TEST: Volkswagen Touran 2.0 TDI DSG Highline

Volkswagen Touran 2.0 TDI DSG Highline koster nesten 390.000 kroner, 125.000 kroner mer enn inngangsmodellen. Er luskusutgaven verdt prisen? Og er Touran fortsatt markedets beste fleksibilkjøp?


Da vi testet fleksibiler i samarbeid med TV2 i november 2003, kåret vi Volkswagen Touran til vinner. Denne stortest-seieren var nok ingen ulempe for Touran, som raskt ble Norges mest populære fleksibil. I fjor ble Touran Norges sjette mest solgte personbil og knuste dermed sine konkurrenter.

Mange valgmuligheter

En av de tallrike positive sidene ved Touran, er de mange valgmulighetene. Kundene kan for eksempel velge blant seks motoralternativer og tre utstyrsnivåer. Halvparten av de seks motoralternativene, én bensin- og to dieselmotorer, kan i tillegg leveres i kombinasjon med automatgirkasse. Den som er villig til å betale for det, kan også velge og vrake blant fristende ekstrautstyr som skinnseter, bixenonlykter, navigasjon, integrert DVD-anlegg og parkeringssensorer.

Fra 263.000 kroner


Den absolutt rimeligste Touran-versjonen heter 1.6 Conseptline og koster 263.000 kroner. For denne summen får man kun fem seter. Hvis man ønsker å utvide med en tredje seterad, må man belage seg på å legge til rundt 12.000 kroner. Dermed er vi oppe i rundt 275.000 kroner.

Mye utstyr fra start

Conseptline er det laveste utstyrsnivået, men det betyr ikke at Touran Conseptline er en ribbet bil. Viktig utstyr som elektronisk stabilitetsprogram (ESP), antispinn, integrert radio og halvautomatisk klimaanlegg følger nemlig med på kjøpet. Det gjør også fartsholder, kjørecomputer, fjernbetjent sentrallås, elektrisk regulerbare og oppvarmede speil og elektriske vindusheiser i de fremre dørene. Belyste sminkespeil, treblink-funksjon, ekstravisk og oppvarmede spylerdyser bidrar også til at Touran for en stor del av kundegruppen allerede i grunnversjon vil oppleves som tilstrekkelig utstyrt.

Trend- og Highline


Ved å legge til rundt 4.500 kroner kan man avansere til Trendline, noe som tilfører bilen utstyr som elektriske vindusheiser i bakdørene, flybord og oppbevaringslommer på forseteryggene, innstigningslys, justerbare korsryggstøtter for forsetepassasjerene og 16-toms felger.

Vårt testeksemplar var imidlertid en Highline, som i tillegg til Trendline kan skilte med blant annet aluminiumsfelger, tåkelykter samt skinntrukket ratt, girkule og håndbrekk. Avansement fra Trend- til Highline koster rundt 12.000 kroner.

Kraftig diesel og DSG


Vår testbil hadde ikke en 1,6-liters bensinmotor under panseret. I stedet hadde vi det kraftigste motoralternativet, en 2,0-liters dieselmotor. Med 140-hesters dieselmotor og utstyrsnivå Highline må man ut med 369.000 kroner.

Men det stopper ikke der. I vårt testeksemplar var nemlig den manuelle sekstrinnskassen byttet ut med en såkalt DSG-kasse. Dette er en automatisert manuell girkasse med to kløtsjer, som i praksis oppfører seg som en automatkasse. DSG koster rundt 19.500 kroner og dermed er vi oppe i 387.000 - nesten 125.000 kroner mer enn det vi hadde sluppet unna med hvis vi valgte innstegsmodellen.

Er en Touran 2.0 TDI DSG Highline verdt nesten 390.000 kroner? Les mer om motor og kjøreegenskaper her.