TEST: Volkswagen Tiguan med diesel og automat

Etter mye venting er Tiguan endelig kastet til løvene. Vi har tatt en smakebit og svelget villig unna.

«Tiguan kommer i tre utstyrsnivåer hvorav det ene, Track&Field, gir deg en spesialdesignet front som takler krappere angrepsvinkler... »


Lenge har vi visst at Volkswagen var på vei med en folkeSUV og lillebror til Touareg. Tidligere i høst kjørte vi den på lanseringen i Ungarn og lot oss imponere. Nå har vi også fått anledning til å teste den under norske, vinterlige forhold.

Populær

Vis mer


Og vi kan avsløre allerede nå at det var både en positiv og interessant opplevelse. Positiv fordi Tiguan er en bra og gjennomarbeidet bil. Interessant fordi Tiguan etter all sannsynlighet kommer til å blande seg helt i toppen av salgsstatistikkene. Nordmenn er nemlig glad i Volkswagen. Og i folkeSUVer. Dermed burde alle forutsetningene være til stede. Eller?

Se store bilder

Ikke størst

FolkeSUV-klassen har de siste årene fått besøk av biler som størrelsesmessig ligger nærmest en klasse over og som gjerne har syv seter. Prismessig har man likevel klart å konkurrere mot mindre biler som Toyota Rav4 og Honda CR-V. Mitsubishi Outlander er kroneksempelet i så måte.

Ikke stor

Tiguan havner med en totallengde på 443 centimeter imidlertid i samme kategori som Rav4 og CR-V og tilbyr kun fem sitteplasser. Kanskje litt rart ettersom det er liten tvil om hvilken vei trenden går. Tiguan satser tradisjonelt og kan egentlig ikke vise frem noe nytt i klassen.

Design

Designmessig er den heller ikke all verdens nyskapende. Mange elementer er hentet fra storebror Touareg, men spesielt hekken har fått sin egen identitet. For øvrig er det ikke vanskelig å se hvem som lager denne biler.

Vis mer


Det er det heller ikke innvendig hvor førermiljøet er identisk med det man finner i Golf Plus. Hvordan Tiguan oppleves innvendig for øvrig, kan du lese mer om senere.

Utstyr

Tiguan kommer i tre utstyrsnivåer hvorav det ene, Track&Field, gir deg en spesialdesignet front som takler krappere angrepsvinkler og dermed gjør denne utgaven mer egnet for lettere terrengkjøring.

Fra 364.000

De to andre heter Trend&Fun og Sport&Style og det er førstnevnte som er innstegsnivået. Billigste Tiguan koster fra 364.000 kroner. Vår testbil var av sistnevnte type og utstyrt med bestselgermotoren her i Norge, nemlig 2.0 TDI med 140 hestekrefter. I tillegg hadde den automatgir som koster hele 30.000 kroner ekstra.

Tiguan GTI

Vis mer


Tiguan kan også leveres med en 170-hesters versjon av denne kraftkilden. På bensinsiden finner vi to 1,4-litere som ved hjelp av turbo og kompressor yter henholdsvis 150 og 170 hestekrefter. På toppen troner 2,0-litersturboen fra blant annet Golf GTI med 200 hestekrefter og 280 newtonmeter.

Men nå skal det handle om det mest effektsvake alternativet. Er 140 hester nok for den høye firehjulstrekkeren og leverer Tiguan like gode kjøreegenskaper som fetter Golf?

Les mer om motor og kjøreegenskaper her.

Se store bilder