TEST: Volvo V50 T5

V50 T5 er en god bil og tåler sammenligning med både Audi A4 og BMW 3-serie. Volvo har også et prisfortrinn siden slagvolumet her begrenser deg til 2,5 liter mot konkurrentenes 3-litere.


V50 er T5 er en god løsning for de som ikke har 650.000 til en sprek og forholdsvis liten stasjonsvogn. Det er nemlig hva du risikerer å måtte betale for en Audi A4 3.0 og en BMW 330. Volvo V50 T5 med automatgir koster 517.900 i laveste utstyrsnivå. De fleste faller nok av her også, men prisforskjellene er store hvis man kan klare se uten avgiftstungt slagvolum. En økning i slagvolum fra 2,5 til 3 liter koster drøye 36.000 kroner i avgifter.

Rask og fleksibel

En trend er at alle skal tilby sportspakker til sine biler, og det er flere eksempler på at senkede understell, sportsfjæring og store felger med lavprofildekk har fjernet mye komfort i gode dagligdagsbiler. Volvo har ikke falt for dette sportshysteriet på T5, og leverer heller noe de kaller dynamisk chassi. Det er avstivet og tilpasset T5, men er i utgangspunktet ikke senket. Vi synes det fungerer svært bra og gir en god kombinasjon av komfort og fine kjøreegenskaper.

Mye av opplevelsen av denne bilen vil konsentrere seg om motor og kjøreegenskaper. Alt om plass og komfort finner du i testen av diesel-utgaven vi kjørte tidligere i år.

En stor kjøreopplevelse med solid turbotrykk og gromt dreiemoment finner du mer om her.