Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

TEST: VW Polo 1.6 TDI

Dette er ikke spennende, men likefullt er nye Polo en av våre favoritter.

Vi vil gjenta til det kjedsommelige at bilene i "småbilklassen" ikke egentlig er små lenger. (Det finnes en klasse under - der finner man mini-bilene og de utpregede bybiler som Toyota Aygo, Kia Picanto, Fiat 500... ) De fleste nykommere i dette segmentet kan brukes som kompakt turbil og av familier, også på lengre turer såfremt man ikke velger de motorsvakeste variantene.

Mange om beinet

Det finnes i dag mange gode biler som passer til beskrivelsen; fra Skoda Fabia til Peugeot 207, Ford Fiesta, Opel Corsa, Renault Clio og Toyota Yaris - sistnevnte også interessant tross sine mindre ytre dimensjoner. Nylig lanserte Citroën en helt ny og kraftig forbedret C3, som også glir inn som en av de sterke konkurrentene i dette segmentet og Hyundai i20 er også konkurransedyktig. Så det er nok å velge mellom.

Erstatter gammel bil

Imidlertid har VW Polo historisk vært en referanse i klassen selv om forrige generasjon hadde levd lenge (hele åtte år), hvilte på sine laurbær og var en temmelig falmet stjerne på slutten av sin karrière tross en ganske omfattende ansiktsløftning i 2005. Vi var derfor spente på nykommeren da den ble lansert i sommer og førsteinntrykket var, ikke overraskende, meget godt.

Konservativ fornyelse

Ingen vits i å bruke mye plass på designen her; den er forsiktig modernisert og typisk Volkswagen med en litt skarpere linjeføring - tydelig av samme inspirasjon som Scirocco og Golf. Volkswagen holder en konservativ linje her i motsetning til Ford (Fiesta), Opel (Corsa) og Peugeot (207). Når det gjelder dimensjonene er de moderat større i forhold til forgjengeren og bilen er i det gode gjennomsnitt for kategorien bil. Plassforholdene er helt akseptable og voksne kan sitte både foran og bak. Bagasjerommet er derimot noe snaut.

Eksteriørbilder:

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Oversiktlig

Med nye Polo setter Volkswagen en målestokk når det kommer til ergonomi. Dette er ordentlig, seriøst, ryddig. Volkswagen-interiører har aldri vært spesielt festlige (selv om det har vært forsøkt uvante lyssettinger i rødt og blått opp gjennom årene), og Poloen bryter ikke med tradisjonene. Men det er effektivt og usedvanlig oversiktlig. I tillegg er sittestilling og støtte i setene upåklagelig. Floskelen "som i en større bil" kan her brukes uten at vi føler behov for å rødme.

Sent men godt

Volkswagen-konsernet var sent ute med å erstatte pumpedyseteknologien med den tidsriktige common rail-innsprøytningen på sine dieselmotorer. Til gjengjeld er det god mekanikk vi har fått med å gjøre. Det gjalt for de fornyede toliterne som kom for et par år siden og det gjelder også for de nye motorene med 1.6 liters blokk. Testbilen var utstyrt med denne, i 90-hestersvarianten. Nye Polo tilbys i tre dieselvarianter, alle med basis i denne motoren. Innstegsdieselen tilbyr 75 hestekrefter, deretter følger 90-hestersversjonen og toppmotoriseringen er på 105 hestekrefter.

Bensin

For de som sverger til bensin kommer Polo med en tresylindret 1,2-liter i 60- og 70-hesterversjon samt en 1.4 på 85 hestekrefter. Sistnevnte kan utstyres med DSG-girkassen i likhet med vår testbil.

Den mest interessante bensinmotoren er imidlertid 1.2 TSI, den helt nye og svært kultiverte maskinen vi fikk anledning til å kjøre under lanseringen og som med sin direkteinnsprøytning leverer 105 hestekrefter.

