Vis mer

TEST: Volvo med på dieselracet

Volvo oppdaterer sin største modell og hiver seg med på dobbelturbo-bølgen. Resultatet er godt.

Volvo S80 er ikke Volvos viktigste modell her i Norge, og per juni hadde man bare solgt 23 biler i 2009. Nå er den imidlertid oppdatert, først og fremst under skallet. Det skal nok likevel litt til for at S80 blir en storselger i Norge, men den er likevel interessant i det den fremviser teknologi som nå også finnes i andre modeller.

Viktigst er naturligvis den nye D5-motoren. Dette er en 2,4-liters dieselmotor med dobbelturbo og 205 hester. Dobbelturbo blir stadig mer utbredt, spesielt på dieselmotorer og Volvo slenger seg nå med sammen med blant andre BMW og Mercedes.

Også med mindre effekt

Denne dobbelturbomotoren finnes for øvrig også i en nedtrimmet og dermed langt rimeligere versjon med 163 hester, men ikke i S80. Det interessante med denne motoren er at den beholder dreiemomentet på 420 newtonmeter.

Rent visuelt er det vanskelig å se forskjell på denne og på den første utgaven av andre generasjons S80 som kom til Norge på tampen av 2006. En litt mer distinkt front og noen nye detaljer innvendig er de viktigste endringene.

Priser

VÅR VURDERING:
Volvo S80 D5 AWD Summum aut.
Pris: 635.000
Karakter: 6 av 10
 
PLUSS:
Motor
Firehjulsdrift
Komfort
Plass
Sikkerhetsnivå/sikkerhetsutstyr
Noe lavere pris enn konkurrentene
 
MINUS:
Kjøreegenskaper ikke helt på høyde med konkurrenter
Litt høylydt motor
Litt slapp automatkasse
Noe ullen styrefølelse


Vi kjørte en velutstyrt Summum-utgave som koster fra 635.000. Da er både automat og firehjulsdrift standard. Klarer du deg med litt mindre utstyr, starter prisen for denne utgaven på 605.000 kroner.

Innvendig bærer vår testbil preg av det høye utstyrsnivået. Det lyse skinnet gir en trivelig atmosfære og kvalitetsfølelsen er god, om enn ikke helt på nivå med eksempelvis Audi A6 og Mercedes E-klasse.

God plass og sittekomfort

Sittekomforten foran er meget god, men sidestøtten er ikke all verdens for de litt mindre av oss. Baksetene er blant de bedre man finner. Plassforholdene er gode både foran og bak. Bagasjerommet er også forholdsvis rommelig og ganske langt. Det gir mye plass, men ikke all verdens utnyttbarhet.

Avansert sikkerhetsteknologi

En del avanserte teknologiske hjelpemidler er tilgjengelig i S80, blant annet vinglevarsler, blindsonevarsler, avstandsvarsler og kollisjonsvarsler med autobrems. Nok av varsling, med andre ord.

Komfortabel på veien

Volvo satser definitivt på sikkerhet. Det merkes også i kjøreegenskapene, som er trygge og forutsigbare. Vår testbil hadde standardunderstellet som er ganske komfortorientert. Et senket sportsunderstell kan fås mot et tillegg på 2.400 kroner og vil nok gi en litt annen kjøreopplevelse. Med standardchassiset er oppførselen litt understyrt og myk, uten at vi snakker i noen ekstrem grad. Styringen er presis, men får bare godkjent når det gjelder følelse.



Fin firehjulsdrift

Firehjulsdriftsystemet som sitter i Volvo S80 er av typen Haldex 4. Det fungerer glimrende i S80. I motsetning til tidligere merker man sjelden noen tendens til at forhjulene spinner før bakhjulene kommer med. Systemet er proaktivt og det fikk vi illustrert da vi ga full gass fra stillestående på våt asfalt opp på en hovedvei, med sving på hjulene. Vi opplevde ingen antydning til at forhjulene spant.

Spennende motor

Men la oss nå se på motoren, som nok er det mest spennende med denne bilen. Den nye D5-motoren havner ytelsesmessig litt over konkurrentenes svakeste sekssylindrede alternativer. Det betyr 25d og 2.7 TDI hos henholdsvis BMW og Audi. Mercedes er i denne ligaen over på fire sylindere med sin 250 CDI som yter 204 hester. Volvo er alene om å holde på fem sylindere. Det er nok mye av årsaken til den litt dårligere gangkulturen og det høyere lydnivået enn hos nevnte konkurrenter. Motoren oppleves en smule grov. Men ved fullgass og med turtallet oppe er lyden faktisk litt morsom.

Bredt registert

Volvo S80 D5 AWD Summum aut.
  
Pris (eks. frakt og levering)635.000
Pris innstegsmodell (1.6 D Drive)343.000
Lengde4.851 mm
Bredde1.861 mm
Høyde1.493 mm
Slagvolum2.400 ccm
Effekt205 hk/4.000 o/min
Dreiemoment420 Nm/1.500-3.250 o/min
Girkasse/trinnAut/6
Aks 0-100 km/t8,5 sek
Forbruk (blandet)0,73 l/mil
CO2-utslipp (blandet)194 g/km
Antiskrens (ESP)Ja
Nybilgaranti3 år


Apropos turtall så er det noe denne motoren takler langt bedre enn forgjengeren. Maks dreiemoment på 420 newtonmeter er tilgjengelig hele veien mellom 1.500 og 3.250 omdreininger, og over det drar femmeren fint til drøye 4.500 omdreininger. De 205 hestekreftene opptrer ved 4.000 omdreininger.

