TEST: VW Polo GTI - snedig kvikkas

Det står ikke Polo noe sted utvendig, bare GTI. Og med det tradisjonelle GTI-bumerket i grillen, den røde kontraststripen, lurer du lett blåøyde småpiker til å tro at det er en Golf GTI du plukker dem opp i.

Vis mer
Vis mer
Vis mer


I hvert fall lot denne journalistens kone seg forlede av GTI-merket. - For en fin Golf! sa hun. For hvem har vel egentlig et forhold til Polo GTI i dag?

Polo-imaget

Det er ikke noe galt med en VW Polo generelt. Det er bare det at bilen i utgangspunktet er så utrolig nøktern og fornuftig innvendig, og med litt småsnerpete og stramme linjer utvendig. Den oser av tysk fornuftsbil for fornuftige mennesker som egentlig har dårlig samvittighet for at de ikke heller bruker kollektivtrafikk og er hellig overbeviste om at forbrukersamfunnet kommer til å drepe denne deilige jorden vi lever på.

Utvidet Polo-familie

Men VW gjør sitt beste for at i det minste deler av resten av befolkningen skal vurdere en Polo også. Motorutvalget på standardutgaven strekker seg fra bestemors 55 hesters bensin og opp til en familievennlig og fin 1,4-liters diesel med 80 hester. Ikke minst har VW for ikke lenge siden lansert Polo Cross, myntet på aktiv og trendy ungdom. Og dessuten miljøbilen Polo BlueMotion.

Ungdomshormoner

Vis mer


Og Polo GTI, da. Miljøbil er nok et fjernt begrep å bruke på VW Polo GTI. Om man ikke vrir det helt om til ungdomsmiljø, da. Testbilen var dessuten en tredørs utgave i lysende 80-tallshvitt. Og for undertegnede var om ikke bilen i seg selv, så i alle fall bilens karakter som en tidsreise til egen gymnastid, med hockeysveis, Dirty Dancing, diverse rosa gensere og veldig ensporet tankegang… Men før vi går vider til vurdering av bilen, ta vi en rask oppsummering av sentrale data.

Hissige konkurrenter

Vis mer


Lille, lette Polo GTI har en 1,8-liters bensinturbomotor med 150 hestekrefter og koster drøyt 275.000 kroner. Dermed må nærmeste konkurrenter sies å være Ford Fiesta ST, Peugeot 207 GT og Mitsubishi Colt CZT. Og om man trekker det litt lenger, også Mini Cooper S. (Forrige T-Sport-utgaven av Toyota Yaris var også en slik bil, mens den kommende T-Sporten ser ut til å nøye seg med rundt 130 hester).

Her kan du leser mer om Poloens kjøregenskaper med 150-hesters turbomotor.