TEST: Volvo XC70 D5

Volvo XC70 befinner seg i skjæringspunktet mellom de tradisjonelle stasjonsvognene og de stadig mer populære SUVene. Nå har den høye stasjonsvognen fått en liten ansiktsløfting.


XC70, som kom på banen i 2000, var i tre år Volvos eneste alternativ til den som var opptatt av god fremkommelighet utenfor allfarvei. I 2003 havnet imidlertid XC70 i skyggen av en større, høyere, tøffere og mer tidsriktig bil - XC90. I motsetning til XC70 er XC90 en fullverdig SUV, og utfordrer biler som BMW X5 og Mercedes-Benz ML.

Forsiktige endringer

S60, V70 og XC70 har nå vært på markedet i drøye fire år, og det var derfor naturlig at de tre nære familiemedlemmene nå fikk en ansiktsløfting. Volvo har imidlertid valgt å gå forsiktig frem, og endringene er subtile. For XC70s vedkommende er det først og fremst den nye sølvfarvede plasten man legger merke til. Plasten omkranser det nedre luftinntaket i front og kommer til syne igjen midt på bakre støtfanger.

Sidemarkeringslys


Virkelige kjennere vil også legge merke til at oransje sidemarkeringslys har sneket seg inn under frontlyktglassene. Sistnevnte, som forøvrig, er i plast, har også blitt mer gjennomsiktige. Samtidig er de små frontlyktviskerne erstattet med spylerdyser og den ene av de tre horisontale grillspilene fjernet.

Også de innvendige endringene, som vi kommer tilbake til senere, er forsiktige.

Nye oppfinnelser


Samtidig med ansiktsløftingen, lanserer Volvo noen interessante nyheter. Blant annet kan XC70 nå leveres med vannavstøtende glass i siderutene og sidespeilene. Dette skal gi bedre sikt i regnvær. BLIS, eller blindsone-kontroll som vi har valgt å kalle det (utførlig forklart i denne artikkelen), er nå tilgjengelig som ekstrautstyr og det er nå mulig å koble ut kollisjonsputen i det fremre passasjersetet.

Elektronisk styrte støtdempere

Den kanskje aller mest interessante nyheten, i hvert fall når vi snakker om XC70, er imidlertid de elektronisk styrte støtdemperne, som Volvo har valgt å kalle Four C (Continuously Controlled Chassis Consept). Les mer om Four C her og hvordan teknologien påvirker kjøreegenskapene her.