.115 kilo veier kjempen fra Tyskland, og kvalifiserer dermed elegant til tittelen årets tyngste.

Våre favoritter

Men hvilke biler var våre favoritter? Hvilke likte vi best når vi lot alle rasjonelle kriterier ligge og lot hjertet velge? For både Stian Gihle og Jogrim Aabakken var valget lett, unisont ropte de Chevrolet Corvette – og drømte seg tilbake til monsteret med svært amerikansk V-åtter og muskler i fleng. For Knut Usterud-Svendsen var det nostalgien som tok overhånd. Mini Cooper var hans valg blant årets testbiler.

Og for forfatteren? Vel, det måtte bli Opel Speedster. Kanskje verdens mest unyttige bil, men også en av verdens desidert morsomste.

Godt nytt år!

Dermed står det bare igjen å takke dere for nok et fantastisk år, og ønske dere et godt nytt år. Vi kan forsikre dere om at vi fortsette å bringe dere Norges beste bilstoff på nett.

Linkene

  • BILLIGST: Renault Clio

  • DYREST: Ferrari 360 Modena F1
  • STØRST: Mitsubishi L200 double-cab

  • MINST: Mini One
  • RASKEST: Ferrari 360 Modena F1

  • TREGEST: Mitsubishi L200 double-cab
  • TYNGST: Mercedes ML 270 CDi

  • LETTEST: Audi A2 1,4 TDi
  • KNUTS FAVORITT: Mini Cooper

  • STIAN og JOGRIMS FAVORITT: Chevrolet Corvette

  • JAN HARRYS FAVORITT: Opel Speedster
  • Årskavalkade 1999

  • Årskavalkade 2000
  • Her finner du en oversikt over alle våre biltester