TEST: Volvo V70 på billigsalg

Tidligere testede V70 D5 og T6 er fine biler. Men de er dyre. Nå har vi kjørt den billigste og mest avgiftsgunstige utgaven.

«...som et supplement til de andre V70-utgavene har den funnet en ledig plass i modellrekken.»


Volvo V70 har hittil aldri vært levert med firesylindret motor. Men med dagens relativt ferske generasjon har det blitt en endring på det. To 2,0-litere fra Fords sortiment er nå på plass, en dieseldrevet og en E85-kompatibel Flexifuel-variant. Sistnevnte yter 145 hester og 190 newtonmeter. Spesielt dreiemomentet er ikke egnet til å skremme noen i en bil på over halvannet tonn.

Vis mer

TEST: Volvo V70 på billigsalg

  1. Store bilder
  2. Spesifikasjoner


Dieselvarianten har heller ikke spesielt imponerende ytelser på papiret. Holder beskjedne 136 hestekrefter og 320 newtonmeter når egenvekt ligger rett i underkant av 1,6 tonn? Svaret får du litt lenger ned i teksten.

Se store bilder

Millionbil

For vi skal dvele litt til ved Volvos motorisering av nye V70 først. For med Volvos uttalte premiumsatsning forventes det litt fra kraftkildene. Den definitive toppmodellen heter T6 og har hele 285 hestekrefter og 400 newtonmeter og dessuten firehjulsdrift. Denne bilen publiserte vi en test av litt tidligere i vinter. Det største problemet med denne er at prisen ligger faretruende nær millionen. Da er dieselkongen D5 litt bedre med en startpris rett over halvmillionen.

Fra 394.000

Vis mer



Enda billigere er en litt svakere variant av denne dieselfemmeren, med navnet 2.4 D. Men virkelig interessant fra et prismessig perspektiv blir V70 først og fremst med 2,0 D, motoren vi har testet nå. Den koster fra 394.000 kroner.

Sjekk hva bilen din er verdt

Audi, Mercedes og BMW

Selv om ytelsene er beskjedne i premiumsammenheng, er ikke Volvo helt alene i klassen. Audi A6 kan også fåes med en lignende motorisering, nemlig en 2,0-liters dieselmotor med 140 hestekrefter og 320 newtonmeter. Den koster fra 464.000 kroner som stasjonsvogn og med partikkelfilter, som den merkelig nok også kan leveres uten til en litt lavere pris. Også Mercedes-Benz E-klasse har en liten innstegsmotor i form av en 2,1-liter på 136 hester. Prisen er imidlertid solid og begynner på 544.000. BMW 5-serie er kraftigst i denne gjengen med 163 hester og en startpris på 485.000 kroner.

Tilstrekkelig

Vis mer


Men nå over til dagens testobjekt. Er 2,0-literen sterk nok for V70. Tja, er vårt svar. Akselerasjonsegenskapene vil i utgangspunktet tilfredsstille den jevne nybilkjøpers krav. Ja, faktisk lot vi oss overraske over hvor fint denne motoren trekker i en såpass tung bil. Fra litt under 2.000 omdreininger er det kraft nok til å trykke deg passelig inn i seteryggen i de fleste gir. Også med litt last har denne motoren egentlig det du strengt tatt trenger av krefter selv om vi selvsagt ikke snakker om noe nevneverdig overskudd.

Lettkjørt

Positivt er det også at effektutviklingen er jevn og verdig en moderne dieselmotor, selv om spruten på høye turtall ikke er all verden. Også helt fra bunn er det greit med krefter slik at det ikke er alt for lett å kvele denne motoren. Den lettdoserte kløtsjen bidrar til det.

Den største svakheten

Vis mer


Men, og det er et men, om motoren har nok krefter til å frakte deg og familien rundt, har den også en irriterende tendens til å vibrere relativt kraftig under drøyt 1.500 omdreininger ved moderat og tung belastning.

Støy

Det resulterer i et lavfrekvent støybilde som gir gjenlyd i hele kupeen. Ved kjøring i stigende terreng er dette ganske irriterende. Løsningen blir å holde turtallet et stykke over 1.500 omdreininger når du trenger litt mer krefter enn til å trille på flatene i jevnt fart. Og det gjør at girspaken må brukes flittig.

Bra girkasse

Vis mer


Da er det godt for Volvo at girskiftene er glir forbilledlig lett og presist. Seks trinn er også heldigvis tilgjengelig, og dette er en girkasse som fint hadde fortjent å sitte selv i topputgavene til Volvo, både komfortmessig og når det kommer til litt sportslig og aktiv kjøring. Utvekslingen er relativt høy og innrettet mot rolig langkjøring. Sjettegiret er forbeholdt rene motorveietapper og femtegiret passer best for norske landeveier.

Ikke automat

Automatgir er ikke tilgjengelig til denne motoren og det er kanskje like greit, ettersom Volvos automatkasser ikke er blant markedets mest effektive og således ville økt prisen uhensiktsmessig mye. Også med tanke på de begrensede kraftressursene er det nok greit at det her er mekanisk forbindelse mellom motoren og fremhjulene.

11,1

Vis mer
Vis mer


0-100 går for øvrig på 11,1 sekunder og toppfarten ligger på 200 jevnt. Forbruket er oppgitt til 0,6 liter per mil med 157 tilhørende CO2-gram per kilometer.

