TEST: Volvo S60 T5 automat

T5. To diskré bokstaver. Det er alt som avslører at vi ikke befinner oss i en vanlig S60, men i en svenske med hele 250 hestekrefter under panseret.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Mercedes bruker sine AMG-modeller for å tiltrekke seg velstående kunder med sans for hestekrefter. BMW bruker sine M-modeller for å oppnå samme formål, mens Audi lokker med bokstaven S.

Volvos svar på disse utfordringene heter S40 T4, V70 T5, S80 T6 og S60 T5. Sistnevnte gjør 0-100 på 6,8 sekunder og er dermed den raskeste av dem alle. Selv med automatkasse klarer T5 øvelsen på 7,1 sekunder, og det er nettopp et slikt eksemplar vi har testet.

Kraftige skuldre

Selv om det kun er to små bokstaver som avslører hvor mye krutt som befinner seg under T5-panseret, er ikke S60 T5 noen anonym bil. I likhet med sine søsken i S60-familien kan nemlig T5 skilte med en usedvanlig potent hekk. De enormt kraftige "skuldrene" trekker tankene mot italienske Ferrari. Og de enorme baklyktene ser ut som om de kunne gjort en god jobb i et fyrtårn.

Men la oss ikke kaste bort tiden på utseende og design. La oss heller finne ut hvordan bilen takler sine 250 turbohester. Les mer i artikkelen "Motor og kjøreegenskaper".