TEST: Volvos dieselbombe: V50 D5

Vi har denne gang testet Volvo V50 D5 Summum 2007-modell, noe som gjør vår gjennomgang av V50-serien ganske så komplett. 180 dieselhester, automatgir og høyt utstyrsnivå på den ene siden, 496.000 kroner ut av konto på den andre siden. Går det opp?

Vis mer
Vis mer


Dette er den heftigste dieselversjonen og det er særlig motoriseringen som vil oppta oss her da vi har testet V50 grundig ved flere tidligere anledninger (se lenker i konklusjonskapitelet). Vi vil dermed ikke grave oss ned i detaljene angående modellen generelt, men ta for oss det spesifikke ved denne D5-versjonen, som utseendemessig har mye av stylingen til den sportslige toppmodellen T5 utstyrt med 220-hesters bensin-turbomotor, også de doble enderørene bak.

Jevnt, godt salg

Volvo V50 fortsetter å selge bra her i landet og bekrefter fjorårets nyregistreringstendens: 1.456 eksemplarer i løpet av årets ni første måneder mot 1.468 under samme periode i fjor. Imidlertid har noe overraskende den eldre og større V70 gått forbi V50 på registreringsstatistikken.

Stasjonsvogn über alles

Som kjent er V50 stasjonsvogn-utgaven av Volvo S40 på samme måte som V70 er S60 sedans mer praktiske storebror. Med registreringstallene nevnt ovenfor i mente er det interessant å notere at sedanutgavene utgjør en ørliten del av det totale salget: 330 eksemplarer av S40 så langt i år og bare 169 av S60. Dette reflekterer de generelle tendensene i det norske nybilmarkedet på samme måte som dieselandelen; det selges nå klart mer diesel enn bensin i disse modellrekkene.

En skikkelig kraftkar

Vis mer


Volvo har for så vidt hatt et bra og folkelig dieselprogram i sin minste modellserie S40 og V50. Både S40 og V50 finnes med en 1,6-liters dieselmotor med 110 hestekrefter og en toliters variant med 136 hestekrefter. To fine motorer som passer bilen bra. 1,6-literen har akkurat den kraften som er nødvendig, mens toliteren gjør bilen ganske sprek.

Testbilen denne gang er også utstyrt med dieselmotor, og ikke en hvilken som helst. V50 er blitt utstyrt med en nedtunet versjon av 2,4-literen med 185 hestekrefter og 400 newtonmeter som finnes i XC90. Her yter den mer beskjedne 180 hester og 350 newtonmeter. V50 D5 koster fra 459.000 kroner. Vi disponerte den meget velutstyrte Summum-versjonen som koster 496.000 kroner i utgangspunktet. Med ekstrautstyr som navigasjon og perlemorlakk i tillegg, bikker man altså lett halvmillionen. Er ikke det litt drøyt for en relativt liten stasjonsvogn bygget over samme lest som en Ford Focus og en Mazda 3? Vel, det skal vi komme tilbake til. Men la oss i mellomtiden stifte nærmere bekjentskap med den råsterke kraftkilden i V50 D5. Motor og kjøreegenskaper kan du lese om her.