TEST: Volvo XC70 D5 - oppgradert og sprekere

Volvo topper dieselprogrammet med en ny versjon av sin 2,4-liters rekkefemmer, og resultatet i XC70 er en morsommere bil med mer kjøreglede.


Det er ikke store forandringer det er snakk opp, i overkant av 20 hestekrefter og enda litt mer med hensyn til dreiemoment, men det er nok til økt kjøreglede. Og det er nesten like mye responsen som toppeffekten som sørger for at XC70 oppleves som en morsommere bil etter effektøkningen.

Ansiktsløftning i fjor

Fjorårets ansiktsløftning ga XC70 en grill med større maskevidde og markerte beskyttelsesplater i grått under front- og bakfanger. Også lyktene fikk en oppgradering med klart glass, og dessverre forsvant viskerne til fordel for høytrykksdyser på frontlyktene.

Aktive dempere dukket også opp i fjor, og forrige gang vi kjørte med det Volvo kaller Four C (Continuously Controlled Chassis Consept) på XC70 var vi litt skuffet i forhold til erfaringene vi hadde med systemet på andre Volvo-modeller. Denne gangen virket systemet mer distinkt.

Bedre firehjulsdrift


Også etter at Volvo gikk over til elektronisk styrt firehjulsdrift har utviklingen gått fremover, og den versjonen som sitter i XC70 nå er blitt riktig bra. Bilen føles firehjulsdrevet selv om kreftene i hovedsak forsynes forhjulene under vanlig kjøring.

Vi har testet flere versjoner av XC70, nå skal vi konsentrere oss om motor og kjøreegenskaper i versjonen med 185 dieselhestekrefter.