TEST: Volvo XC90 V8

Motoren gjør seg godt i XC90, men er ikke utviklet av Volvo selv. Det er Yamaha, mest kjent for båt- og motorsykkelmotorer, som har utviklet den kompakte V8-eren. Og kompakt må det være for her også sitter motoren på tvers.


Selv om SUV med V8-motor ikke er det det selges mest av her hjemme, vil vi nok se et knippe av denne bilen likevel. XC90 er den store SUV-en det selges desidert mest av. Snaue 400 biler ble nyregistrert i Norge i fjor og hittil i år har det allerede rullet ut 190 XC90. Av de modellene vi anser som premiumbiler er det bare BMW X3 som holder følge. I fjor ble det solgt rett over 500 X3 og i år har 234 X3 funnet veien til et eller annet fancy nabolag. De høye tallene skyldes at X3 starter mye lavere i pris.

Forbedringer

Volvo vil på grunn av kollisjonssikkerheten ha motorene montert på tvers. Det har gått greit med D5 og 2.5 T som begge har femtrinns girkasser. Modellen som heter T6 har bra med krefter, 272 hestekrefter, fra en 2,9 liters rekkesekser med to turboladere, men denne motoren er dessverre kun utstyrt med en firetrinns girkasse. Det dreper litt av kjøregleden denne motoren kunne har bidratt med. I testbilen med V8-motor har Volvo endelig fått på plass en girkasse som er på høyde med konkurrentenes. XC90 V8 er nemlig utstyrt med en sekstrinns girkasse. Dette er viktig for å henge med i denne samlingen med modeller hvor produsentene ikke sparer på noe for å være best i klassen.

Hvis vi ser litt bort fra dette med terrengegenskaper vil XC90 V8 måtte finne seg i å bli sammenlignet med Mercedes ML500, BMW X5 4.4, Porsche Cayenne S, Volkswagen Touareg 4.2 og Range Rover Sport 4.4.

Her kan du lese mer om kjøreturen i denne svært komfortable landeveisslukeren.