TEST: Volkswagens friskus

Nye Scirocco er en bil egnet til å spre glede.

Volswagen lanserte i 1974 en frisk liten forhjulsdrevet kupé ved navn Scirocco. Den var basert på plattformen til det som skulle bli en av tidenes største bilsuksesser: VW Golf.

Rimelig og sporty

De to første generasjonene (den første fra 1974 til 1982, den andre fra 1982 til 1992), oppnådde tilsammen det respektable produksjonstallet av 800.000 eksemplarer den mindre populære men svært velkjørende Corrado dukket opp i 1988, og kan derfor egentlig ikke regnes som Sciroccos etterfølger. For øvrig var Corrado en relativt dyr bil mens Scirocco baserte seg på et image som "sportskupéen du har råd til".

Dermed er den egentlige etterfølgeren den bilen vi tar for oss i dagens test, nemlig Scirocco generasjon III. Den er basert på konseptbilen Iroc som ble vist første gang i august 2006 og som vi beundret på Paris-utstillingen samme år. Designmessig ligger den - heldigvis - svært tett opptil konseptet.

Personlighet

Foto: Knut Moberg Vis mer

TEST: Volkswagens friskus

  1. Store bilder: VW Scirocco


Scirocco kan sammenlignes med en litt flattrykt Golf, men heldigvis er designen mer vellykket enn som så. Akselavstanden er den samme som på Golf, enden er relativt stutt, og overhenget foran desto lengre. Det gir bilen en slags strykejern-fasong som kunne blitt litt klumpete, men som vi synes designerne har gjort elegant ved å strekke linjene, gi bilen et kraftfullt hofteparti, en grasiøst stigende skulderlinje og et kledelig morskt oppsyn. Totalt sett synes vi dette gir bilen en markant personlighet som passer godt til typen bil.

Typisk VW-interiør

Foto: Knut Moberg Vis mer


Det er ikke objektivt sett noe å utsette på interiøret, og spesielt dashbord og førermiljø. Dette er en mix av velkjente elementer fra Golf og Eos, hvilket betyr at det er ryddig, oversiktlig og ergonomisk samt at kvalitetsfølelsen er av det aller beste i kompaktklassen. Men subjektivt kunne vi ønsket oss et noe mer sportslig tilsnitt, ja kanskje en noe mer våget formgivning, for å matche det spenstig utseende eksteriøret.

En bil for føreren

Scirocco er 426 centimeter lang, 181 centimeter bred og 140 centimeter høy. Innvendig er plassforholdene som forventet. Det vil si at bilen er romslig nok foran, men at det blir ganske knapt bak, der dessuten takhøyden gjør det vrient for enhver over 180 centimeter å finne plass. Derimot er de to skålformede setene bak en god sittestilling for de som er noe mindre. Det er litt snodig at de to hodestøttene bak ikke kan senkes, noe som forstyrrer ytterligere en sikt bakover som allerede er temmelig elendig. Parkeringssensor bak, som koster 4.900 kroner ekstra, anbefales. Bagasjerommet er akseptabelt med sine 292 liter (VDA, oppgitt), som kan økes til over 750 liter hvis man ikke trenger baksetene.

Turbo og kompressor

Foto: Knut Moberg Vis mer


Testbilen var utstyrt med en variant av en flott, kompakt motor som vi har hatt anledning til å skryte av tidligere. Det dreier seg om 1,4-literen forsynt med både kompressor og turbo, i versjonen som produserer 160 hestekrefter. Dreiemomentet på 240 newtonmeter er tilgjengelig helt nede fra1.500 omdreininger og opp til 4.500. Dette bidrar til å gi motoren dens fantastisk fine gangkultur med et kraftfullt uttrykk over en stor del av arbeidsregisteret. Volkswagen har fått til dette ved å la en Roots-kompressor forsyne inntaket med luft på egenhånd opp til 2.500 omdreininger, deretter trår en klassisk turbo inn og overtar gradvis mer og mer av overladingen.

Glad-motor

Motoren har dermed respons og krefter i massevis, og det er utenkelig for den uinvidde at det er bare en motor med 1,4 liter slagvolum som ligger under panseret. Akselerasjonen er sprek fra stående start og 100 kilometer i timen er nådd etter knappe åtte sekunder. Topphastigheten er oppgitt til 218 kilometer i timen hvilket tildels er et resultat av girkassens forholdsvis lange utveksling.

Fin transmisjon

Foto: Knut Moberg Vis mer


Nevnte girkasse, sekstrinns manuell på testbilen (men en syvtrinns DSG-kasse vil bli tilgjengelig etter hvert), fungerer utmerket. Den sjalter kjapt og presist som vi forventer i en moderne Volkswagen og, takket være motorens generøse karakter, lar den seg glemme mye av tiden. Den nevnte, relativt lange transmisjonen, favoriserer et akseptabelt forbruk og ditto utslipp uten at kjøregleden må lide nevneverdig under det i form av tapt punch. Vi konstaterte at første gir drar til 60 km/t, annet gir til 105 km/t mens Autobahn-krusing i tredje er mulig i tredje, som først gir seg ved 160 kilometer i timen. Dermed kan man i høyeste tillatte norske motorveihastighet nyte et lavt støynivå ved 2.100 omdreininger i minuttet og i 5. ligger turtallet ikke høyere enn 3.000 mens det når 3.000 først ved nedsjalting til fjerde gir. For øvrig unødvendig. Selv i sjette i 80 km/t er akselerasjonen seigt effektiv. En perle av en motor.

