TEST: Volvo V70 D5

Nye V70 er en gjennomtenkt og fin bil. Vi har testet den med den kraftigste dieselmotoren og høyeste utstyrsnivå. Konkurransedyktig?

Volvo fornekter seg definitivt ikke med nye V70. Helt siden Duett på 1950-tallet har Volvo sørget for alltid å ha en praktisk nytte-utgave av sine personbiler på programmet, men med tydelig personbilpreg; altså ingen varebil men en stasjonsvogn - eller herregårdsvogn som de har foretrukket å kalle det.

En imponerende kontinuitet preger utviklingen fra Duett til Amazon, via 140- og 240-seriene til 740/760 og 940/960. Så kom 850 som etterhvert ble til V70. Og her er altså tredje generasjon V70.

Se store bilder

Denne testen følger testen av XC70 som nylig ble publisert. Disse bilene har mye til felles, deriblant de vesentligste delene av karosseriet samt motor/drivlinje. Det vil derfor bli noe repetitivt angående disse områdene, men for å unngå at det blir overdrevet er ikke alle detaljer tatt med. Vi anbefaler derfor at de som er opptatt av å få med seg alle detaljer også leser XC70-testen (Lenke nederst på siden).

Større

Vis mer
Vis mer


Forrige V70 var på en måte stasjonsvognutgaven av mellomklassebilen S60. Nykommeren på sin side er nye S80 som stasjonsvogn, altså en størrelse over. Bilen er blitt 11 cm lengre og måler nå 482 cm. Bredden er 186 cm (+6 cm) og bilen er 154 centimeter høy. Sporvidde og akselavstand har også økt og bilen er betydelig tyngre enn sin forgjenger - i gjennomsnitt hele 150 kilo. Denne bilen har samme basis som S80, som nevnt, hvilket betyr at den også er i slekt med nye Ford Mondeo, Ford S-Max og Galaxy samt med den fjernere konsernslektningen Land Rover Freelander.

Konservativ design

Designmessig har Volvo vært konservative - de har nok ønsket en lett gjenkjennelig Volvo-stasjonsvogn samtidig som linjeføringen er blitt forsiktig modernisert. I takt med tiden har man også "bygget i høyden" i større grad enn tidligere. Fronten har fått litt mer personlighet med et oppsyn som virker mer seriøst - på grensen til strengt, enn aggressivt. Silhuetten fra siden er meget klassisk, men vi har litt problemer med hekken hvor vi synes det er litt for mye konflikt mellom linjene. Men at bilen har sin egne personlighet og vil bli gjenkjennelig som en Volvo er det ingen tvil om.

Sterke saker

I første omgang ble nye V70 lansert med sterke motorer, anført av den turbomatede treliters rekkesekseren i V70 T6 AWD (firehjulsdrift) og sine 285 hestekrefter. Denne har selskap av en 3,2-litersvariant av samme motor men uten turbo. Den skilter med 238 hestekrefter. V70 har også sin egen versjon av en 2,5 liter stor femsylindret motor som brukes i flere andre modeller, også hos Ford. Her er effekten satt til 200 hestekrefter.

Ved siden av disse bensinmotorene har Volvo i første omgang begrenset seg til to dieselversjoner (en tredje, 2.0 D på 136 hk er like om hjørnet - se konklusjonen), der 2,4-literen i grunnversjon V70 2.4 D yter 163 hestekrefter og 340 newtonmeter mens den i kraftigere V70 D5 er god for 185 hestekrefter og 400 newtonmeter. Det er sistnevnte vi har hatt på test, og hvordan vi opplevde motoren og bilens kjøreegenskaper kan du lese om her.

  • Her kan du lese den detaljerte testen av Volvo XC70 D5 aut. Summum