TEST: VW Caddy Life 1.4

For de som har holdt et øye på brødbil-med-bakseter-klassen er Volkswagens nye alternativ spennende.

Den tredje seteraden er Caddy alene om å kunne levere i denne klassen. Vis mer


Den er til dels betydelig større enn konkurrenter som Renault Kangoo, Peugeot Partner og Citroen Berlingo. Den mest iøynefallende forskjellen er at Caddy kan leveres med en tredje seterad.

Life og ikke Touran

Caddy leveres i to utstyrsnivåer, og det er egentlig kun den dyreste med ekstrabetegnelsen Life som er interessant. Grunnversjonen er skrapet for utstyr, blant annet mangler den utstyr som skyvedør på venstre side, sidevinduer for passasjerene i andre rad, elektriske vinduer, elektrisk justerbare speil med varme og sidekollisjonsputer. Dette følger med utstyrnivået Life som også har litt triveligere tekstiler og mer elegant instrumentering, og prisforskjellen er rundt 8.000 kroner. Vil du i tillegg ha to ekstra seter koster det ytterligere 5.000 kroner.

Dette er ikke den mest oppsiktsvekkende prisforskjellen, det som fikk oss til å hoppe i stolen var at Caddy Plus justert for utstyrsforskjeller faktisk er dyrere enn den betydelig mer komfortable fleksibilen Touran.

Ikke den kampen

Kampen mot Touran er tapt allerede i utgangspunktet, det blir riktigere å se på Caddy Life i en klasse, en gren der Touran ikke stiller – 1,4-liter med 75 hestekrefter. Da øker prisforskjellen til billigste Touran med i overkant av 20.000 kroner som femseter, og som syvseter øker forskjellen med enda 5.000 kroner.

Det er den med størst sparepotensiale vi har testet, en Caddy Life syvseter som starter på 212.000 kroner. Bekymrer ikke utstyrforskjellene deg vil det si at forskjellen til syvseter Touran er på 55.000 kroner.

Mer om motor og kjøreegenskaper i en stor bil med liten motor.