TEST: VW Golf stasjonsvogn

Det finnes få stasjonsvogner i kompaktklassen, og siste generasjon VW Golf har vært ventet av mange i dette segmentet.

Femte generasjon Golf stasjonsvogn har nå vært på plass hos VW-forhandlerne siden i sommer - der den dukket opp ikke langt fra fire år etter at femte generasjon Golf ble lansert.

I mellomtiden har VW konsentrert seg om de mer tidsriktige fleksi-variantene Touran og Golf Plus. En stasjonsvogn på Golf-plattform har allikevel eksistert på markedet: Skoda Octavia.

Vis mer
Vis mer

Men her er altså en ny generasjon Golf Variant - som tyskerne i VW-konsernet har kalt stasjonsvognene siden 1500/1600-modellene på 60-tallet. Hos oss blir den bare, kledelig prosaisk, kalt "stasjonsvogn".
Det dreier seg egentlig om en stasjonsvognutgave av den Golf-baserte sedanen Jetta, en meksikanskprodusert modell som forøvrig er den mest solgte Volkswagen i USA. Man kjenner den igjen på fronten med sitt særegne grillparti med forkrommet innramming. I forhold til forrige generasjon Golf stasjonsvogn har nykommeren vokst med 16 centimeter og måler nå 456 centimeter i lengden. Det er 35 centimeter mer enn Golf kombi.

Tredje generasjon

Femte generasjon Golf - men bare tredje generasjon stasjonsvogn. Denne karosseritypen dukket nemlig ikke opp i VWs forhjulsdrevne kompaktfamilie før i 1993. Men her er altså omsider avløseren til Golf/Bora stasjonsvogn etter et par års vakuum. Dualiteten er forøvrig avskaffet - forsøket på å selge en mer eksklusiv Bora-variant viste seg å bli en flopp og det blir altså ingen Golf-stasjonsvogn parallelt med en Jetta-stasjonsvogn.

Sporty design...

Sett skrått forfra synes vi designen er vellykket. Linjene er harmoniske og fronten hentet fra Jetta/Golf GTI gir bilen det dynamisk/sportslige preget som Volkswagen har ønsket å gi den. Sett fra siden fremstår stasjonsvognen som klassisk, men harmonisk i linjeføringen, med et betydelig øket bakre overheng som passer til den massive bakre delen av stasjonsvognen. Takskinnene er standard og kompletterer det tøffe helhetsbildet.

...eller?

Vis mer


Bakenden av bilen er kontroversiell, og flere uhøytidelige avstemninger har gitt tommelen ned som resultat. Vi synes også hekken er mindre vellykket enn fronten; det er noe ufullendt eller gammeldags over den. Baklyktene begrenser seg til bakskjermene i stedet for å trekkes opp eller innover slik det vanligvis gjøres. Imidlertid blir inntrykket om enn traust, så tillitvekkende og solid - sett rett bakfra får man inntrykk av stor innlastingsbredde og dermed god lastekapasitet. Og inntrykket er riktig: Dette er en stasjonsvogn med bedre lastekapasitet enn en del mellomklassebiler.

Fra 240.000

Prismessig starter Golf stasjonsvogn på 240.000 kroner. Da får man et OK utstyrsnivå, en 1.6-liters bensinmotor og femtrinns manuell girkasse. Dyreste versjon er Sportline med 1.4 TSI-motor (turbo og kompressor) på 170 hk og 6-trinns DSG (dobbeltkløtsj-automat).

Billigste diesel er 1.9 TDI Trendline med femtrinns manuell kasse (248.000 kroner), dyreste er 2.0 TDI 140hk Sportline med DSG (312.000 kroner).

Vår testbil er midt på treet: 2.0 TDI Sportline med sekstrinns manuell girkasse. Vi starter med å kikke på motor og kjøreegenskaper.