TEST: Volvo V70 Bi-Fuel

Volvo V70 Bi-Fuel koster 34.000 kroner mer enn en ordinær V70 2.4 S. Hva oppnår du ved å velge Bi-Fuel?


Hadde det ikke vært for Bi-Fuel-emblemet på bakluken, hadde det ikke vært lett å avsløre Volvo V70 Bi-Fuel. På overflaten ser bilen nemlig ut som en helt ordinær V70.
Det er først når vi tar oss en titt i motorrommet at vi forstår at det er noe spesielt med bilen. Mellom innsugrørene finner vi nemlig noen uvanlige slanger. Når vi tar oss en titt i brosjyrene finner vi ut at disse er forbundet med en gasstank, som er plassert mellom bakhjulene.

Propan

Tanken inneholder såkalt Liquefied Petroleum Gas, forkortet LPG. LPG er egentlig ikke så mystisk som det kan høres ut. Hovedingrediensen i LPG er propan, en gass mange nordmenn har vært borti - enten på campingtur eller da far skulle fjerne klisteret fra langrennskiene.

Under 5 kroner


Motoren i Volvo V70 Bi-Fuel kan altså kjøres på propan. Hva er vitsen med det? Jo, for det første slipper en gassmotor ut mindre skadelige avgasser enn en ordinær bensinmotor. Dermed kan Volvo med rette hevde at de gjør en miljøinnsats. I tillegg er LPG-motorer billige i drift. Fordi LPG er ikke avgiftsbelagt, koster LPG under 5 kroner literen.

Miljøvennlig og rimelig å eie. Da er det vel bare å løpe av gårde til nærmeste Volvo-forhandler? Vel, så enkelt er det dessverre ikke. Les mer om Volvo V70 Bi-Fuel her