TEST: Volvo S80 D5, forvillet i blindsonen

Svenskenes nye flaggskip har nydelig kjørekomfort, men har gjort seg overdrevet diskré i fremtoningen. Og det nye blindsonevarselsystemet BLIS kan kastes i Bottenvika.

Vis mer
Uhyre diskrete linjer, for diskrete etter vår mening. At det er en Volvo er det ingen tvil om. Men hvilken? S40, S60 eller S80? Ny eller gammel? Vis mer


S80 er Volvos flaggskip i modellpaletten. Så mye flaggskip at bilen ikke en gang leveres som stasjonsvogn, den kommer kun som sedan. Bilen er å betrakte som en direkte utfordrer til de såkalte premiumbilene Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse. Etter drøyt syv års levetid med førstegenerasjons S80, kom den nye S80 i salg i sommer.

Uhyre diskret

Men du skal sannelig være interessert i Volvo for å se forskjellen. Det taler jo til Volvos fordel at de allerede for lenge siden klarte å lage et særpreget design som holder seg den dag i dag, og med designtrekk som er mer eller mindre inkorporert i øvrige modeller, ikke minst øvrige S-modeller. Problemet er at det ikke gjør nye S80 særlig spennende. I våre øyne er nye S80 så diskret at den må være den mest perfekte bil vi kan tenke oss til sivilt politi.

Stor bil, god plass

BLIS - blindsonevarsleren bruker et kamera under speilet. Når det er biler i blindsonen, lyser den røde lampen (under) på A-stolpen rett ved speilet. Vis mer
Vi stilte oss svært positive, men ble skuffet. I praksis forvirrer systemet mer enn enn det sikrer, og er ikke verdt å betale 5.700 kroner for. Vis mer
"Personlig bilkommunikator" - eller PCC - er det nye navnet på det vi tidligere kalte bilnøkkel. Vis mer
Blant annet kan den fortelle deg dersom det er gjemt et menneske i bilen din. (OBS! Det forutsetter at mennesket er levende). Vis mer


Nye S80 er 485 centimeter lang, 186 bred og 149 høy. Det betyr at den i praksis har vokst forholdsvis beskjedne tre centimeter i alle himmelretninger fra forrige utgave. Dermed er den nå ørlite kortere enn dagens A6, og ørlite lengre enn en BMW 5 og Mercede E. I praksis er alle disse sedanene størrelsesmessig innen for en margin på pluss minus to prosent. Så det er først og fremst her slaget skal stå.

Mye sikkerhet

S80 kommer likevel ikke uten nyvinninger. Volvo er regnet for å være blant de ledende sikkerhetsinnovatørene i bilverden, og serverer oss blindesoneinformasjon (BLIS), radarbasert kollisjonsvarsler og bremseassistanse, et avansert beskyttelsessystem mot nakkesleng - og det litt kuriøse varslingssystemet for om noe har gjemt seg i bilen din. Volvo er også blant de fremste når det gjelder materialkvalitet, luft og interiørkomfort. Men nå er selvsagt ikke alt tilgjengelig på alle utgaver.

Fra under halv mill

S80 kommer med fem motoralternativer, hvorav fire av dem med valg mellom manuell og automat, og dessuten firehjulsdrift på de to største bensinmotorene. I tillegg kommer tre grunnleggende utstyrsnivåer - før du begynner på ekstrautstyrslisten. I praksis betyr det at i dag koster en standard S80 alt fra 485.000 til 1.030.000 kroner. Det er et prisspenn som er større enn bilens verdi. Og over nyttår øker dette spennet med ytterligere 75.000 kroner. Da får du antagelig den rimeligste utgaven, en 2,4 liter diesel med 163 hester og manuelt gir fra ned mot 440.000 kroner.

Testutgaven: D5 og 185 hester

Interiør av ypperste klasse i nye S80. Vis mer


Dette er vår første test av nye S80, og vi starter med det nest rimeligste motoralternativet. Det er den velkjente D5, den femsylindrede dieselmotoren med 185 hester som fra før står i en rekke av Volvos øvrige modeller fra S40 og oppover. Utstyrsnivået i testbilen er det Volvo kaller Summum, altså det øverste av tre slike nivåer fra Volvo, hvor de rimeligste heter Kinetic og Momentum. En S80 med denne D5-motoren og Kinetic utstyrsnivå starter på ca. 520.000 kroner. Ønsker du Summum, lik den testede bilen, koster dette 30.000 kroner ekstra.

Automatgir øker 100 prosent

I tillegg var testbilen utstyrt med automatgir, noe som nå før nyttår koster 21.000 kroner ekstra. Dermed er grunnprisen for den testede modellen, før ekstrautstyr (som vi kommer tilbake til), drøyt 570.000 kroner. Merk at selv om bilen med sin dieselmotor faktisk går betydelig ned i pris over nyttår grunnet de nye avgiftene, med rundt 35.000 kroner for den manuelt girte utgaven, øker forskjellen mellom manuelt gir og automatgir med over 100 prosent. Den automatgirte utgaven går nemlig kun ned 12.000 kroner i avgifter.

Mer om motor og kjøreegenskaper kan du lese her.