Det brede registeret skyldes selvsagt de to seriekoblede turboene som holder oppe trykket både tidligere og senere enn én turbo ville klart. Dette er merkbar forbedring. Også gassresponsen er forholdsvis bra.

Imponerende skyv

Det er kanskje unødvendig å si det, men skyvet denne nye motoren leverer er imponerende. 0-100 går på 8,5 sekunder, men draget i hvert enkelt gir trekker helt klart tankene i retning av en V8-motor, noe faktisk lydbildet med litt godvilje til dels kan understøtte. Firehjulsdrift er nok et lurt valg til denne sterke motoren, ellers antar vi at det fort ville blitt en del hjulspinn under skiftende kjøreforhold.

Forbedret CO2-tall

Også når det gjelder forbruk og utslipp er denne motoren en klar forbedring. Med firehjulsdrift og automat bruker den 0,73 liter, hvilket tilsvarer 194 gram. Det er like over nivået som BMW og Audi ligger på.

Automatgir

Sekstrinnsautomaten er oppdatert for å passe den nye motoren, og den gjør en grei jobb. Den er forholdsvis bra med fra stillestående, uten noen voldsom forsinkelse. Oppe i fart er den flink til å velge rett gir og utnytter det kraftige momentet i motoren. Men den er litt myk og lite direkte i følelsen. Det gir dårligere kontakt med motoren, noe som er greit for komfortnivået, men som også gir en litt distansert kjørefølelse. Mercedes og spesielt BMW har vist hvordan det går an å gi en direkte og rapp følelse i en tradisjonell automatkasse, uten at det går nevneverdig utover komfortnivået.



Konkurrenter

Volvo S80 har nok av vriene konkurrenter å forholde seg til. Det er liten tvil om at den står bedre rustet til å møte disse etter den oppdateringen den nå har gjennomgått. Men nivået i denne klassen er svært høyt, og Mercedes E-klasse er nettopp kommet i helt ny utgave. Det er imidlertid bare BMW og Audi som kan tilby firehjulsdrift i dette pris- og ytelsessegmentet. Da snakker vi om BMW 525d xDrive og Audi A6 2.7 TDI Quattro, begge med automatgir. Disse startert på rundt 630.000 kroner, Audien litt under og BMWen rett over. Det er omtrent like mye som dagens testbil, men den har da et klart høyere utstyrsnivå. Grunnutgaven er 20-30.000 kroner billigere.

BMW 5-serie

Sammenlignet med BMWen er Volvoen god på komfort og plass. Den har dessuten mye spennende sikkerhetsutstyr, som riktignok koster noe ekstra. BMWen kjøreegenskaper kan den imidlertid ikke matche, i alle fall ikke med standardunderstellet. 5-serie begynner å bli en gammel bil, men den henger fortsatt veldig godt med. Kvalitetsfølelsen i interiøret er nok fortsatt vel så god som i Volvoen, kanskje noe bedre. Det blir litt en prioriteringssak hvilken bil man velger, men BMWen er strengt tatt en noe bedre bil totalt sett.

Audi A6

Audi A6 er også spennende i denne sammenheng. Den har 15 hester mindre enn S80 D5, totalt 190, men er likevel raskere fra 0-100, noe vi antar skyldes en kjappere automatkasse. A6 er i likhet med 5-serie en veldig komplett bil, og trolig den som ligger nærmest S80 i karakter. Den er en god allrounder som scorer bra på de fleste punkter, spesielt kvalitetsfølelse. Den har også en mer stillegående motor enn S80. Igjen er nok denne totalt sett litt bedre enn S80, men ikke mer enn at Volvoen fint kan velges om man prioriterer sikkerhet og komfort, samt en bil som tross alt er noe mindre vanlig.

Mercedes E-klasse

ALTERNATIVENE
Stor mellomklassesedan - premium
Klasseleder: For tiden ingen opplagt kandidat
 
Deltakere (per juli 2009)
Audi A6
BMW 5-serie
Jaguar XF
Lexus GS
Mercedes E-klasse


Mercedes E 250 CDI kan nevnes selv om den bare har bakhjulsdrift. Den har 204 hester og 500 newtonmeter og koster fra 621.000 kroner. Den har da imidlertid altså tohjulsdrift og manuelt gir. I praksis er denne altså dyrere med likt utstyrsnivå, men det er en helt ny bil som på mange måter setter standard i klassen. 220 CDI med 170 hester er kanskje mer interessant og koster fra 510.000 kroner, også uten automatgir og firehjulsdrift.

Konkusjon

Volvo S80 klarer seg overraskende bra sammenlignet med disse konkurrentene. Den er ikke best i klassen, men er et absolutt interessant alternativ til tyskerne nå som den er oppdatert blant annet med en ny motor. På miljøsiden ligger man nå bare hårfint bak, og dobbelturbo er fortsatt sjeldent. Et klart steg fremover, altså.

Testen ble publisert første gang 21/07-2009