TEST: Volvo V50 - den ultimate utgaven

Volvos minste stasjonsvogn har en innstegspris på 264.000 kroner. Hva får du om du er villig til å legge en dobbelt så stor pengebunke på bordet?

Vis mer
Vis mer


For ganske nøyaktig to år siden, den 11. mai 2004, publiserte vi vår første test av Volvo V50, som den gangen var en splitter ny bil. I løpet av de to årene som har gått siden den gang har vi testet en rekke versjoner, inkludert de rimeligste utgavene; 1.6i og 1.6D.

Populær

Volvo V50 ble raskt populær her i landet og allerede det første amputerte året klarte norske Volvo-forhandlere å finne kjøpere til 1.247 biler. I 2005 økte salget til 2.027 biler, noe som betyr at V50 var Volvos nest mest populære bilmodell, bare 18 biler bak storebror V70. Det høye salget innebar at V50 i fjor ble Norges 17. mest populære bilmodell.

Sedan-utgaven, S40, har selvsagt ikke solgt like godt i stasjonsvogn-landet Norge. Det ble imidlertid registrert 425 eksemplarer i 2005, noe som betyr at S40 og V50 sammenlagt havnet på 11. plass på bestselger-listen, foran Volkswagen Touran og Audi A4 og like bak Audi A3 og Toyota Yaris.

Volvos foreløpig minste modellserie har med andre ord gjort det svært godt her i landet og var helt avgjørende for at Volvo i fjor ble Norges syvende mest solgte bilmerke.

Syv motoralternativer

Vis mer


V50 er tilgjengelig med en rekke motoralternativer, hvorav fem bensin- og to dieselmotorer. Bilen leveres i tillegg i fem utstyrsnivåer; grunnutgaven, Addition, Kinetic, Momentum og Summum. Vi har denne gangen stiftet bekjentskap med den absolutt råeste og mest eksklusive versjonen, som også er den eneste som kan leveres med Volvos firehjulsdrift - AWD. Les mer om turbomotoren, automatgirkassen og kjøreegenskapene her.