<b<NY, MEN VELKJENT:</b> Touran ligner en del på Golf Sportsvan, men er helt nyutviklet innerst til ytterst. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
Touran ligner en del på Golf Sportsvan, men er helt nyutviklet innerst til ytterst. Foto: KNUT ARNE MARCUSSENVis mer

Test: VW Touran

Oppgraderingene har gjort storselgeren enda bedre.

VW Touran er flerbruksbilen enhver småbarnsfamilie i Norge kjenner til. Og det er ikke rart ettersom den er solgt i hele 19.000 eksemplarer siden introduksjonen i 2003.

Totalt har mer enn 1,9 millioner utgaver rullet ut av fabrikken, noe som gjør den til en av Volkswagens største salgssuksesser.

Les også: Vi har testet BMWs flerbruksbil med plass til sju

Det tok sin tid før VW inntok dette markedet som lenge var dominert av fleksible MPV-er (multi purpose vehicle) som Opel Zafira og Renault Scenic.

Men tyskerne var grundige når de først kom på banen, og har dominert klassen i årevis siden.

Touran er et typisk VW-produkt som ikke er best på noe, men som har solgt bra på å være jevnt over god. Familiebilen har vært passe grei å se til, selv om noen synes den har lignet formen til en brunost. Plassen har vært brukbar, fleksibiliteten noenlunde ålreit og den har imponert sånn passe på alt fra kjøreegenskaper til utstyrsmuligheter.

Se bilder av interiøret her

GOD ADKOMST: Det er nå langt enklere å komme til baksetene. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
MAKS PLASS: Legg ned alle seter, og du kan mate på med 2,7 meters flatpakke fra byggevarehuset. Foto: VW
MER ROMSLIG: Bagasjerommet var på 695 liter, nå kan det romme opp til 1.040 liter. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
INDIVIDUELT: Setene på andre rad kan justeres individuelt. Flybord er kjekt for barna! Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN



Før bygging av ny bil bestemte verdens nest største bilprodusent seg for å lytte til kundenes behov:

Kundene mente at plassen kunne bli bedre, og det er den blitt så til de grader.

Forrige Touran var også tilgjengelig med sju seter, men voksne kunne risikere permanente ryggskader om de dristet seg til å innta noen av setene på tredje rad.

Takket være 13 cm økt lengde, 4 cm økt bredde og 11 cm lengre akselavstand har romsligheten innvendig steget flere hakk. Ikke minst er løsningene blitt langt bedre og bilen mer fleksibel. For eksempel er adkomsten til tredjeseterad forenklet ved at du kan skyve andre seterad 20 cm fremover, og med et grep vippe setene opp og frem. Lengdejusterbar andre seterad gir også plass til at voksne til nød kan sitte bakerst ved kortere turer.

Les også: Dette er de beste og de dårligste flerbruksbilene

Men utseendemessig er ikke nye Touran noen bombe.

Fronten er blitt noe mykere og den er søkk lik spekulasjonene ulike billedbyråer presenterte for flere år siden. Sett forfra skal du være særs god for å skille denne fra Golf Sportsvan.

Men "brunost-formen" er borte ved at bilen er blitt 6 mm lavere og hekken mer avrundet. Linjene er strammere og designet mer harmonisk uten at det setter noens hjerter i fyr og flamme.

Plass til pakke på 2,7 meter

Med sju seter i bruk tar bagasjerommet 137 liter. Praktisk nok har de laget eget rom til å plassere bagasje-skjuleren, som da ikke benyttes under gulvet. Med fem seter i bruk øker volumet til 743 liter (1.040 liter om du skyver andre seterad helt fram).

Med alle bakseter nedlagt sluker Touran 1.857 liter.

Vipp fram passasjersetet og du får plass til flatpakker på hele 2,7 meter.

Baksetene kan også reguleres uavhengig av hverandre, og midtsetet har ISOFIX-fester. Setene er greie, men de er ikke like behagelig å sitte i for voksne over tid.

Foran sitter vi imidlertid svært bra. Forgjengeren hadde en noe busspreget sittestilling for fører som fullstendig er fjernet. Her er altså ergonomien på topp!

Alle betjeningsfunksjoner er akkurat som på alle andre VW-modeller, og ting er godt gjennomtenkt og brukervennlig. Touran byr på det siste innen infotainment-løsninger. Her er det bare å speile telefonen sin via MirrorLink, betjene apper, navigasjon og det du måtte ønske deg.

Klimaanlegget har fått egen sone for baksetet. I tillegg tilpasses luftfuktigheten i kupeen og et eget filter sørger for enda bedre luftkvalitet, noe sikkert allergikere vil sette pris på.