Betryggende - og stillegående

Når det gjelder komfort er ikke dette klasselederen selv om det er godkjent. Når det gjelder lydnivå i kupéen er derimot Poloen meget godt plassert - lyddempingen er forbilledlig og i tillegg er den nye generasjon dieselmotor mye mer stillegående enn forrige. I tillegg vibrerer den klart mindre.

Poloen har et relativt stramt oppsett, men det går ikke an å kalle understellet "bankete". Kompromisset kjøreegenskaper/mykhet er løst på en måte som vil tilfredsstille de fleste. Og når det kommer til kjøreegenskaper er dette en veldig betryggende bil å kjøre. Understyringstendensene er holdt i sjakk under normal kjøring, og stabilitet og forutsigbarhet er etter vår mening klasseledende. Direkte sportslig oppleves ikke bilen; Fiesta er eksempelvis en bil som oppleves kvikkere. Men betryggende er den, og da gjør det ikke så mye at styringen kunne vært mer meddelsom og føles en anelse "dau" rundt midtposisjonen.

Interiørbilder:

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


God kjøremaskin

Men testbilen var altså utstyrt med 90-hesters dieselmotor og dobbeltkløtsjgirkasse av nyeste generasjon. Paret fungerer ypperlig og dette holder i lange baner for de aller fleste når det gjelder krefter og gangkultur. Med DSG-kassen gjør Polo med denne motoren 0 til 100 på 11,5 sekunder, men den oppleves sprekere enn tallet skulle tilsi så snart bilen er litt oppe i fart. Vår erfaring med motoren er at den trekker kraftfullt fra like under 1.500 omdreininger - da maksimalt dreiemoment opptrår - men at den er ganske tom på lave turtall. Med DSG-kassen merkes ikke den lille ulempen og det blir fin flyt på kjøringen. Køkjøring og småkjøring i byen går greit og behagelig for seg, likeledes krusing på lande- og motorvei.

Økonomisk

Vi må også si oss fornøyd med forbruket vi kunne konstatere - rundt 0,45 liter per mil uten å kjøre spesielt økonomisk - til tider ganske aktivt. Offisielt er utslippet 112 gram per kilometer (109 gram med femtrinns manuell girkasse som er standard). En BlueMotion-utgave med denne motoriseringen greier seg med 96 gram, mens vi venter på 1.2 TDI BlueMotion som skal komme helt ned på 87 gram per kilometer.

Listeprisen på Polo 1.6 TDI 90 hk med DSG er 232.000 kroner. Testbilen hadde i tillegg signalfarge rød, lykt- og siktpakke (regnsensor og automatisk nedblendbart speil), oppgradert lydanlegg, iPod-integrering, Komfprtpakke med ryggesensorer og fartsholder samt 16-tommers aluminiumsfelger. Total pris for testbil er dermed 247.000 kroner.

Konklusjon

I forhold til konkurrentene er ikke dette noen ublu pris med tanke på hva man får igjen for pengene, men den som er ute etter en billig og spartansk småbil bør heller kikke på klassen under. Vi skylder imidlertid å gjøre oppmerksom på at Ford har et sterkt kort med Fiesta TDCI, 90 hester og sammenlignbare ytelser, for snaue 210.000 kroner i Titanium-versjon. Alle bilene vi vurderer som konkurrenter har, som Polo, partikkelfilter standard.

Totalt sett, når vi ser på totalpakken, er VW Polo vår nye favoritt i småbilsegmentet med Skoda Fabia, Ford Fiesta og Peugeot 207 som de sterkeste utfordrerne.

VW Polo 1.6 TDI DSG - Tekniske data
Listepris uten ekstrautstyr:232.000 kr (Nye Polo fra 170.000 kr)
Motor1.6 TDI Common Rail
Slagvolum1.598 cc
Effekt90/4.200
Dreiemoment230/1.500
GirkasseDobbelkløtsj, 7 trinn
  
Lengde3.970 mm
Bredde1.692 mm
Høyde1.462 mm
  
Egenvekt1.179 kg
  
Toppfart180 km/t
0-10011,5 sek
  
Forbruk/blandet kjøring0,43 l/mil
CO2112g/km