TEST: VW Bora 1.9 TDI 150 hk

Mens det hittil i år er solgt hele 1.550 eksemplarer av Volkswagen Golf, har kun 176 nordmenn valgt Bora. Hvorfor?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Golf er blant verdens største bilkjendiser. Men når man plasserer et bagasjelokk på Golf og kaller bilen Bora, forsvinner tydeligvis magien.

Vi kan til en viss grad forstå hvorfor Bora ikke klarer å leve opp til sin berømte fetter. Sett bakfra har den lille sedanen nemlig et usedvanlig traust utseende.

Kjedelige lykter

Fronten er heller ikke noen thriller. I motsetning til Golf, som med sine avrundede lykter og lave grill byr på et lurt smil, har Bora en mer søvnig front. De firkantede lyktene er for små og grillen etter vårt syn for høy. Profileringen midt på panseret klarer ikke å forhindre at Bora også forfra inngir et inntrykk av trausthet.

Muskler under panseret

Med tanke på det ordinære utseendet, vil du bli desto mer overrasket hvis du setter deg inn i en Volkswagen Bora med helrød TDI-logo på bagasjelokket.

For med 150 hestekrefter og 320 newtonmeter under panseret, er ikke Bora lenger boring. Den er tvert i mot et usedvanlig artig bekjentskap. Den fantastiske dieselmotoren er så muskuløs at man til stadighet oppdager at man befinner seg i grenseland for hva norske fartsgrenser tillater. Og motorens fleksibilitet er rett og slett imponerende.

Les mer om den rå kraftkilden i artikkelen Motor og kjøreegenskaper.