VELKJENT: VW er nokså forsiktig i sitt designspråk. Dermed ligner nye Touran fort på flere andre VW-modeller fra denne vinkelen. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
LYTTET TIL KUNDER: Mer plass, mer sikkerhetsutstyr og mer komfortutstyr var blant tilbakemeldingene. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
MYKERE OG LENGRE: Front og hekk er avrundet i tillegg til at lengden er strukket 13 cm. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
TRAILER-HJELP: Ved rygging får du assistanse-systemet som gjør det å rygge med henger til en lek. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN

Se bilder av eksteriøret her:

Hva med utstyr og motoralternativer?

Utstyr som Fotgjenger-varsling, Bremseassistanse, Traffic Jam-assist, P-assist, Trailer assist (se video om hvordan den løsningen virker i Passat her), Side assist og Lane assist er også noe av det som er blitt tilgjengelig på nye Touran - men kun som ekstrautstyr.

I sum vil det altså koste deg å gjøre bilen sikrere, mer komfortabel og ikke minst mer eksklusiv.

Touran kan vise til tre diesel- og to bensinmotorer. I Norge er det nok 1,6-liters diesel på 110 hestekrefter som vil slå best an. Vi kjørte både den og 1,4-liters turbobensin med 150 hestekrefter. Vi synes dieselmotoren kler bilen best, og den bør være i kombinasjon med DSG-girkassen.

Les også: DSG-girkassen får 10 trinn

Støynivået virker bedre dempet og fjæringskomforten er mer optimal takket være økt akselavstand. Samtidig oppleves bilen presis og kompakt.

Selv om vår testrute for det meste skjedde på lite utfordrende veier utenfor Amsterdam, vil det neppe komme noen overraskelser her.

Firehjulstrekk blir nevnt, men foreløpig er ikke det noe som vil bli tilgjengelig.

Ettersom modellen deler plattform med Golf, den fleksible MQB-plattformen, er det imidlertid lett å utstyre den med det. Det samme gjelder en ladbar hybridversjon. De kan enkelt integrere løsningen som finnes i Golf GTE, men det vil de se an etterspørsel på først.

Krympet MPV-marked

Markedet for flerbruksbiler har krympet fra 6.500 biler i 2005 til rundt 2.000 biler i år. Av konkurrenter er de argeste Ford C-Max, som nylig er faceliftet, og Citroën C4 Grand Picasso.

POTENSIELL STORSELGER: Touran møter tøff konkurranse fra biler som Ford C-Max og Citroën C4 Grand Picasso. Likevel tror vi VW vil selge best. Foto: VW Vis mer

Det er liten tvil om at tyskeren vil bite godt fra seg mot konkurrentene på grunn av den økte plassen, forbedrete fleksibiliteten, økte sikkerheten og moderne infotainmentløsningen.

Om lag halvparten Touranene i Norge går i dag på grønne skilter. Den nye bilen vil sannsynligvis også bli godkjent som varebil. Men ifølge reglene som nå gjelder kan bilen da ikke endres om til personbil senere.

Prisen vil nok være det avgjørende for mange.

Nye Touran kommer i kun to utstyrsversjoner - Business og Highline.

Startprisen for 1,2 TSI er 331.000 kroner, noe som er mer enn de fleste konkurrentene.

Da er utstyr som bremseassistent, tre-soners klima, DAB+, App-Connect og komfortseter inkludert. Du må imidlertid opp på Highline for å få adaptiv cruise control, p-sensorer og LED-lys som standard.

Les også: Slik blir Volkswagens nye SUV-er

CO2-utslippet er i snitt gått ned med inntil 19 prosent, bilen er 62 kilo lettere og VW sier den største utfordringen har vært å gjøre bilen større kombinert med lavere forbruk og utslipp. Til tross for et fravær av motbakker i Nederland, så vil vi si 1,6-liters dieselmotor er den motoren som kler bilen best. Da gjenstår det å se om markedet er enig når bilen kommer for salg i oktober.

Volkswagen Touran
Pris fra:381.600 kr - 347.000 kr
Motor:R4, 1,4-liter bensinturbo - R4, 1,6-liter diesel
Girkasse:DSG 7-trinn - 6-trinns manuell
Effekt:150 hk/5.000-6.000 o/min - 110 hk/3.200-4.000 o/min
Dreiemoment:250 Nm/1.500-3.500 o/min - 250 Nm/1.500-3.000 o/min
0-100 km/t:8,9 sekunder - 11,9 sekunder
Toppfart:209 km/t - 187 km/t
Forbruk blandet:0,54 l/mil - 0,44 l/mil
CO2-utslipp:125 g/km . 115 g/km
Lengde/bredde/høyde:453/183/166 cm
Drivhjul:Foran
Akselavstand:279 cm
Egenvekt:1.403 kg - 1.464 kg
Bagasjerom:137/743/1.857 liter*
*Gjelder med alle seter nede i sjuseter-utgave 





Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her