TEST: VW Polo Cross - leke-jeep

Rover Streetwise ble fort glemt, men Citroëns småbil C3 i XTR-versjon som kom i fjor likner svært mye på nye Polo Cross.

Vis mer


Det dreier som om helt vanlige småbiler som får røffere støtfangere foran og bak, samt rails på taket og sprekere interiør. Polo Cross er også hevet litt over tre centimeter, og hadde det ikke vært for 17-tommers felgene med lavprofildekk hadde den vært et perfekt redskap til å forsere fortauskanter med.

Tøffere

En knalloransje Polo Cross med eksteriørdetaljer i matt aluminiumsfinish og 17-tommers felger tvinger frem kommentarer hos de fleste, og overraskende mange opplevde bilen som tøff og morsom. Det er tydelig at designelementene bilen har lånt fra SUVene ikke oppleves som malplassert på en bil som strengt tatt er en liten forhjulsdrevet småbil.

Av egenskaper fra SUVene er det kun den økte bakkelaringens fordeler på ubrøytet vei som Polo Cross kan vise til, i tillegg til at skistativet er lettere å få på plass på takrails enn på et vanlig Polo-tak.

Gunstig

Hvis du liker utstyret på Polo Cross er bilen en ganske gunstig pakke sett i forhold til en vanlig Polo med samme motoren. En vanlig Polo med dieselmotor og 70 hestekrefter koster fra 203.000 krone, en Polo Cross koster fra 223.000 kroner.

Vis mer


Utstyrsnivået er høyere på Polo Cross, blant annet er elektriske vinduer bak og tåkelys standard, og siden 17-tommers felger er kostbart kan størstedelen av prisforskjellen forklares med forskjellen i utstyrnivå. I tillegg får du designelementer og den økte bakkelaringen, og relativt til den vanlige utgaven er Polo Cross gunstig priset.

Den økte høyden påvirker ikke bare fremkommeligheten, mer om motor og kjøreegenskaper finner du her.