TEST: Volkswagen Touareg 2.5 TDI

Volkswagen har satset mye på å ta opp konkurransen med de høye, tøffe og kostbare luksusbilene i terrengsegmentet. Touareg skal kjempe mot modeller som Toyota Land Cruiser, Volvo XC90, Mercedes M-klasse, BMW X5, Land Rover og Porsche Cayenne.


Av disse bilene er det Volvo XC90 det selges desidert mest av. Hele 127 noteringer er det på XC90 hittil i år i følge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). I tillegg er det solgt 36 Touareg, 42 X5, 21 Land Cruiser, 16 Range Rover, 19 Cayenne og 22 M-Klasse. M-Klasse har dermed tapt seg mye mens Vovlo XC90 har en veldig sterk posisjon i dette segmentet.

Terrengbil?

I denne klassen er det litt opp og ned hvor gode bilene er utenfor veien. Her er det forskjellige firehjulsdriftsystemer, alt fra tøffe terrengsystemer med lavgir og sperrer til mer enklere varer med flerplatekløtsjer og verken sperrer eller lavgir. Alle bilene gir derimot prestisjefølelsen og høyden, og vi innbiller oss at mange kunder vurderer disse bilene opp mot hverandre til tross for de feltmessige forskjellene.

Passat på stylter

Ved første øyekast kan Touareg ligne på en Passat som står plassert på fire Leca-blokker. Detaljrikdommen på utseende er ganske lav, men etter en stund ser man at størrelsen på bilen, all kromen, de store hjulene og den enorme bakkeklaringen, at dette er en fullvoksen maskin. I og med at bilen fortsatt er såpass ny, og at det ikke eksisterer veldig mange av den på norske veier ennå, vekker den også en god del oppmerksomhet.

Denne gangen har vi kjørt den "billigste" varianten Touareg, og alt om firehjulsdrift, luftfjæring og en femsylindret dieselmotor finner du her.