TEST: Volvo XC60 - den rimeligste utgaven

Volvos andre SUV - nye XC60 - er blant Volvos mest vellykkede modeller.

Er du blant de mange som har drømt om å bli eier av en Volvo XC90 - men som fant ut at bilen ble altfor dyr? Vel, da er du sikkert spent på den nye lillebroren, XC60. Hvis du hadde håp om at XC60 skulle bli billig, er det imidlertid stor fare for at du blir skuffet. Den rimeligste XC60-utgaven - 2.4D - starter nemlig på 514.000 kroner. Med litt utstyr, vinterdekk og frakt- og leveringsomkostninger skal du være særdeles heldig om du i praksis kommer under 550.000 kroner.

D5: Fra 555.000 kr

Neste trinn på stigen - XC60 D5 - starter på 555.000 kroner. Denne XC60-varianten har samme motor som storebror XC90 D5 (185 hk, 400 Nm), som starter på 694.000 kroner. Det betyr at prisforskjellen mellom de to Volvo-SUVene faktisk er begrenset til moderate 139.000 kroner.

Ren femseter

Vis mer
«Når man stiger inn i bilen oppdager man at XC60 på typisk Volvo-vis er smartere, mer praktisk og mer ergonomisk enn de fleste andre biler.»
Vis mer


Hva er så forskjellen mellom de to Volvoene? Vel, for det første er XC60 en noe mindre bil. XC60 er nemlig rundt 463 centimeter lang, 189 centimeter bred og 171 centimeter høy. Det betyr at den er snaue 18 centimeter kortere, 2 centimeter smalere og 7 centimeter lavere enn storebror. XC90 kan om ønskelig også leveres som syvseter, i motsetning til lillebror, som er en ren femseter.

Mer dynamisk

Også designmessig er de to bilene ganske ulike. XC60 fremstår rett og slett som en mer moderne og tidsriktig bil. Blant annet er den mindre kantete og bærer generelt preg av en mer dynamisk, spenstig og dristig linjeføring. De kule diodebaserte kjøre- og baklysene sørger for at XC60 i større grad enn XC90 vil vekke oppmerksomhet i bybildet.

Skjønnhet først

Stilfullt utseende har imidlertid en tendens til å gå på bekostning av det praktiske - så også her. XC60 blir derfor en noe mindre brukervennlig bil enn storebror. XC90 har for eksempel en nedre vinduslinje som ligger nærmest horisontalt fra A- til D-stolpe. Resultatet er store vindusflater som slipper inn mye lys samt lave vinduskarmer til glede for barn i baksetene. XC60-linjen derimot, stiger raskt, noe som gir mindre vindusflater og høyere vinduskarmer.

XC90 har også større og mer praktisk utformede bakdør-åpninger og tradisjonelle, mer lettbrukte takskinner. XC90 har også, i motsetning til XC60 - sort plastbeskyttelse langs randen av hjulbuene.

Designavdelingen har også fått gjennomslag for en skarpere, nesten kombiaktig bakpart, noe som begrenser takhøyden i bakre del av lasterommet.

Praktisk og sikker

Vis mer


Selv om de praktiske aspektene har måttet lide litt for den utvendige skjønnheten, betyr ikke det at XC60 er et upraktisk kjøretøy. Når man stiger inn i bilen oppdager man at XC60 på typisk Volvo-vis er smartere, mer praktisk og mer ergonomisk enn de fleste andre biler. Det er også åpenbart at Volvo fortsatt har meget høyt fokus på sikkerhet, noe vi skal vi komme tilbake til i plass og komfortkapittelet. Men først tar vi oss en tur ut på veien.

Relaterte artikler:

  • VIDEO: Volvo City Safety