VOLVO XC60 er fornyet på flere punkter, og er klar for neste fase i livet.  Foto: Jamieson Pothecary
VOLVO XC60 er fornyet på flere punkter, og er klar for neste fase i livet. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

TEST: Volvo XC60 D4

En ansiktsløfting er det eldste trikset i boka, men er det nok til å overbevise kjøperne? Av: Jamieson Pothecary

Når en bilmodell drar på årene, legges den inn på kosmetisk avdeling for å jevne ut rynker. Noen ganger drypper det på med litt ny teknologi i tillegg, som en forsmak på hva som kan forventes i neste generasjon.

I gamle dager bestod slike midtlivsendringer kun av en pyntestripe og navneendring, som eksempelvis VW Golf «Pink Floyd». I dag kreves det tøffere tiltak.

Slik opprettholdes salget, og livsløpet forlenges.

Vellykket operasjon

Utvendig er XC60 blitt en litt sintere pojke. Frontfangeren har fått vertikale LED-kjørelys plassert bredt fra hverandre. Emblemet i grillen er større, og radaren - som styrer Active Safety-systemet og adaptiv cruisekontroll, er blitt mindre fremtredende.

Lest alt om kollisjonstester

Volvo har fulgt trendene fra konkurrentene som Audi og BMW, og gitt bilen et mer bestemt og agressivt utseende.

Se flere bilder av nye XC60:

Volvo XC60: Komfortabel og luksuriøs. Foto: KNUT MOBERG
VOLVO XC60 er fornyet på flere punkter, og er klar for neste fase i livet. Foto: Jamieson Pothecary
VOLVO XC60


Co-pilot

Volvo kan komfort. Setene er gode for selv lange turer uten å bli nummen i skinka. Testbilen er nedlesset med like mye snacks som en godtebutikk. I tillegg til skinnpakke er den utstyrt med Driver-support-pakke (bla. kollisjonsvarsler, avstandskontroll, blindsonevarlser etc.). Tradisjonen tro lager Volvo det som av mange anses som markedets sikreste biler, som Volvo XC90, som nylig bestod kollisjonstestene med glans.

Volvo er blant de ivrigste til i ettertid å analysere ulykker der bilene deres har vært involvert. Jeg innrømmer at jeg ofte skrur av alle elektroniske hjelpemidler. Vi spiller ikke alltid på lag, og de har for eksempel en annen oppfatning enn meg av hva som er farefulle situasjoner. Men lyset går opp for meg på denne turen.

Tur-retur Svinesund er en døll kjøretur. Det er utrolig fort gjort å la tankene vandre. Da er det godt med utstyr som dette som en forsikring for en sliten familiefar med verdifull last.

Fin balanse

På veien innbyr ikke XC60 til de med store sportslige preferanser, men presser du den litt blir du overrasket over hvor lite SUV-aktig den er. Understyring og elektroniske hjelpemidler kommer selvsagt til slutt, men senere og i mindre grad enn forventet.

Volvo har funnet krysningspunktet mellom komfort og gode kjøregenskaper, slik at medpassasjerene ikke klager, ungene ikke spyr, og sjåføren ikke kjeder seg bak rattet.

D4-motoren er behagelig, men de 163 hestene er ikke veldig spenstige. 0-100 km/t skjer på 10,9 sekunder. Det er bak konkurrentene. Litt skyldes selvsagt den treige automatkassen. Vi ser fram til at den blir avløst av ny åttetrinns kasse neste år. Ny firesylindret dieselmotor er også på vei.

Så hva mener vi?

Er en aldrende svenske med et ansiktsløft fortsatt noe å satse på? Med en pris på 727.500 kroner er den ikke det rimeligste tilbudet fra våre prisbevisste naboer. Vår testbil hadde rkitignok ekstrautstyr for hele 176.600 kroner.

Likevel: Det må en god del harryturer til for å forsvare et slikt beløp.

Men hvis du først må, har du i det minste sikret deg en solid og trygg familie-SUV. Takket være oppgraderingene trenger du ikke være flau over å ta den med hjem. Oppdateringen gjør bilen levende i flere år til, helt inntil en ny generasjon XC60 står klar.

Volvo XC60 D4 Summum
  
  
Motor:R5, 20V
Slagvolum:2,4 liter
Effekt @ o/min:163 hk @ 4.000
Dreiemoment @ o/min:420 Nm @ 1.500
0-100km/t:10,9 sek.
Toppfart:190 km/t
Forbruk:0,63 l/mil
CO2-utslipp:169 g/km
Vekt:1.717 kg
L / B / H (cm.):464 / 189 / 171
Bagasjerom:490 / 1.450 liter
Pris D4 Summum:Fra 558.200 kroner
PrisD4 Summum testbil:727. 500 kroner



.