0-100-tiden er langt fra imponerende i premiumsegmentet, men sammenlignet med mer folkelige biler er ikke 11,1 sekunder så ille, og det er også en tid som føles noenlunde realistisk. Dermed er V70 rask nok for de fleste, men for å være en premiumbil, er dette naturligvis ikke all verden.

Gangkultur

Heller ikke motorens lydbilde smaker spesielt eksklusivt, men her skiller V70 seg mindre fra de nevnte tyske konkurrentene med dieselfirerer. I likhet med i Audi A6, er det relativt stille innvendig selv om man lett hører hva slags dieselmotor det er snakk om fra utsiden. Totalt sett er nok likevel V70s motor hakket mer kultivert enn A6’ kraftkilde. Relativt lite vibrasjoner slipper inn i kupeen på tomgang, men både i kløtsj og ratt er det mulig å kjenne knakkingen.

Komfortinnrettet

Et par linjer om kjøreegenskapene tar vi oss også plass til, selv om disse er behørig omtalt i tidligere tester. V70 er fortsatt en komfortabel og relativt usportslig bil. Fjæringsoppsettet er mykt og godt egnet for rolig landeveiskjøring. Ved skarpe ujevnheter blir det imidlertid litt slamring fra de 17 tommer store hjulene som satt på vår testbil. Heller ikke selve hjulopphenget jobber helt lydløst, noe som var med på å dra ned den ellers fine totalkomforten.

Vis mer


Balansen i bilen er i utgangspunktet relativt understyrt, men ved provokasjon er det ofte bakhjulene som må gi slipp på grepet først. Styringen er i likhet med chassiset optimert for komfort og tilbyr således relativt dårlig med tilbakemeldinger om hva forhjulene driver med. Bremseegenskapene er trygge og gode.

Funnet sin plass

Så er denne motoren et godt valg i V70? Uten å ha kjørt den bensin/E85-drevne 2,0-literen, tør vi likevel slå fast at dette er motoren for deg som vil ha en billigst mulig V70. Den gir ingen utpreget premiumfølelse, men fungerer greit til transportvirksomhet for de som ikke akselererer for moro skyld. Når den i tillegg er over 50.000 kroner billigere enn 2,4 D, er den et reelt alternativ selv om nevnte femsylindrede motor selvsagt gjør V70 til en mer komplett og komfortabel bil med sine 163 hestekrefter og 340 newtonmeter. Sånn sett har 2,0-literen legitimert sin plass i modellsortimentet. Men noen uforbeholden anbefaling fra vår side blir den likevel ikke, ettersom den også har sine svakheter.

Mot Audi A6 Avant 2.0 TDI

Vis mer


Sammenligner vi med konkurrenten A6 2.0 TDI, står V70 seg greit nok, mye takket være en lavere pris. A6 koster i utgangspunktet nesten 40.000 kroner mer, og også som velutstyrt Momentum-utgave, er V70 billigere enn den rimeligste A6-versjonen. Forskjellene i ytelser er små, men i margin Audi som bruker et drøyt halvsekund mindre fra 0-100. Den i utgangspunktet støyende motoren er rimelig godt lydisolert i A6 og byr sånn sett ikke på noen voldsom ulempe.

I det store og det hele er disse bilene relativt like, og jevne, men Audi er i våre øyne en noe bedre totalpakke, først og fremst på grunn av bakseteplass, kjøreglede og enda litt bedre kvalitetsfølelse. Volvos sterke sider er komfort, pris og en noe mer kultivert motor.

BMW 520dT

Vis mer


Ser vi på de bakhjulsdrevne konkurrentene fra Mercedes og BMW, blir prisspranget relativt stort. BMWs 520d koster med sine 163 hestekrefter 485.000 kroner, da uten noe særlig utstyr å snakke om. Fra et rent økonomisk perspektiv, er dette altså neppe et alternativ for deg som ser etter billig og stor premiumbil. Men som nettopp det, er BMWs alternativ bedre, ikke minst på grunn av motoren som jo har 27 hestekrefter ekstra. Slikt koster i Norge.

Mercedes-Benz E 200 CDI T

Også Mercedes faller ut på grunn av pris. En E 200 CDI T med like mange hester som vår testbil begynner på hele 544.000 kroner. Det er 150.000 kroner mer enn V70 og så mye bedre er E-klasse ikke.

Folkebilene

Vis mer


Det kan for øvrig være greit å nevne at ikke-premiumbiler som Ford Mondeo og Volkswagen Passat koster mellom 340.000 og 350.000 med tilsvarende motorisering og greit utstyrsnivå, altså en god del mindre enn V70. Disse har i tillegg noe bedre ytelser. også V70s erkekonkurrent de siste 10 årene, Saab 9-5, har et noe bedre forhold mellom pris og ytelser, men 9-5 er i våre øyne ikke på høyde med V70 ellers.

Konklusjon

Alt i alt faller billigste V70 inn i en litt merkelig nisje, premiumbil med folkemotor til et-sted-midt-i-mellom-pris. Men som et supplement til de andre V70-utgavene, har den funnet en ledig plass i modellrekken.

  • Spesifikasjoner finner du her.
  • Store bilder ser du her.
  • Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder