TEST: Volvo XC90 - sterkere dieselmotor

XC90 skal klare seg med dette ene dieselalternativet mens konkurrentene i SUV-klassen kan tilby opptil tre motoralternativer.

Vis mer
Vis mer


Og derfor er XC90 avhengig av at motoren duger, og det gjør den. XC90 med dieselmotor oppleves ikke som spesielt sprek, og effektøkningen var klart mer merkbar i lillebror XC70. Allikevel duger motoren fordi den er sterk, og den er relativt kultivert i forhold til flere av konkurrentene.

Opp 22 hestekrefter

Forrige XC90 D5 vi testet hadde en motor som leverte 163 hestekrefter og 340 Nm. Nå er det 185 hestekrefter og 400 Nm som gjelder, og den største forskjellen gjør økningen i dreiemoment. 400 Nm fra 2.000 o/min er krefter nok til at det aller meste av kjøringen foregår i et behagelig turtallsområde.

Ny automatgirkasse samt en litt annen motorkarakterstikk gjør også en forskjell, og som vi etter hvert skal komme tilbake til - systemet for firehjulsdrift har fått en kraftig forbedring.

Ansiktsløftning rundt hjørnet

Forbedringen av motorstyrke, automatgir og firehjulsdrift er store nok til at de bør være med i vurderingen hvis valget står mellom en brukt og en ny XC90. De er imidlertid ikke store nok til at vi ville oppgradert hvis vi hadde en eldre utgave. Oppgradert ville vi kanskje gjort senere denne våren når XC90 dukker opp både med de ovennevnte forbedringene og en ansiktsløftning.

Blindsonevarsler

Etter hvert har det dessverre nesten blitt like vanlig å kjøre forbi på høyre- som på venstresiden på store motorveier, og det er klart med på å skape farlige situasjoner. Ved hjelp av to kameraer festet under sidespeilene, og varsellamper dørkarmen, har Volvo fått til en løsning som er til god hjelp ved blindsoner.

Vis mer


Systemet oppleves som enkelt. Er noen i ferd med å snike seg innpå deg bakfra tennes varsellampen. Varsellampen lyser også når du har noen i blindsonen når du selv kjører forbi. Lampene lyser ikke for motgående trafikk, og heller ikke hvis bilen som kommer inn i blindsonen kjører over 70 km/t fortere enn deg. BLIS (Blind Spot Information System) er ekstrautstyr til 5.700 kroner, og er tilgjengelig i flere forskjellige Volvo-modeller.

Videre skal vi konsentrere oss den oppgraderte motoren og kjøreegenskapene.