TEST: Volvo V50 1.8 Business

Med en prislapp på 284.000 kroner, er V50 1.8 den foreløpig rimeligste utgaven av Volvos nye stasjonsvogn. Vi bestemte oss for å finne ut om den minste motoren holder mål.


Volvo vil allerede på nyåret introdusere to nye motoralternativer for S40 og V50, én diesel- og én bensinmotor. Begge vil ha 1,6 liter slagvolum, noe som er positivt med tanke på det norske avgiftssystemet.

Men foreløpig er altså 1,8-literen det rimeligste motoralternativet i de to nye Volvo-modellene. V50 1.8 koster i utgangspunktet 284.000, men selges også i en såkalt business-versjon. Business-versjonen leveres med metallic lakk og vinterhjul og koster 300.000 kroner. Det betyr at Volvo går rett i klinsj med Audi A4 1.6 Avant Business og BMW 316i Touring Business, som koster nøyaktig det samme.

Møter større konkurrenter

Det betyr også at V50 1.8 Business prismessig konkurrerer med større stasjonsvogner som Ford Mondeo, Mazda 6, Opel Vectra og Toyota Avensis. Dette er sterke konkurrenter som i kraft av sin størrelse overgår V50 når det kommer til bakseteplass og bagasjerom.

Premium


Volvo V50 har imidlertid en fordel fremfor de større konkurrentene - status. Gjennom flere tiår med nitidig posisjonering har Volvo klart å kjempe seg inn i det såkalte premium-segmentet. Volvo kan dermed, i likhet med Audi, BMW og Mercedes-Benz, prise sine produkter høyere enn de mer folkelige merkene - uten at folk reagerer negativt.

For å bli akseptert som premium-merke, er det en hel rekke punkter som må være på plass. Ett av dem er premium-følelsen. Og nettopp denne følelsen er på plass i nye V50. Det moderne, stilrene og eksklusive interiøret sørger for at kupeen blir hakket mer eksklusiv enn det man er vant til fra merker som Ford, Opel, Mazda og Toyota.

Litt naken utgave


Volvo V50 1.8 Business er imidlertid ikke like eksklusiv som de andre V50-utgavene vi har testet. Blant annet mangler rattbetjening av radioen og elektronisk styring av klimaanlegget. Uten disse elementene fremstår kupeen som litt naken, til tross for at integrert stereoanlegg, kjørecomputer, fire elektriske vindusheiser og ESP-knapp er på plass.

Men la oss komme tilbake til utstyr og konkurrenter. Først tar vi en titt på motor og girkasse.