TEST: Volvo XC90 Sport

Volvo XC90 selger oppsiktsvekkende godt her i landet. Vi har denne gangen testet varianten XC90 Sport, for å ta rede på om den lever opp til det ambisiøse navnet.

Volvo XC90 har mange sterke sider. Blant annet kan den skilte med syv sitteplasser og et uvanlig stort bagasjerom. XC90 kan også lokke med firehjulsdrift, høy bakkeklaring og dieselmotor (D5) kombinert med automatgir.

Høy komfort, god støyisolering, gode og ergonomiske løsninger og en generell høy kvalitetsopplevelse er også blant bilens kjennetegn. I manges øyne har bilen i tillegg et vellykket design og et mindre brautende ytre enn av sine konkurrenter.

Det faktum at bilen faktisk er en Volvo - som i årenes løp har opparbeidet seg høy troverdighet når det kommer til sikkerhet - har sannsynligvis også vært en medvirkende årsak bak XC90s suksess. Bilens aller viktigste våpen er nok imidlertid at den fremstår som prisgunstig sammenlignet med mange av de tyske premium-SUVene.

Avgiftsmotivert salgsboom

Vis mer
Vis mer


Så populær er XC90 her i landet, at den i fjor ble landets 14. mest solgte bilmodell. Og det til tross for at vi her snakker om en bil som i praksis har en innstegspris på rundt 700.000 kroner. Mens det i 2005 ble solgt 673 eksemplarer, klarte landets Volvo-forhandlere i 2006 å skaffe kunder til 1.982 stykker.

Nå skal det riktignok understrekes at det voldsomme XC90-salget i 2006 til en viss grad var avgiftsrelatert. Volvo gjorde ingen hemmelighet av det faktum at XC90 ville bli dyrere i sammenheng med innføringen av det nye bilavgiftssystemet 1. januar 2007

Utløsende faktor

Likevel tror vi ikke at avgiftsomleggingen alene kan forklare det voldsomme XC90-løftet. Tross alt var prisstigningen begrenset til mellom 29.000 og 64.000 kroner avhengig av modellvariant (mellom 4,4 og 8,9 prosent). Den rimeligste og mest populære varianten - XC90 D5 med syv seter - steg kun med 29.000 kroner fra 664.000 til 693.000 kroner.

Faktum er nok at veldig mange nordmenn lenge hadde drømt og eller planlagt et XC90-kjøp - og at den varslede avgiftsomleggingen var den utløsende faktor for faktisk å oppsøke Volvo-forhandleren. Den kjensgjerning at 2006 var nok et økonomisk oppgangsår, er selvsagt også av stor betydning når vi forsøker å analysere så høye salgstall for en såpass kostbar bilmodell.

Svak motorisering

Vis mer


I tillegg har det nok også hatt betydning at Volvo XC90 de siste to årene har blitt en stadig bedre og mer attraktiv bil. Da XC90 ble introdusert våren 2003 hadde den en relativt svak dieselmotor. D5-motoren produserte kun 163 hestekrefter og 340 Nm, noe som ga beskjedne ytelser når den befant seg under panseret i en bil med egenvekt på rundt 2,1 tonn. Ikke minst i eksemplarene der motoren ble koblet sammen med en femtrinns automatgirkasse.

185 hestekrefter

Sommeren 2005 ble imidlertid D5-motoren oppgradert, noe som blant annet resulterte i 185 hestekrefter og 400 newtonmeter. Samtidig ble den Haldex-baserte firehjulsdriften forbedret og omlag fem prosent av kreftene kontinuerlig overført til bakhjulene. Senere samme år fikk XC90 D5 en mer moderne og effektiv sekstrinns automatgirkasse.

Ansiktsløftning i 2006

Vis mer


Så, på forsommeren 2006, fikk XC90 sin ansiktsløftning. Ansiktsløftningen inkluderte blant annet en mer rundhåndet bruk av lakksprøyten. XC90 fikk lakkerte hjulbuer, dørlister, dørhåndtak og sidespeil og en større del av støtfangerne ble sprayet i bilens farve. Sideblinklysene ble integrert i sidespeilene og baklykt-innmaten omorganisert. Frontfangeren fikk ny design og også bakparten fikk skliplate.

I sammenheng med ansiktsløftningen introduserte Volvo også nytt ekstrautstyr som svingbare frontlykter, ryggekamera, blindsone-assistanse (BLIS), harddiskbasert navigasjon og høykvalitetsskinn. Blinklys-hendlene fikk treblinkfunksjon og kundene fikk mulighet til å velge blant flere interiørfarve-kombinasjoner, lakkfarver og felger.

Lite kjøreglede

XC90 har fått mye skryt - også her på DinSide Motor. En innvending som stadig har gått igjen, har imidlertid vært at XC90 etter manges syn er i overkant myk og komfortabel, noe som har gått på bekostning av kjøregleden. Bilen har rett og slett manglet antydning til sportslige kjøreegenskaper. Dette er nok bakgrunnen for at Volvo høsten 2006 introduserte XC90 Sport - bilen vi i dag har testet.

XC90 Sport

Vis mer


Sport-utgaven er ifølge Volvo utrustet med stivere dempere og kraftigere stabilisatorstag enn de ordinære utgavene, hastighetsavhengig og "sportskalibrert" servostyring samt 19-toms felger. Bilen har også fått en del designmessige særegenheter, som for eksempel sportsseter og sportsratt. I tillegg kommer egne instrumenter, matter og en egen girspak-kule.

Utvendig kjennetegnes bilen blant annet ved mer utstrakt bruk av sølvfarve i fronten, kanal-lister i rustfritt stål og forkrommede enderør. XC90 Sport er også et eget utstyrsnivå, på linje med Kinetic-, Momentum- og Summum-nivåene og koster 45.000 kroner mer enn grunnutgaven Kinetic. Det betyr at XC90 D5 med syv seter og automatgir, dagens testbil, koster 788.000 kroner. Vi skal komme tilbake til priser og utstyrsnivåer etter hvert, men først skal vi forsøke å finne ut om bilen lever opp til sin Sport-betegnelse. Les mer om motor og kjøreegenskaper her.