TEST: VW Touran TDI DSG

Da vi testet fem av fleksibilene på markedet stakk Touran av med seieren. Den gang kjørte vi en relativt nøktern utgave.


Nå har vi kjørt en fullspekket variant der bare ekstrautstyret kommer på over 70.000 kroner. Litt under en tredjedel av dette står den spennende nye DSG-girkassen for, resten sørger navigasjonsanlegg, bi-xenonlys, skinnseter og parkeringssensorer for. Med ett ble nærmiljøtraveren en kjempefin langturbil.

Sterk i bruk

Touran skiller seg definitivt ikke ut med hensyn til design. En litt traurig firkantet form og et litt vel ryddig interiør får ikke hjertet til å banke. Fordelen er at pulsen heller ikke øker når du skal bruke bilen for det den er, en fleksibel familiebil med plass til mange eller mye. Seteløsningen er gode, særlig er den bakerste seteraden lettbrukt, og alle dører er har en størrelse som letter alt fra innlasting av sofabord til montering av småbarn. Det eneste vi kan tenke oss som hadde økt brukervennligheten hadde vært skyvedører for baksetene slik mange av flerbruksbilene har.

Sterk på tur

Med alt ekstrautstyret på plass og ett utgangspunkt i utstyrsnivået Highline, er det lite som mangler for langtur. Og den tilfeldigvis spesielt lange runden vi hadde med Touran denne gang fortalte mye om langturegenskapene. Selvfølgelig er det greit med ting som nok koppholdere og bruskjøling i hanskerommet, navigasjonsanlegg, automatisk klimaanlegg og andre bekvemmeligheter. Det som overrasket oss var at vi kunne gå ut av bilen etter en økt på 40 mil uten antydninger til stølhet, sist vi gjorde det var i en bil til rundt en million kroner. I tillegg ble milene gjennomført med stor grad av komfort.

Den nye DSG-girkassen var også med på å øke gleden bak rattet, det kan du lese mer om her.