TEST: Volvo XC 70 D5 AWD

De lett hevede stasjonsvognene er en av svært få klasser som ikke har eksplodert i et hav av modeller. Volvo er en av tre som kjemper om få kunder i dette smale segmentet.


Det finnes nemlig to biler til og det er Subaru Outback og Audi Allroad. Subaru Outback finnes med to bensinmotorer med henholdsvis 156 og 209 hestekrefter. Den minste er for svak og den største koster for mye. Audi Allroad kan skaffes med en sterk dieselmotor, men faller fullstendig i gjennom prismessig. XC 70 med dieselmotor og automatgir starter på 508.900 kroner. Audi Allroad 2.5 TDI med 17 hestekrefter mer enn i Volvoen og luftfjæring i tillegg koster den nette sum av - hold deg fast - 672.200 kroner. Er en sylinder og ett knippe hestekrefter verdt 163.300! Nei, vi synes ikke det.

Audi burde kanskje tenke på en tilsvarende hestekur som Volvo har vært i gjennom. Besparelsen ved å kjøpe en Allroad 2.5 TDI Tiptronic på ”Svinesund” er omtrent 90.000 kroner med dagens kronekurs, vel og merke uten justering for utstyrsforskjeller.

Fin pris

Etter mye slag og spark fra oss har Volvo endelig innsett at det måtte gjøres noe med handelslekkasjen til Sverige. Flere i bilbransjen tror media er i mot at de skal tjene penger som importører, men det er ikke sant. Vi mener derimot at det ikke bør være slik at man må reise til et annet land for å gjøre et bilkjøp det er mulig å leve med. Det har i hvert fall Volvo nå skjønt og det er bra. XC 70 er en av de bilene som er satt ned mye i pris, noe som har resultert i at bilen er oppnåelig for enda noen til.

Økonomien er på plass. Mer om en komfortabel tur med gedigen bil finner du her.