Effektiv og sporty på veien

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Motoren innbyr som nevnt til kjøreglede, og da er det gledelig å konstatere at bilens understell følger på og sørger for en helhetlig og fin kjøreopplevelse. Sportsunderstell er standard på Scirocco og bilen har en enda bedre balanse enn Golf takket være noe lavere tyngdepunkt og bredere avtrykk på bakken. Standard hjul er solide 225/45-17 mens testbilen var utstyrt med heftige Interlagos turbinfelger og dekkdimensjon 235/40-18. Vi var ikke plaget av sporing, og med en styring som atpå til er presis og passe direkte med avpasset utveksling bekreftes helhetsbildet av en kjøreglad og førervennlig bil. Karakteren er lett kontrollerbart understyrt, med mulighet til lett å følge på med hekken. ESP (antiskrens), passer uansett på - den kan ikke kobles ut.

Relativ komfort

Foto: Knut Moberg Vis mer


Scirocco er ikke designet for å være noen komfort-kruser, men det er ikke så ille som man skulle frykte når man ser på kombinasjonen sportsunderstell og lavprofildekk i kombinasjon med typen bil - sportskupéer pleier ikke prioritært å pleie komforten. Delvis takket være en stillegående og behagelig motor er ikke lydnivået voldsomt, selv ved aktiv bruk av turtallene, tross noe rullestøy. Kjørekomforten hjelpes av de gode setene som riktignok er noe faste i stoppen men som har en god utforming. Over små ujevnheter merker man en tendens til stumphet selv om VW har etterstrebet det best mulige kompromiss mellom komfort og sportslighet.

Konkurrenter og konklusjon

Scirocco koster fra 276.000 kroner med 122-hestersvarianten av 1,4-literen. Testbilen koster 312.000 kroner og er da helt greit utstyrt selv om metallic til 2.800 kroner må regnes i tillegg. For single, unge par eller foreldre til voksne barn som har forlatt redet er dette et spenstig alternativ til trauste Golf eller tilsvarende. Av konkurrenter kan nevnes Volvo C30 - som ligger svært nær i konseptet - Opel Astra GTC og til en viss grad BMW 1-serie.

Vis mer

Også Volvoen er underholdende å kjøre og gir et godt inntrykk.
Tolitersmotoren på 145 hester når imidlertid ikke opp i forhold til VW-motoren - den er mindre kultivert og slipper ut en god del mer uhumskheter. Prismessig ligger den i omtrent samme leie; trendfaktoren er minst like høy. Her blir det et spørsmål om smak og behag, men vi holder en knapp på Scirocco takket være "fräschere" drivlinje.

Opel Astra nærmer seg slutten på sin karrière men er fortsatt spenstig av utseende i GTC (3-dørs) -versjon. Med sin 1,6-liters turbomotor oppnår den tilsvarende ytelser som "vår" Scirocco, men koster da over 320.000 kroner og forurenser enda mer enn Volvoen.

BMW 120i er et alternativ for de som er ute etter kjøreglede selv om vi ikke nødvendigvis snakker om kupé-versjonen. Motoren er hakket mer effektiv med en anelse bedre ytelser og marginalt lavere forbruk/utslipp. 3-dørs 120i koster imidlertid minst 330.000 kroner - og er da adskillig dårligere utstyrt. For bakhjulsdrift-fanatikere, altså.

Scirocco i denne utførelsen står til syvende og sist igjen som vår favoritt i denne ganske så spesielle nisjen. Bra jobbet!

Pris, utstyr og tekniske data
  
  
PRIS OG AVGIFTERVW Scirocco 1.4 TSI 160 hk
Pris (eks. frakt og levering)311.900 kr
  
MOTOR/GIRKASSE 
MotortypeR4
Slagvolum1.390 ccm
Effekt160 hk/5.800 o/min
Dreiemoment240 Nm/1.500-4.500 o/min
Girkasse/TrinnMan/6
DrivhjulForan
Aks. 0-100 km/t8.0 sek
Toppfart218 km/t
  
MILJØ/ØKONOMI 
Drivstoff/tankvolumBensin/55 l.
Forbruk (blandet)0,66 l/mil
Teoretisk rekkevidde (blandet)83,3 mil
CO2-utslipp (blandet)154 g/km
  
MÅL/VEKT/DEKK 
Egenvekt1.271 kg
Lengde4.256 mm
Bredde181 mm
Høyde1.404 mm
Akselavstand2.578 mm
Tillatt tilhengervektIkke oppgitt
Dekk, standard225/45-17
Dekk, testbil235/40-18
Alu. felgerJa
  
SIKKERHET 
Antispinn/Elek. stab. kontroll (ESP)Ja/Ja
Frontkollisjonsputer2 stk
Sidekollisjonsputer2 stk
Hodekollisjonsputer2 stk
Knekollisjonsputer0 stk
Hodestøtter4 stk
Trepunktsbelter4 stk
LyktespylereJa
  
UTSTYR 
Sentrallås/FjernbetjentJa/Ja
Justerbart ratt høyde/lengdeJa/Ja
Klimaanlegg/ElektroniskJa/Ja
El. vindu foran/bakJa/Nei
Radio/CD-spillerJa/Ja
Rattbetjent radioJa
KjørecomputerJa
  
GARANTI/SERVICE 
Nybilgaranti3 år
Garanti lakk/rust3 år/12 år
ServiceintervallVed behov - maks. 30.000 km