TEST: Volvo C70 T5

DinSide tilbragte noen sommerdager bak rattet i nye C70 utstyrt med en kraftfull turbomotor. Selv kabrioletmotstandere kan la seg besnære.

Vis mer
Vis mer


Første generasjon av Volvo C70 ble vist første gang i Paris i 1996 og lansert året etter, som svar på Mercedes CLK, altså i en kabriolet- og en kupéversjon. Siden dengang har det utviklet seg en kategori kjøretøy som langt på vei kombinerer kabrioletens og kupéens egenskaper.

Første kabriokupé i mellomklassen

Det startet med to såpass forskjellige biler som Mercedes SLK og Peugeot 206 i år 2000, og nå er det ingen vei tilbake: Kabriokupéene med nedfellbart ståltak er kommet for å bli. Deres popularitet er stadig økende, og bare i fjor ble det solgt cirka 350.000 slike biler på det vesteuropeiske markedet. Analytikere i bilindustrien spår at dette tallet vil passere minimum 450.000 i 2010, og denne økningen vil i hovedsak være produktdrevet. VW EOS og Opel Astra Twin Top ble nylig lansert og Ford Focus Coupé-Cabriolet står rett rundt hjørnet.

Det virker altså som om Volvo har vært flinke med timingen når det gjelder lanseringen av den nye C70, første kabriokupé i mellomklassen mens vi venter på en slik versjon av BMWs 3-serie. Der forrige generasjon C70 ble tilbudt enten som kabriolet eller som kupé får man nå begge i ett produkt. Dermed håper Volvo at salgstallene skal fordobles; de satser på å selge så mye som 100.000 eksemplarer av nye C70 mot 50.000 av forrige utgave.

Basert på S40/V50

Vis mer


Forgjengerne var utviklet med utgangspunkt i den store S80 og var nesten amerikanske i sine dimensjoner - Nord-Amerika er da også et svært viktig marked for Volvo. Den nye generasjonen er mer kompakt da den er basert på mellomklasseplattformen til S40/V50. Man kjenner igjen en god del trekk fra disse modellene både utvendig og innvendig. Samtidig har C70 fått sin egen personlighet. Det synes som om et solid flertall synes at nye C70 er en lekker bil, i hvert fall hvis vi skal dømme etter reaksjonene vi opplevde i løpet av den uken vi disponerte bilen. Den er elegant som kabriolet, men også som kupé med taket oppe. Proporsjonene er blitt ivaretatt, delvis takket være takløsningen der ståltaket med bakruten felles ned og heves i tre deler - en løsning Volvo og Pininfarina var først ute med. Siden har riktignok både VW Eos, Opel Astra Twin Top og Ford Focus Coupé-Cabriolet kommet med tilsvarende løsninger. Løsningen med tredelt tak gjør at man slipper den disproporsjonerte bakenden som karakteriserer for eksempel en Peugeot 307 CC.

C70 T5 Summum

Vis mer


Det er navnet på bilen vi hadde til disposisjon en uke. Som navnet indikerer dreier det seg om både topputførelsen og toppmotoriseringen i C70-programmet. I tillegg var bilen utstyrt med automatgir og full utstyrspakke slik at bilen ikke akkurat fremstår som noen billig affære til totalt 719.500 kroner. Når vi konkluderer testen skal vi ta høyde for at svært mye av C70-opplevelsen kan fås til en rimeligere penge hvis man gir avkall på en del hestekrefter og utstyr. Men uansett vil man måtte bla opp nærmere en halv million for å anskaffe en C70.

Hvor interessant er så denne bilen - hva kan den brukes til? Det lurte vi på da vi la ut på test. Vi starter som vanlig med motor og kjøreegenskaper, som du kan lese om her.